Annons

Hjälp!!! 20D och TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har en metz 45 CT4 med adapter för EOS-kameror. TTL funkar bra med mina vanliga EOS 100 och EOS 600 men med 20D verkar det kört! Bilderna blir kraftigt underexponerade. Ska inte den vanliga adaptern funka till de digitala husen? Eller finns det en specialadapter från Metz som passar så att TTL funkar? (Bilderna blir dock bra med blixtens egen automatik dvs med hjälp av "ögat" på blixten). Det är väl inte så illa så att Vanlig TTL (utan tilläggsbeteckningar) inte funkar på 20D?
 
Canons digitala kameror använder enbart E-TTL. Altnerativt bör du kunna köra i helmanuellt läge och förlita dig på blixtens automatik.
 
RUTTET CANON!!!

Såg i manualen att vanlig hederlig TTL inte funkar med 20D - ruttet!! !I och för sig är det ett mindre problem då man kör digitalt och kan kolla resulatet och snabbt korrigera. Tycker ändå att det är ganska surt av Canon att inte bygga in kompabilitet med äldre blixtar. Skulle inte komma på fråga att byta ut Metz 45:an och Sunpakringblixten och behöva betala x antal tudenlappar för att uppgradera! Blir att köra manuellt eller med den vanliga blixtautomatiken istället! Vill ju ha möjligheten att använda blixtarna med det nikonhus jag tänkte behålla efter avyttring av övrig Nikonutrustning.
 
Just för digitalt är det ju vettigt. Många av dom äldre kamerorna mätte ju trots allt blixtljuset genom att avläsa reflektionen på filmen. Det fungerar inte riktigt på en sensor som reflekterar annorlunda än en film.

Desstutom är E-TTL osv ett rätt bra system, så på det stora hela är det framsteg som görs, även om det är trist att enstaka användare kommer i kläm.
 
Inte bara Canon som har blixtissues liksom. Alla tillverkare har fått använda sig av andra tekniker. Min D1 fungerar knappt med något annat än de DX-blixtar (tror jag de heter). Ruttet men nödvändigt för övergången till digitalt...

http://gallery.gulnet.nu/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.