Annons

HJÄLP! Nikon D50 el Konica Minolta D5

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Nej, det har du förstås helt rätt i! Men stativ är som sagt rätt bökigt att släpa på, och ljusstark optik är snordyrt. Om man ska tro på påståendena om att AS ska kunna ge dig bilder som är lika skarpa vid 3 eller 4 gånger tiden, så betyder det ju 2 bländarsteg, vilket inte är att förakta, särskilt inte när D5D är bara aningen dyrare än D50.
Absolut! Om man ska köpa en kamera och vet att tex landskapsfotografering i dåligt ljus eller interiörbilder(utan människor) i mörka lokaler kommer att vara ett vanligt motiv tycker jag att AS väger tungt. Och om man tycker man har två i princip likvärdiga kameror i samma prisklass att välja mellan hade nog jag valt en med AS. Men för mig är andra saker viktigare...
 
Är inne på samma ide som Ida och står mellan valet och kvalet mellan Nikon d5 och KM d5d

har 2 st sigma gluggar (som sitter på min minolta D4) om jag skulle gå över till nikon skulle dom passa då eller måste jag köpa nya?

Ps82
 
alltså kameran är minolta medans obgetiven är sigma.

eller menar du att sigma objektiv inte passar på nikon? utan bara på km.


Har även läst en massa andra trådar om ska välja nikon eller KM. men har inte blivit klokare för det.
 
Objektiv som passar till en Minolta passar inte till Nikon. Skruvfattningen är olika. Sigma gör objektiv till både Minolta och Nikon (och Canon och Pentax) men ett objektiv gjort för det ena märket kan inte skruvas fast på en kamera av ett annat märke.
/Pia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.