Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hitta vilda djur i naturen?
- Trådstartare MSLink
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Kan även kopplas till en mobiltelefon, om den har Bluetooth och kan köra Java-program. Det finns en del navigations- och kartprogram till mobiltelefoner.munken skrev:
Har du blåtand i din laptop kan du med fördel köpa en gpsmottagare som kommunicerar med datorn på det viset.
Tigerjohan
Aktiv medlem
Enklaste sättet att hitta djur är...att inte ta med sig kameran. Var ute nu i helgen och hade ingen kamera med mig. Resultat:
8st älgar inom 25m från bilen
13st rådjur inom 50m från bilen
2st harar som satt 10m framförbilen och bara tittade i 2minuter
ett stort antal tjädrar och orrar
ett stycke björn på ca 75-100m
och allt utan kamera... Hade jag haft med mig kameran så hade jag sett ungefär noll djur...
8st älgar inom 25m från bilen
13st rådjur inom 50m från bilen
2st harar som satt 10m framförbilen och bara tittade i 2minuter
ett stort antal tjädrar och orrar
ett stycke björn på ca 75-100m
och allt utan kamera... Hade jag haft med mig kameran så hade jag sett ungefär noll djur...
Zewrak
Aktiv medlem
Re: Tips på gratis kartor
Och så sparar man det på minneskortet till kameran, så har man kartan i kameran.
Tonyeagle skrev:
Numera går det att komma åt gratis kartor (både blå, grön och tätortskartan) på nätet. Då du bara får upp en mindre bit i taget tar man skärmdump och klistra ihop lämpligt antal i PS på det område man vill ha täckt. Använder det själv vid fjällvandring/fiske samt fågelinventeringar.
PS Det är samma kartor som man köper för dyra pengar. Varsågoda KARTOR
Och så sparar man det på minneskortet till kameran, så har man kartan i kameran.
freddifriend
Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Om du nu promt måste sitta i bilen:
Eniro/Google kartsök. Satellitbilder.
Hitta planteringar eller åkrar.
Kör dit och ta in på vägen. Vänta.
Hittar du en bra plats kan du ju slänga ut ett par säckar äpplen på lagom avstånd. Gillas av alla. Du får samtidigt in räv och rovfågel om du lockar dit sorkar och möss.
är det bättre om man delar äpplena? eller dom kanske känner lukten lika bra ändå?
Grönberg
Aktiv medlem
Skärpning
Nu tycker jag att svaren har börjat spåra ur lite. Att fotografera djur handlar inte om teknik, prylar, GPS hit och datorer dit. Djur finns i naturen och det gäller att vistas där mycket och länge och alltid ha med kameran. Sitt stilla och tyst och vänta timme efter timme och ha tålamod. När tillfällena kommer har man ofta mycket kort tid på sig så det gäller att öva i förväg. Det är lämpligt att öva på djur som är lätta att fotografera. Ett bra tips är att prata med nån jägare och höra om man kan få följa med. Jägare är ofta mycket kunniga om djur och natur och där finns mycket kunskap att hämta.
Lycka till.
Nu tycker jag att svaren har börjat spåra ur lite. Att fotografera djur handlar inte om teknik, prylar, GPS hit och datorer dit. Djur finns i naturen och det gäller att vistas där mycket och länge och alltid ha med kameran. Sitt stilla och tyst och vänta timme efter timme och ha tålamod. När tillfällena kommer har man ofta mycket kort tid på sig så det gäller att öva i förväg. Det är lämpligt att öva på djur som är lätta att fotografera. Ett bra tips är att prata med nån jägare och höra om man kan få följa med. Jägare är ofta mycket kunniga om djur och natur och där finns mycket kunskap att hämta.
Lycka till.
Gydrate
Medlem
Re: Skärpning
Många bra förslag där. Är man inte ute i markerna ofta så hittar man inte växlarna och vart djuren håller till för det mesta. Nu till sommaren så har jag ett projekt på gång i ett naturreservat i Dalarna och redan nu så har jag nog rekat ett hundratal timmar där totalt. Nu är bara till att hoppas på att det går om jag vill med där.
Grönberg skrev:
Lycka till.
Många bra förslag där. Är man inte ute i markerna ofta så hittar man inte växlarna och vart djuren håller till för det mesta. Nu till sommaren så har jag ett projekt på gång i ett naturreservat i Dalarna och redan nu så har jag nog rekat ett hundratal timmar där totalt. Nu är bara till att hoppas på att det går om jag vill med där.
Walle
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Akilleshälen med laptops är dess sjukt diga batteritid.
Ska datorn bara vara i bilen är det ju inga problem, bara köra en inverter som ger 220 volt ut. Finns sådana som man kopplar in i cigarettändaruttaget, och som ger 100W-150W. Jag använde en sån till ena laptopen under min senaste USA-resa. Perfekt på en långresa för att ladda mobiler också. Min nya laptop (Dell XPS M1331), som också fäljde med på resan, kan köras på 12 volt direkt. Kopplas in i cigarettändaruttaget.
laan
Aktiv medlem
I gårkväll på väg hem från en mosse och landskapsfoto så såg och fotade jag både rådjur(bock) och räv.
Jag har börjat utveckla en teori om att man oftast får bäst bilder när man tror att det är slut för dagen och går mot bilen/cykeln/hemmet med kameran i ryggsäcken, så nu är den ständigt framme.
Jag har börjat utveckla en teori om att man oftast får bäst bilder när man tror att det är slut för dagen och går mot bilen/cykeln/hemmet med kameran i ryggsäcken, så nu är den ständigt framme.
ErlandH
Aktiv medlem
Kan det vara så att detta sammanfaller med att solen inte längre står så högt på himlen? I så fall kan man nog säga att din "teori" beskriver verkligheten på ett ganska bra sätt!laan skrev:
Jag har börjat utveckla en teori om att man oftast får bäst bilder när man tror att det är slut för dagen
PMD
Aktiv medlem
Men varför vill du inte se några djur på vägen till bilen/cykeln/hemmet?laan skrev:
laan
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Kan det vara så att detta sammanfaller med att solen inte längre står så högt på himlen? I så fall kan man nog säga att din "teori" beskriver verkligheten på ett ganska bra sätt!
Njae.. jag fotar oftas väldigt tidigt på morgonen, och har ändå samma fenomen.
Men i exemplet jag nyss drog, så stämmer det ju helt klart.
laan
Aktiv medlem
PMD skrev:
Men varför vill du inte se några djur på vägen till bilen/cykeln/hemmet?
Klart jag vill! =)
bara det att när man varit på en plats och beger sig närmare civilisationen så såg i alla fall jag förut chansen att se något intressant som mindre.
Magnus Nyman
Aktiv medlem
kurs i viltfoto
Hej!
Kommer hålla en fyradagarskurs i viltfoto i juli.
Där får du veta hur jag gör för att fånga de vilda djuren.
Läs mera på min hemsida.
MVH
Magnus
Hej!
Kommer hålla en fyradagarskurs i viltfoto i juli.
Där får du veta hur jag gör för att fånga de vilda djuren.
Läs mera på min hemsida.
MVH
Magnus
freddifriend
Aktiv medlem
jag har några tips å ge dig om du åker mycket med bilen (vilket jag gör).
Om du har kameran liggandes i sättet bredvid dig, med telezoomen på, använd bältet till kameran så den inte flyger framåt om du måste bromsa.
Använd fönster rutan som stativ, ibland kan man inte alltid ta sig ur bilen utan att djuret springer iväg.
Och om du vet att det är mycket djur på ett visst ställe, så veva ner rutan innan du kommer till den platsen.
Mvh Fredrik
Om du har kameran liggandes i sättet bredvid dig, med telezoomen på, använd bältet till kameran så den inte flyger framåt om du måste bromsa.
Använd fönster rutan som stativ, ibland kan man inte alltid ta sig ur bilen utan att djuret springer iväg.
Och om du vet att det är mycket djur på ett visst ställe, så veva ner rutan innan du kommer till den platsen.
Mvh Fredrik