Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta vilda djur i naturen?

Produkter
(logga in för att koppla)
MSLink skrev:
Sigma 70-300 har inte bildstabilering så förlorar jag 1/2-1/3 steg.

Underskatta inte bildstabilisering. Är du stadig på handen eller kan ta stöd mot ett träd får du utan problem 3steg extra. Fungerar precis, hur otroligt det än verkar, så bra som dom lovar.

MSLink skrev:
Michael Nilsson: Det kan jag tänka mig att det kommer att hända mig också. Men efter några träningar så vet man hur man ska reagera och vad man ska göra. Jag tror om man åker i en bil så reagerar den inte på samma sätt som när du går ute i naturen. Mindre rädd för bilar då de är vana vid det.
Micke åker väl mest buss? :)

Faunan skrev:
Även exponeringen kan variera med 1/3 steg i två bilder efter varandra!!! Det här tycks vara ett problem för Canon då även Mark III kritiserats för detta. Själv har jag gett upp, kastar de dåliga och öser på lite extra vid fotograferingen.
Canon borde köpa sina censorer i stället för att tillverka dem själva.
Menar du att sensorn (utan c) registrerar olika mycket ljus på bilder efter varandra när du exponerar exakt lika?

Eller är det autoexponeringssystemet som ger olika exponeringar på bilder efter varandra? I så fall är det ljusmätningens snarare än sensorns fel.

PMD skrev:
Menar du att sensorn (utan c) registrerar olika mycket ljus på bilder efter varandra när du exponerar exakt lika?

Eller är det autoexponeringssystemet som ger olika exponeringar på bilder efter varandra? I så fall är det ljusmätningens snarare än sensorns fel.

Exponeringen borde väl inte ha med sensorn (rättskrivet) att göra men det är ju märkligt att både exponering och skärpa varierar dock inte alltid på samma bild. Exponeringen varierar inte alltid men då det händer kan tiden plötsligt bli 1/3s snabbare/långsammare utan att motivet har förändrats.

Nu hör det till saken att jag tidigare haft Nikon och dess matrixmätning är fantastisk. Det tyckte jag redan då. Jag är väl för bortskämd med perfekt exponerade bilder för att vara objektiv.

/Rolf

Tänk på en sak om du ska ut och åka på småvägar (privata skogsvägar): respektera bommar och förbudsskyltar.
De flesta skogsvägar i mellansverige är i uselt skick denna vinter och behöver inte slitas mer... onödigt att reta upp markägaren då han/hon ofta har kunskap om var djuren finns, så fråga först.

Annars är lockpipa ganska enkelt ändå om du vill prova, jag har lärt mig hantera harskrikspipa på bara nån vecka, med en sån får man in främst räv men även lo om man har tur (inte jag). Fast de rävarna som kommer till mig skjuter jag ju förstås inte med kameran...

Om du är osvensk så går man till närmast liggande hus och frågar om dom äger marken eller vet vem som äger. Är det glest där ute så vet dom troligen om vem som äger det.
Men eftersom du är säkert är svensk så vågar man inte hälsa på främmande människor, då blir det lite strul. :)
Har inte lantmäteriet sådana uppgifter?

När vi är inne på tekniskt mumbojumbo här, blir inte djuren rädda av "RASSEL-KLICK"-ljudet när man tar en bild med systemare? (ljudet ska vara ljudet av att spegeln förflyttar sig)

chrissan82 skrev:
Har inte lantmäteriet sådana uppgifter?
I fastighetsregistret hos kommunen står vem som äger en fastighet. Vad fastigheten heter kan man ta reda på genom att titta på en fastighetskarta som finns hos alla välsorterade kartbutiker (och ibland hos bokhandlare).

chrissan82 skrev:

När vi är inne på tekniskt mumbojumbo här, blir inte djuren rädda av "RASSEL-KLICK"-ljudet när man tar en bild med systemare? (ljudet ska vara ljudet av att spegeln förflyttar sig)

Njae, det är väldigt individuellt. I regel är djur rädda för metallljud, men "organiska ljud" (eller vad man nu ska kalla det) är inte lika farliga. USM eller motsvarande har jag hört ska vara extra skrämmande då djur hör ultraljud.

Jag skulle rekommendera för att hitta djur att du går och köper dig blå-kartan över det intressanta området. Gröna kartan är ännu bättre men blir dyrare då det täcker mindre område och blå duger utmärkt för bilutflykter.

Studera sen lämpliga vägar, förbi sjöar, vattendrag, myrar, åkermark och ut och åk. Heldragen svart linje (väg på blå-kartan) brukar vara körbara. Om inte annat kan de ge fina naturbilder på köpet.

Dessuton så rekommenderar jag en GPS (Navigator). Det kan vara svårt att samtidigt köra, speja efter djur och följa med på kartan.

M1_15 skrev:
Gröna kartan är ännu bättre men blir dyrare då det täcker mindre område och blå duger utmärkt för bilutflykter.
Gröna kartan är bättre eftersom allting är större på kartan, men det är samma information på gröna som blå kartan.

Jag håller med om rekommendationen för bilutflykter.

Jag har kartex gröna karta i laptopen och en gps-dongel till det. Skönt att kunna se var man är. Även i hemtrakten kommer den till nytta, specielt när man hittar en nydragen väg. Det finns funktion för att anteckna eller rita in egna saker på kartan, och med GPS:ns trackingfunktion kan man skriva in nya vägar själv. Jag använder sällan den funktionen, men en bekant gör det konstant.

Jag har funderat på att skaffa en sublimeringsskrivare att ha med också. Jag fotade björnar några gånger i somras, och det var alltid mycket folk på plats. Med laptoppen var det inga problem att fixa till en bild på kort tid, med skrivare hade jag garanterat kunnat sålt en hel del bilder direkt på plats. Kanske inte för stora pengar, men så det täcker bensinkostnaderna iallafall och för att det är kul!

Hur jag hittar djuren då? Med Bil. Åker runt med en jeep. Borde promenera mer, men det vill sig liksom inte riktigt.... Med Jeepen kommer jag iallafall ut och få se nya ställen hela tiden även om det inte dyker upp något att fota. Och skulle man se t.ex älg varje gång man är ut, hur snabbt skulle man inte tröttna då? Bland det tråkigaste jag vet är naturreservaten. I somras besökte jag flera stycken av dem här i trakten, men de är INTE fotomässiga! De har en förmåga att vara riktigt otillgängliga, iallafall i de här trakterna. Har man tur kan man ana en stig att följa, men det är sällsynt. Naturen i närheten kan dock vara nog så intressant och betydligt tillgängligare.

Tack för allas svar!
Jag får söka efter grön karta och köpa det.
Har även en GPS navigator men det hittar inte små vägar mitt i skog antar jag.

En laptop med gps-dongel låter ju bra och praktiskt.
Någon här som vet vart man kan få tag på GPS-dongel billigt?

Det beror på vilka naturreserverater, bara två av alla naturreseverat i Örebro som är bra tycker jag.

MSLink skrev:
En laptop med gps-dongel låter ju bra och praktiskt.
Någon här som vet vart man kan få tag på GPS-dongel billigt?

Hej
Har du blåtand i din laptop kan du med fördel köpa en gpsmottagare som kommunicerar med datorn på det viset. Finns en Globalsat-modell som funkar ypperligt för drygt 500 spänn på dustin. Finns säkert trådbunda dito men de har jag ingen erfarenhet av.
/J

MSLink skrev:
...
Har även en GPS navigator men det hittar inte små vägar mitt i skog antar jag...
Jodå! Det skiljer kanske lite på vilka kartor som är laddade, men jag har Tomtom och den visar alla vägar som jag vill ge mig ut på med personbil, även vägar med gräs i mitten...

Det här med ljudet och autofokusen är luriga grejor. Alla kameror jag haft, från olika nikonmodeller till canon eos 1v har skrämt iväg djuren med spegel och slutarljudet, men nu kör jag med eos5d och för första gången blir inte djuren rädda för ljudet. Var t.om. med om motsatsen i höstas uppe i Fulufjäll, då jag för första gången i mitt liv såg en järv på långt håll och den lystrade till kameraljudet, mest till ljudet från autofokusen tror jag och satte av i full galopp rakt emot mig, stannade på tio meters håll och insåg att jag förmodligen var oätbar och lufsade iväg. Problemet med eos5d är som Rolf Nyström säger att autofokusen inte är vidare pålitlig, hade den inne för kalibrering med mitt 300 2,8, men den verkar ungefär likadan ändå, skärpan hamnar oftast bakom djuren.

Tips på gratis kartor

Numera går det att komma åt gratis kartor (både blå, grön och tätortskartan) på nätet. Då du bara får upp en mindre bit i taget tar man skärmdump och klistra ihop lämpligt antal i PS på det område man vill ha täckt. Använder det själv vid fjällvandring/fiske samt fågelinventeringar.
PS Det är samma kartor som man köper för dyra pengar. Varsågoda KARTOR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar