Jag har kartex gröna karta i laptopen och en gps-dongel till det. Skönt att kunna se var man är. Även i hemtrakten kommer den till nytta, specielt när man hittar en nydragen väg. Det finns funktion för att anteckna eller rita in egna saker på kartan, och med GPS:ns trackingfunktion kan man skriva in nya vägar själv. Jag använder sällan den funktionen, men en bekant gör det konstant.
Jag har funderat på att skaffa en sublimeringsskrivare att ha med också. Jag fotade björnar några gånger i somras, och det var alltid mycket folk på plats. Med laptoppen var det inga problem att fixa till en bild på kort tid, med skrivare hade jag garanterat kunnat sålt en hel del bilder direkt på plats. Kanske inte för stora pengar, men så det täcker bensinkostnaderna iallafall och för att det är kul!
Hur jag hittar djuren då? Med Bil. Åker runt med en jeep. Borde promenera mer, men det vill sig liksom inte riktigt.... Med Jeepen kommer jag iallafall ut och få se nya ställen hela tiden även om det inte dyker upp något att fota. Och skulle man se t.ex älg varje gång man är ut, hur snabbt skulle man inte tröttna då? Bland det tråkigaste jag vet är naturreservaten. I somras besökte jag flera stycken av dem här i trakten, men de är INTE fotomässiga! De har en förmåga att vara riktigt otillgängliga, iallafall i de här trakterna. Har man tur kan man ana en stig att följa, men det är sällsynt. Naturen i närheten kan dock vara nog så intressant och betydligt tillgängligare.