Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta vilda djur i naturen?

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Hur hittar jag vilda djur ute i naturen på det lättaste sättet? Jag skulle vilja fotografera rävar, älgar och rådjur. Kan även tänka mig fotografera örnar, ugglor, bäver, grävlingar och ekorrar.

Jag vill göra det från bil för då stör man inte djuren ute i naturen samtidigt som bilder blir naturliga. Vilka vägar ska helst man köra? Ofta ser man ju grusvägar som går rakt in i skogen från en större bilväg, är de de man ska köra in på? vad ska man tänka på när man kör bil? hur vet man att djur brukar passera ofta på ett visst område?

Ni får gärna visa era bilder här, berätta hur ni tog bilderna och diskutera om saken. Vad använder ni för objektiv för att fotografera vilda djur?

Tror du kan hitta djur nästan överallt, speciellt om du kör på småvägar, men det som gäller är att du är ute innan, eller just när det ljusnar på morgonen.

Klövvilt går att söka längs vägar där det är mycket sly och högt gräs. Du kan ju reka i området innan efter olika viltväxlar så du får en liten aning om hur dom rör sig.

Bäver är att spana efter färska gnagmärken på träd och eventuella hyddor. Men kan ju vara lite svårt med bil där.

Jag har kommit på att det svåraste med djurfoto är inte att ta bilden! utan att hitta djuren och komma dom nära!

Praktiskt tipps om körning på småvägar

Om du måste vända utan att det finns plats för hela bilen på vägen så låt drivhjulen vara kvar på vägbanan.
Hamnade öga mot öga med en stor älg en gång, tyvärr var inte kameran med.

Om du nu promt måste sitta i bilen:

Eniro/Google kartsök. Satellitbilder.
Hitta planteringar eller åkrar.

Kör dit och ta in på vägen. Vänta.

Hittar du en bra plats kan du ju slänga ut ett par säckar äpplen på lagom avstånd. Gillas av alla. Du får samtidigt in räv och rovfågel om du lockar dit sorkar och möss.

Om du vill hitta djuren på bästa sätt skulle jag rekommendera att du tar en rycksäck/trebent stol och sätter dig i naturen och väntar, en termos kaffe till det. Om du sitter på en mark där det finns gott om vilt bör du ha sett något inom 2 timmar förutsatt att vinden blåser rätt och att du sitter antingen tidig morgon precis innan ljuset gått upp, eller på kvällskvisten.
Att åka runt med bil fungerar ju också men chansen att se något minskar avsevärt, djuren blir ofta rädda för bilen och sticker innan du kanske ens har fått upp kameran, dessutom tickar bensin-pengarna iväg :)

Ett bra sätt är att ta kontakt med boende och/eller naturintresserade i närområdet och fråga för då kan du få många tips förutsatt att du ger ett gott intryck.

2L8 skrev:
Jag har kommit på att det svåraste med djurfoto är inte att ta bilden! utan att hitta djuren och komma dom nära!

Nej, det svåraste är ju att ta sig ur sängen! :)

I stora delar av Sverige kan man fotografera däggdjur längs vilken väg som helst, bara man lyckas ta sig ur bingen så att man är ute i gryningen. Man kan förundras över hur mycket man ser längs sina 'vanliga' vägar när man väl en gång ger sig ut i tid.

Per

Tack för era svar! Det var bra tips ni gav! Jag brukar få massor med äpplen under sommar så får jag släpa med några säckar till ett område där finns många djur.

Jag har även kontaktat med en jägare och fick några bra tips. Lockpipa är inget för nybörjare då det krävs många års träning. Man kan hitta djur lättast med bil om man väntar vid skogskanter, åkrar och där vatten finns. När det gäller färg på kläder så spelar det ingen roll eftersom dessa djur är färgblinda. Fick även erbjudandet att följa med ett jaktlag och då kan man fotografera djur också samt dem.

Sen antar jag att man kan åka runt olika naturreservater och bara man läser innan att det finns olika slags djur. De djur bör vara vana vid människor för det brukar komma människor till olika naturreservater. Rätta mig om jag har fel.

MSLink skrev:
Tack för era svar! Det var bra tips ni gav! Jag brukar få massor med äpplen under sommar så får jag släpa med några säckar till ett område där finns många djur.

Jag är inte säker på att alla markägare och/eller jägare uppskattar att man lägger ut äpplen mm var som helst. Det brukar bl a användas för att locka över vilt från grannens mark.
Kolla med markägaren först. Gör du det kanske både du och markägaren blir glada :)

---/Thomas

Bilen är ett utmärkt gömsle och du hinner se över stora marker på kort tid. När du upptäckt något djur parkera bilen och försök att i rätt vind, motvind, smyga dig närmare. Det är då du lär dig något om djuret och hur försiktig man måste vara.

Så här års kan man gå runt åkerkanter och leta efter räv- och grävlingsgryt. Markera dem på kartan för det är många som inte är bebodda varje år. Du skiljer grävlingsgryten från rävgryten på att grävlingen drar in hö och halm i grytet.

Hittar du ett bra gryt som ligger bra för morgonljus och blir bebott av räv längre fram kan du i maj-juni få fina bilder på rävungar.

Så långa och ljusstarka objektiv som möjligt är att rekommendera men alla har vi börjat med sämre grejer så låt inte det hindra.

Om du vill få lite inspiration, gå till min hemsida www.rolfsbild.se

Lycka till
Rolf

Thomas Andersson: Det har du faktiskt rätt i. Det är bäst att jag kollar med markägare och de vet bäst om området också.

Rolf Nyström: Tack så mycket för svaret och tipset. Du verkar kunna väldigt mycket inom det här området, jag var inne på din hemsida det var mycket inspiration och jag gillar verkligen bilden: Bild nr: RN 960809-01. Du fick väldigt bra ljus där. Vad använder du för objektiv? Brukar du vara ute under magiska timmarna eller går det bra under dagen också att hitta dessa djur? Hur ser gryt ut ungefär? är det typ hål och grop med skydd de bor?

Själv har jag Sigma 70-300mm f4-5,6 men det ska inte hindra mig från att fotografera djur och om det går bra med djurfotografering så kan jag tänka mig skaffa ett bättre objektiv som är ljustarkt. Jag var nära att köpa en Canon 100-400 4L förut men ändrade mig i sista minuten för jag vill prova ordentligt med 70-300mm som är billigare först och se om det är något jag ska satsa på. Men det är nog bäst att jag skaffar 2.8 istället för 4 ändå.

MSLink skrev:

Vad använder du för objektiv? Brukar du vara ute under magiska timmarna eller går det bra under dagen också att hitta dessa djur? Hur ser gryt ut ungefär? är det typ hål och grop med skydd de bor?

Jag brukar säga att 400mm är djurfotografens normal-objektiv men med den digitala censorns brännviddsförlängning räcker många gånger 300mm i dag. Själv har jag just nu Canon 100-400 och 500/4.

Din Sigma låter som en bra början. Hellre ett längre objektiv än ett kortare med bättre ljusstyrka för ljusstyrkan kan du alltid kompensera med högre ISO men brännvidden går bara att kompensera med att komma närmare och det kan vara omöjligt.

Gryt är ett bo som ligger under jord. Det består ofta av olika kammare med flera utgångar. Grävlingsgryt kan vara väldigt stora och ha många ingångar. Leta efter hål i marken under stora stenar, i kanten av åkrar, vid berghällar osv.

Man ser tydligt om gryten är använda för ingångarna blir nötta och slitna. Grävlingen övervintrar i gryten och är nu på väg ut titt som tätt. Rävarna parar sig i gryten vid den här tiden så det börjar synas om de är använda.

Så här års ligger rådjuren ofta ute på åkrarna hela dagarna men ljuset är inte så roligt mitt på dagen så morgon och eftermiddag är bäst.

Vad var det för bild du skrev om? Jag kan inte hitta den om du inte också talar om vad den föreställer.
/Rolf

Jag har sett djur många gånger men problemet är att de jämt upptlcker mig först och jag ser dem först när de lubbar iväg...

Andreas Böö: Det var nytt för mig :) Det verkar finnas droger för alla liv här på jorden. Bin blir galen av vissa blommor, de blir helt konstigt och jag tog en bild på en bi för ett tag sedan när den var "drogpåverkad". Det finns i mitt album under insekter.

Rolf Nyström: Tack för tipset, ska försöka hitta gryt ute i naturen och hoppas att jag hittar något bra som du nämnde där man kan fota rävungar längre fram. Är du nöjd med objektiv som du har nu? jag antar att det ger mycket bra skärpa även i fullöppningen.

Jag gissar att du gillar mest 500/4 på tanken det är fast brännvid som ger bättre kvalitet. Jag kör med Canon 350D 1.6x faktor så blir 70-300 = 112 - 480mm om jag inte räknar fel.

Men det finns ett problem med Sigma 70-300mm och det är skärpan. Man måste blända ner så mycket för att skärpan ska bli riktigt bra vid 200-300mm läge. Men det ska inte hindra mig iallafall.

Högst ISO 400 är accepterat för en Canon 350D. Du kanske kör med 1Ds Mark II eller III så kan man plåta ISO 1600 utan problem så underlättar det mycket vid naturfotografering.

Bilden som jag pratade om:
http://www.rolfsbild.se/Daggdjur/Radjur/Kid/kid 960809-01.jpg

Hoppas att det är ok att jag länkar till bilden här på forumet :)

Michael Nilsson: Det kan jag tänka mig att det kommer att hända mig också. Men efter några träningar så vet man hur man ska reagera och vad man ska göra. Jag tror om man åker i en bil så reagerar den inte på samma sätt som när du går ute i naturen. Mindre rädd för bilar då de är vana vid det.

ISO 800 är inga problem med 350Dn! I värsta fall får du köra brusreducering efteråt! Flertalet av mina bilder är tagna med ISO 800, jag ser inga problem alls med bruset!
ISO 1600 funkar också om du överexponerar lite!

Det är mina erfarenheter av min kamera:)

/mvh
Magnus

500:an är suverän, slår allt jag tidigare haft. Skärpan är enorm, snabb och ljudlös, det kan nog inte bli bättre. 100-400 ligger inte långt efter i skärpa på 400mm så den kan jag verkligen rekommendera.

Problemet är kamerahuset. Har haft 30D och nu 40D men alla har samma problem (även 5D som jag också haft). Fokusen är instabil. Har man ett objektiv som ger knivskarpa bilder borde man få samma skärpa på alla bilder tagna i snabb följd. Så är det inte, skärpan varierar från ett uns oskarpt till suddigt i samma bildserie.

Även exponeringen kan variera med 1/3 steg i två bilder efter varandra!!! Det här tycks vara ett problem för Canon då även Mark III kritiserats för detta. Själv har jag gett upp, kastar de dåliga och öser på lite extra vid fotograferingen.
Canon borde köpa sina censorer i stället för att tillverka dem själva.

Rådjurskiden är tagna på kvällen om jag inte minns fel. Det är därför ljuset blir så fint.
Länken är ok. Var inte rädd för lite brus med 1600 ISO, i en rätt skogsstämning kan det till och med vara en fördel.
/Rolf

Magnus Thornberg: Det beror kanske på hur man exponerar? om man överexponerar så ser det inte så farligt ut. Jag får testa det och man kan få bra känsla med brus i bilden också.

Rolf Nyström: 500:an är väldigt dyrt för mig så jag får ta 100-400mm som är billigare. Samt är det bra att ha zoom på ett sätt för då kan man styra lite i komposition och välja bort en del som man inte vill ha med i bilden.

Problemet med skärpan och exponingen steg var nytt för mig, vet du om Nikon, Sony, Pentax, m.fl. har samma problem? Kanske det är så att alla har samma problem och tekniskutveckling har inte nått fram för att lösa problemet än?

Om man är illa tvungen så får man välja ISO 1600. Jag gör vad som är bäst i olika situationer. Man kan också göra om bilder till svart/vit med brus som förstärker bildkänsla. Sigma 70-300 har inte bildstabilering så förlorar jag 1/2-1/3 steg.

Nu till helgen ska jag försöka hitta en eller fler djur ute i naturen samt ta bilder på de. Får se om jag lyckas bra men kanske inte så lätt för första gång för man vet ingenting var de befinner sig osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar