Annons

Hemsidan centrerad i fönstret.

Produkter
(logga in för att koppla)

erisko

Aktiv medlem
Hej!

Finns det någon som vet hur man får innerhållet centrerat i fönstret.
Har en "ruta med bredden 800px som jag vill ha centrerat i fönstret oavsett om skärmbredden är 900px eller 2000px.

Finns det något enkelt css eller html kommando för detta?

//Erik
 
Jag har använt CSS för att centrera min hemsida. Först en box som täcker hela sidan, sedan en centrerad box med specificerad storlek innuti den. Du kan ju tjuvkika lite...

http://erro.se
 
Jag tror det ska gå att göra med css på detta sätt:

body { margin:auto; width:800px;}

Men jag har för mig att det inte funkar helt i lite äldre webbläsare så jag brukar omsluta hela sidinnehållet med en div-tagg som jag sätter id="page" på och sedan i css:en skriver

#page { margin:auto; width:800px;}
 
Tror inte riktigt att jag förstår...

Kan du förklara lite mer i detalj var jag ska skriva in det?
 
Så här ungefär. I head lägger du in en style-avdelning och direkt efter body en div
Källkod:
<html>
<head>
<style type="text/css">
#page {
  margin:auto;
  width:800px;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="page>
allt det du vill ha på sidan
</div>
</body>
</html>
 
Om man vill bygga en modern webbsida som bygger på välstrukturerad användning av stilmallar bör man undvika att använda tabeller för att bygga upp designen. Tabeller bör bara användas när man ska presentera något i tabellform.
Att använda attributet align rekommenderas inte heller.

Fördelen med stilmallar är bland annat att de kan placeras i en fristående fil utanför html-sidan och länkas in via en tagg.
Det gör att man kan använda samma stilmall i många sidor och när man vill ändra något, räcker det att ändra i stilmallfilen, så slår det igenom på alla webbsidor.(T ex om du senare kommer på att du inte vill ha 800px bredd utan 700)
 
Nu var det ett tag sedan jag gjorde hemsidor, men ramar (frames) går väl också att använda?
 
Så här skriver du i css:en för att centrera en sida.

widht: 800px
margin-left: auto;
margin-right: auto;

En bra sida för att komma igång med html och css är www.webdesignskolan.se.


Sen ska du inte använda frames, gammal teknik som inte bör användas. Fungerar olika i olika webbläsare, sen gillar inte google heller frames...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.