Annons

Hemsida vill ha mina bilder, ingen byline någonstans

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är OK att inte skriva ut byline. Men endast om fotografen går med på det: du har all rätt i världen att vägra gå med på att de använder din bild utan byline.

Om du går med på det eller inte är mer av en filosofisk fråga.

Det är givetvis ok om det framgår av avtalet att byline inte behöver anges. Frågan är snarare om du är beredd att ingå ett sådant avtal?

(I fall när det handlar om betalning så kan man förstås se det som en prisfråga...)

Allright, jag trodde faktiskt att det var ett generellt krav för sådan publicering.

Jag bad om det, så får vi se vad de säger!

De får ju bilderna i vilket fall, men det vore trevligt med en byline. Det finns ju inget ekonomiskt värde i bilderna så det spelar ingen roll egentligen.

Det var inga problem med byline på mina bilder :-D

Bilderna är skickade, kika gärna på artikeln om Måseskär som kommer upp inom ett par dagar!

Det finns ju inget ekonomiskt värde i bilderna så det spelar ingen roll egentligen.

Inte?

Det skall ju användas för marknadsföring, och flera av medarrangörerna är kommersiella verksamheter.

På vilket sätt skulle ditt arbete vara mindre värt än en bild från någon som försörjer sig på fotografering som enda yrke?

SSRS fick inget betalt för att de hade uppvisningen

Guiden fick inget för att lägga hela dagen på att visa fyrplatsen för folk

Biologen fick inget för att hålla föredrag och visa fågelliv och flora heller

Ska jag då ta betalt för att skicka in ett par bilder jag ändå hade tagit?

Bara för att det sponsrades av vinstdrivande organisationer betyder inte det att det är ett arrangemang som går med vinst eller som kan betala alla inblandade för sin tid. Tyvärr.

Bara för att det sponsrades av vinstdrivande organisationer betyder inte det att det är ett arrangemang som går med vinst eller som kan betala alla inblandade för sin tid. Tyvärr.

Resonemanget var högst retoriskt.
Jag har inget mot ideellt arbete.
(Har faktiskt, under tre år av mitt liv jobbat ideellt på heltid, och gör det fortfarande en hel del, om än i annan omfattning).

Så ur det perspektivet kan jag förstå ditt resonemang.

Däremot så köper jag inte påståendet att bilderna saknar ekonomiskt värde.
Bilder som används i marknadsföring har ju ett faktiskt ekonomiskt värde om de ökar omsättningen för arrangören.
Alldeles oavsett avsaknad av vinstsyfte.

Sedan så tycker jag att det rent principiellt är viktigt att inte nedvärdera sin egen arbetsinsats.

Allright, principiellt håller jag såklart med dig!

Men som du förstår är alternativet här inte att få betalt för bilderna utan att de får andra sämre bilder på sin sida gratis. Om den som ska ha bilderna inte kan betala för dem saknar ekonomiskt värde för mig.

Men som du förstår är alternativet här inte att få betalt för bilderna utan att de får andra sämre bilder på sin sida gratis. Om den som ska ha bilderna inte kan betala för dem saknar ekonomiskt värde för mig.

Det skulle ju kunna vara så att de öppnar plånboken när de märker att de bilder de får gratis inte är i paritet med de bilder de skulle vilja ha.
Det har ju framgått också att det är många ideella krafter involverade här, så det är kanske inte de som står för fiolerna till slut för bilderna utan istället de sponsrande företagen som använder evenemanget som en del av sin marknadsföring. För jag har mycket svårt att tro att kalkylen i slutänden är att hitta ett sofistikerat och avancerat sätt att slänga pengarna i sjön.

SSRS fick inget betalt för att de hade uppvisningen

Guiden fick inget för att lägga hela dagen på att visa fyrplatsen för folk

Biologen fick inget för att hålla föredrag och visa fågelliv och flora heller

Ska jag då ta betalt för att skicka in ett par bilder jag ändå hade tagit?

Uppenbarligen är det Västra Götalandsregionen som står bakom webbsajten som vill publicera ina bilder. Att ett landsting tigger gratisjobb av invånarna låter väldigt märkligt och närmast skandalöst. Tror knappast tjänstemännen på regionsstyrelsen jobbar gratis, varför ska de då förvänta sig att du gör det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar