Annons

Hellre 1/4000 istället för f/22?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: kul

SunKi skrev:
iofs, har man en 10D, köper gräsligt dålig optik till och använder automatläget, kunde man inte lika gärna kunnat köpa en kompaktkamera då? ;)

Vadå? Många kompakter har ju förhållandevis bra optik...:)

Håller med dom som säger att god kunskap i exponeringslära vinner över automatisk exponering...det går inte att jämnföra med autofokus, då autofokusens uppgift endast är att ställa in skärpeplanet så att det hamnar på det valda objektet...där finns inget utrymme till "fri tolkning"...antingen är det skärpa eller så är det inte skärpa, oavsett om man kör manuell fokus eller autofokus. Men när det gäller exponeringen så är det ju helt anorlunda! I alla fall för mig...skulle t.ex. aldrig kunna tänka mig att mäta mot ett gråkort för att få en "korrekt exponering", därför att för mig så finns det inget som heter "korrekt exponering"!
Jag exponerar som JAG vill, för att få den bilden JAG vill. Jag anser att man ej behöver återge verkligheten såsom den ter sig för mitt öga, då jag ej fotograferar för att dokumentera, jag (försöker) fotograferar för att skapa bilder.

Nu gled jag visst ifrån ämnet en aning...det är lätt att flumma-ur lite ibland när man sitter och skriver.

Dock kan jag hålla med om att det vore mer än toppen om man själv kunde få programmera automatiken som man själv vill...för man behöver ju faktiskt inte exponera efter vad automatiken säger, utan kan se det mer som ett förslag eller utgångspunkt. Det finns ju faktiskt programförskjutning.

walter-g skrev:
Men jag skrev MÅNGA (ny)användare,- inte alla, och menar fortfarande detta faktum..

Ja, och jag tror att du har rätt i att en del - många eller inte - saknar "grundläggande fotografisk kunskap". Men jag tror inte att det är så enkelt att digitalfotografer generellt är mindre insatta än analogfotografer. Däremot är de som använder systemkameror och systemkameraliknande kameror sannolikt mer insatta än de som använder kompaktkameror.

Med full respekt för din åsikt!

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar