Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hellre 1/4000 istället för f/22?

Produkter
(logga in för att koppla)
Edward: Hur kommer det sig att du besvarar allt Jeppe skriver förutom just den delen om att du blev arg för att du inte fick jobb som assistent, trots att "det uppenbarligen finns en viss brist i din nödvänliga kunskap om vanlig kamerateknik."

?

Varför...

...hackas det så mycket på Edward? OK, han sticker ut hakan ibland och provocerar med sina åsikter, men faktiskt inte mer än vad många andra gör...

Och ärligt talat, Jeppe, så var ditt första inlägg i den här debatten långt mer raljant än vad du tillstod längre fram under kvällen, något som de båda kommentarerna du fick på inlägget vittnar om. Eller hur...?

mvh Janne

SunKi skrev:
trots att "det uppenbarligen finns en viss brist i din nödvänliga kunskap om vanlig kamerateknik."
?

Anser du att en blandning av p-, s- och a-mode är "vanlig kamerateknik"?

Inte jag. Jag har iaf inte läst någon bok om att en sådan funktion som jag beskrev vore världens smartaste grej att uppfinna... Eller vet du något som vi andra inte vet?

Påpeka gärna vad det är jag INTE vet. Varsågod.

Nej.. Jag raljerar inte.. Det var bara ett konstaterande från min sida, jag uppfattade frågan som något märklig, eftersom Edward har gått ut tidigare och sagt sig besitta tillräckligt med kunskap för att få ett assistentjobb..Punkt.

Hur andra uppfattar inlägget får de ju stå för, även om det kanske uppfattades som ett elakt inlägg. Faktum kvarstår att jag besvarade hans fråga.

Som fotoentusiast så lär man väl sig vad foto är och med vilka medel som man ska använda för att uppnå önskad effekt i bilden ??

Jag tycker att de som Edward efterfrågar, redan finns i kameran och det borde man rimligen veta och använda dessa funktioner därefter.

Men visst, jag är öppen för förbättringar :)

Varför inte köra med bländarautomatik (Tv) då Edward? Sätt den minsta tid du vill ha och förhoppningsvis får du då en bländare 8 och uppåt, vilket du helst ville ha? Blir det mörkare än vad bländare 8 räcker till får du ju ändå inte dessa långa tider, men risken är ju att optiken inte är tillräckligt ljusstark eller att det helt enkelt är för mörkt ändå. Bara mina två öre.

Tinalina skrev:
Varför inte köra med bländarautomatik (Tv) då Edward? Sätt den minsta tid du vill ha och förhoppningsvis får du då en bländare 8 och uppåt, vilket du helst ville ha?

Återigen: Nej. Jag vill ha _max_ bl 8.

f2.8 är tillåtet, f8 är tillåtet, f32 är inte tillåtet.

Problemet med a-mode är att kameran kommer ge mig längre slutartider än jag vill ha om jag råkar fotografera något som är lite mörkare.

Märker den att den inte kan hålla f8 så får den ta upp bländaren till f4 eller whatever, men den ska välja f8 som max.

Har du förstått vad jag menar?

gors skrev:
Jag tycker att ni raljerar.

Dessutom är Jespers påstående att bilderna blir skarpare när man bländar ner felaktigt. Skärpedjup och skärpa är inte samma sak. Tvärtom är det snarare så att den programkurva Edward önskar sig skulle ge skarpare resultat än standardprogramläget med de allra flesta objektiv.

Att han har fel förvånar mig inte. Översittare blir ofta dom "som inte kan".

Vad är det som är så svårt med att ställa bländaren manuellt?? Jag fattar inte vad som är problemet! Alla gör väl så, eller?

Linus:Javisst, jag har inte skrivit något som inte Edward har sagt själv. Att det sen uppfattas som humoristiskt av andra kan jag inte rå för.

Jörgen: Jag betackar mig för sådana uttalande om mig. Du har INGEN vetskap om mina kunskaper och du vet inte vem jag är, så skaffa dig gärna lite uppfattning om vem jag är innan du dömer mig!

Efetrsom detta har blivit en tråd om hur jag uppför mig, snarare än att ge Edward svar på sin fråga så lägger jag ned nu och drar mig tillbaka..

EdwardH skrev:
Återigen: Nej. Jag vill ha _max_ bl 8.

f2.8 är tillåtet, f8 är tillåtet, f32 är inte tillåtet.

Problemet med a-mode är att kameran kommer ge mig längre slutartider än jag vill ha om jag råkar fotografera något som är lite mörkare.

Märker den att den inte kan hålla f8 så får den ta upp bländaren till f4 eller whatever, men den ska välja f8 som max.

Har du förstått vad jag menar?

Vet inte om du hänger med, men rätt exponering är en kombination av slutartid och bländare, så om "kameran vill ge" dig en längre slutartid när du är i a-mode.. så drar du helt enkelt ditt finger över den där lilla ratten vid ditt pekfinger och öppnar bländaren så får du en kortare slutartid.. enkelt va?

SunKi skrev:
den där lilla ratten vid ditt pekfinger och öppnar bländaren så får du en kortare slutartid.. enkelt va?

Nej. Inte enkelt nog.

Det ska skötas automatiskt.

Ju mer tid jag spenderar pillandes med kameran, desto mindre är chansen att jag fångar ögonblicket.

då får du väl träna med kameran då.... eller vänta tills det kommer en kamera med den funktionen.
Men det kan ju inte hänga på att du inte kan ställa in kameran som du missar din bild.. Hur i hela friden gör alla som kan ta bra bilder med en helt analog kamera då, utan automatik??

EdwardH skrev:
Nej. Inte enkelt nog.

Det ska skötas automatiskt.

Ju mer tid jag spenderar pillandes med kameran, desto mindre är chansen att jag fångar ögonblicket.

Ju mer kunskaper du har istället för att överlåta tänkandet till en maskin, desto större chans till att du får en bild som du själv vill ha.

/Kenneth

Borde det inte bara vara att lämna in den så kan Canon programmera om den.
Kan Konica så kanske Canon kan ? :))

Tidigare har Du (edward) juh bl.a skrivit
Jag har suttit här i några sekunder och försökt lista ut hur du kan säga att en filmkamera skulle vara bättre än en digitalkamera, men inte riktigt kunnat komma på hur...

så tydligen finns det någonting som vissa "filmkameror" klarar men inte
Jag har bästa kameran man kan köpa för 19.000kr.

jag tror att ett inköp och flitigt användande av en helmanuell kamera kommer att omintetgöra ditt problem. eller helt enkelt att du från och med nu skippar all automatik what so ever på din kamera.
då blir du snabbtänkt och fingerfärdig och du har ställt in din kamera rätt på en bråkdels sekund. kanske inte lika snabbt som per automatik, men om nu kameran ändå inte har nån passande automatik för önskemålen, är det nog bäst att du övar upp fingerfärdigheten istället.
jag lovar att du blir en bättre (snabbare?) fotograf på köpet.
(autofokus är dock bra att ha, tycker jag.. *halvblind*)

/fingerfärdiga christel - som är glad att hon lärde upp sig på en helmanuell kamera ...
;o)

Bildkreator skrev:
Ju mer kunskaper du har istället för att överlåta tänkandet till en maskin, desto större chans till att du får en bild som du själv vill ha.

/Kenneth

Brukar du springa fram med ljusmätaren när du försöker fånga ögonblicksbilder?

Blir inte direkt mycket till ögonblicksbilder då, kan jag tänka mig.

Estethia skrev:
(autofokus är dock bra att ha, tycker jag.. *halvblind*)

/fingerfärdiga christel - som är glad att hon lärde upp sig på en helmanuell kamera ...
;o)

Så autofokus (automatik) är bra, men p-mode (automatik) är dåligt... ok.

Och sedan är det ju så att ju mer kameran sköter, desto mer kan man ägna sig åt det enda som kameror inte kan göra bättre än människor: komponera bilden.

Inte än, iaf.

EdwardH skrev:
Och sedan är det ju så att ju mer kameran sköter, desto mer kan man ägna sig åt det enda som kameror inte kan göra bättre än människor: komponera bilden.
Förstår jag dig rätt om jag antar att du då tycker att din kamera är bättre än du är på att avgöra vilket skärpedjup som behövs också?

EdwardH skrev:
Brukar du springa fram med ljusmätaren när du försöker fånga ögonblicksbilder?

Blir inte direkt mycket till ögonblicksbilder då, kan jag tänka mig.

Varför ska jag springa fram med ljusmätaren om jag en gång väl har mätt upp ljuset?

/Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar