Annons

Hellre 1/4000 istället för f/22?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så att af är bra i vissa situationer och mf i andra. I vissa lägen är det svårt att fokusera manuellt, då kanske af funkar. I andra lägen kanske af inte hinner med, men med ett övat handhavande fixar man det med mf.

P A och S (P Av Tv) är väl också bra om man vet hur mätning och automatik fungerar.

Allt återfaller på att allt är bra om man bara vet vad som händer. Med kunskap om hur P arbetar i en given kamera kan man avgöra i vilka situationer det funkar bra och när man kanske skall över gå till M.

Senast ändrad:
Hmmm... Borde det inte kunna fungera så att när du ger dig ut och fotograferar t ex. en solig lördag på gågatan i Lund, där ställer du tidsautomatiken till den tid som matchar max bl8.... Speciellt om du beger dig ut på en tidspunkt när solen nått sin högsta höjd för dagen, borde detta fungera alldeles utmärkt, då pendlar ju bländaren mellan 8 och max...

Naturligtvis kan det hända att teorin spricker men sannolikenheten är ju ändå att du får den funktion som du är ute efter...

Kan ju vara att jag har helt fel... Men men en tanke är det iallafall....

kul

att det hettar till ibland.Edwards jobb som han inte fick vet jag inget om,kanske helt onödigt ta upp det,men jag måste ge Jesper en poäng i att alltför många (ny)användare av digital kamera har uppenbarligen inte grunderna i grundläggande fototeknik som fotografer.Men forumet här är ju en glädjekälla-nästan jämt(?), man lär sej alltid nåt nytt!

Jag har ingen aning om hur en digitalkanon fungerar, men på min gamla Minolta X-700 kan jag ställa bländaren på 8 istället för minimun (16 eller 22), och då bländar kameran ner till 8 som minst i programläget, sedan kortas tiderna. Det finns ingen sådan funktion på din kamera Edward?

christp skrev:
min gamla Minolta X-700 kan jag ställa bländaren på 8 istället för minimun (16 eller 22),

Nej, men det var precis det jag satt och funderade på tidigare: att modifiera objektivet så att det rapporterar f8 som max.

DÅ hade min idé fungerat.

Men det kräver att man modifierar objektivet, på något sätt...

EdwardH skrev:
Så autofokus (automatik) är bra, men p-mode (automatik) är dåligt... ok.

Och sedan är det ju så att ju mer kameran sköter, desto mer kan man ägna sig åt det enda som kameror inte kan göra bättre än människor: komponera bilden.

Inte än, iaf.

Ja det är ju upp till dig om du vill låta din kamera göra bilden som den vill, eller om du vill skapa bilden på det sätt du vill ha den..

Personligen tycker jag att "P" är helt värdelöst, ungefär lika värdelöst som att låta kameran välja af-punkt själv... den vet lika lite om vad jag vill uppnå med bilden genom skärpedjup eller rörelseoskärpa som den vet var jag vill lägga fokusen..

Men vill man bara ha kameran för att ta enkla snapshots så funkar ju P-läget utomordentligt bra.

Komposition är inte allt i en bild.. du kanske bör träna upp din simultanförmåga så du kan sköta både bländare/slutartid och komponera samtidigt ;)

Re: kul

walter-g skrev:
alltför många (ny)användare av digital kamera har uppenbarligen inte grunderna i grundläggande fototeknik som fotografer

Du kan med all sannolikhet ta bort ordet "digital" från denna mening utan att sanningshalten ändras. Jag tror i och för sig inte så mycket på det du skriver, men jag tror ännu mindre på att världen är så enkel att de som plåtar silverbaserat är de kunniga och de som plåtar digitalt är de mindre insatta...

mvh Janne

Re: Re: kul

Loj skrev:
Du kan med all sannolikhet ta bort ordet "digital" från denna mening utan att sanningshalten ändras. Jag tror i och för sig inte så mycket på det du skriver, men jag tror ännu mindre på att världen är så enkel att de som plåtar silverbaserat är de kunniga och de som plåtar digitalt är de mindre insatta...

mvh Janne

Det tror inte jag, tror att det är vanligare att folk använder digitalkameror utan möjlighet till att ställa in slutartid/bländare än vad det är vanligt att folk fotar med en filmbaserad kamera som inte har den möjligheten..

Många som är nybörjare idag köper antagligen digitalt. Men samtidigt är det många gamla rävar som hittat in i det digitala spåret.

Jag tror inte man skall blanda ihop erfarenhet och kunnande med huruvida man fotar analogt eller digitalt.

Samtidigt är vi nog många som fotar både och.

Ojdå. Någon råkade skicka in dubbla kopior av sitt inlägg och jag raderade det ena. Tyvärr raderade upphovsmannen lika snabbt det andra så nu finns inget kvar. Jag ber om ursäkt (hoppas du kom ihåg vad du skrev)!

Re: Re: Re: kul

SunKi skrev:
Det tror inte jag, tror att det är vanligare att folk använder digitalkameror utan möjlighet till att ställa in slutartid/bländare än vad det är vanligt att folk fotar med en filmbaserad kamera som inte har den möjligheten..

Jag är övertygad om att den i särklass vanligaste kameratypen fortfarande är den filmbaserade kompakten, som också saknar dessa möjligheter. Jag tror också att de som använder dessa kameror inte är mer intresserade av effekterna av bländare, slutartid o.s.v. än de som använder digitala kompakter.

Ofta jämförs just analoga systemkameror med digitala kompaktkameror. Den jämförelsen blir självklart sned. Det är mer rättvisande att jämföra kunskapen hos användarkategorier av samma kameratyp. Är t.ex. 10D-fotograferna mindre insatta än EOS5-fotograferna? Knappast! Kan användare av Canon Powershot mer om fotografi än de som har Canon Prima Super? Ja, säg det...

mvh Janne

Ja, det är förjäckligt jim.... Vet inte hur jag någonsin skall kunna förlåta dig... ;)

Närrå, det är lungt, det var ändå bara en massa rapakalja...

Re: Re: Re: Re: kul

Loj skrev:
Jag är övertygad om att den i särklass vanligaste kameratypen fortfarande är den filmbaserade kompakten, som också saknar dessa möjligheter. Jag tror också att de som använder dessa kameror inte är mer intresserade av effekterna av bländare, slutartid o.s.v. än de som använder digitala kompakter.

Ofta jämförs just analoga systemkameror med digitala kompaktkameror. Den jämförelsen blir självklart sned. Det är mer rättvisande att jämföra kunskapen hos användarkategorier av samma kameratyp. Är t.ex. 10D-fotograferna mindre insatta än EOS5-fotograferna? Knappast! Kan användare av Canon Powershot mer om fotografi än de som har Canon Prima Super? Ja, säg det...

mvh Janne

Tror att det är rätt få här på fotosidan som använder sig av en kompaktkamera alá film..

iofs, har man en 10D, köper gräsligt dålig optik till och använder automatläget, kunde man inte lika gärna kunnat köpa en kompaktkamera då? ;)

Re: Re: Re: Re: Re: kul

SunKi skrev:
Tror att det är rätt få här på fotosidan som använder sig av en kompaktkamera alá film..

Ja, det tror jag också! Men jag tror även att de flesta här även har en hum om bländare och slutartid.

Så jag tror fortfarande att det inte är någon nämnvärd kunskapsskillnad mellan "digitala" och "analoga" fotografer - vare sig på FS eller IRL.

mvh Janne

Tror jag passar på att testa en gång till (Och hoppas Jim håller tassarna borta denna gången...)

Herr Arleklint; Jag vet att skärpdjupet förrändras, men om man nu inte lägger för stor vikt vid detta så kan min teori kanske ändå fungera ett tag, om nu inte någon stor oförutseed ljuskälla dyker upp då...

Hmmm, tror jag iallafall... Tror jag låter min teori stå obevisad eftersom jag själv börjar tvivla på att den fungerar... *skratt*

Tja, man kan inte ha koll på allt...

Själv kör jag med bländarförval, och är jätte nöjd med denna funktion....

Re: Re: Re: Re: Re: kul

SunKi skrev:
iofs, har man en 10D, köper gräsligt dålig optik till och använder automatläget, kunde man inte lika gärna kunnat köpa en kompaktkamera då? ;)

mitt i prick vad jag tänkte skriva.. ;)
p-modet tycker jag är uruselt... och om jag hade velat köra p så hade jag köpt en liten fyllekamera alá kompakt.
jag hävdar fortfarande att grundläggande exponeringskunskaper samt fingerfärdighet är bättre att använda än kamerans p-mode.
och med riktigt bra kunskaper så kan man faktiskt ibland redan innan man tagit upp kameran till ögat, ställt in kameran efter den situation man just ska plåta.

tillbaka till autofokusen då..
emedans kamerans helautomatiska exponeringsförslag sällan överensstämmer med mina önskemål, så fungerar autofokusen som en klocka.. där kan jag som ser så dåligt aldrig bli snabbare än kameran.

Jag använder i princip alltid A-läget och tycker att det funkar alldeles utmärkt om inte ljuset är krångligt. Det finns för övrigt inte så mycket mer att ratta på än bländaren på min kamera. Med autofokus kan jag inte förstå hur det skulle kunna vara något problem att använda A-läget. Det är ju bara att vrida tills tiden blir lagom och det brukar gå ganska snabbt.

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar