Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hellre 1/4000 istället för f/22?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Varför envisas min 10D att prioritera f-ändringar istället för shutterändringar?

Vad den gör är att, vid stark soljus, komma upp till 1/250 eller så och sedan börjar den bara höja f-talet (med små ändringar i shuttern).

Vad jag vill, istället, är att den ska försöka nå f8 som max, och sedan bara göra slutartiden kortare och kortare.

Finns det inget sätt att ställa in det? A-mode är ju inte bra för då kommer den bara att ha f8 oavsett hur ljust eller mörkt det är, och 2sekunders slutartider vill jag inte ha.

Som jag minns det Edward.. så blev du arg för att du inte fick jobb som fotoassistent för att du inte hade någon analog erfarenhet, utan bara fotograferat med digitalt, dessutom hade du ju all den kunskap som behövdes.........eller?

Hursomhelst..

Jag antar att du kör på P eller grön fyrkant ?

Då är det nämligen så att EOS-kamerorna väljer tillräckligt kort slutartid för att undvika rörelseoskärpa, därefter justerar kameran bländaren efter ljuset.. Varför? Därför att bilden blir skarpare när man bländar ned. Alla Canons objektiv är anpassade så att minsta bländaren är vald utan att för den saken skull orsaka att bilden blir oskarp pga. diffraktion.

Om du nu vill ha f8 som minsta bländare, ställ då kameran i Av, det är liksom det som de läget är till för. Vill du sedan fotografera där det är mörkt så är det bara att vrida tillbaka till P eller vad du nu känner för.

Annars kan du använda dig av den fantastiska funktionen som Canon kallar för programförskjutning.
Det innebär att om kameran väljer 1/250 f16 så kan du genom att vrida på inmatningsratten välja 1/500 f11 : 1/1000 f8 : 1/2000 f5.6 eller 1/4000 f4.

Du kan ju läsa manualen och lära dig lite mer om din dyrgrip.

Mvh

Jeppe

Jag tycker att ni raljerar.

Jag håller med Edward om att det vore en utmärkt idé att göra ett programmeringsbart programläge, och det skulle säkert vara enkelt att genomföra nu när alla digitala kameror har någon form av digitalt interface som USB eller firewire. Jag tycker att det är relevant att fråga om inte den möjligheten finns eftersom den faktiskt borde finnas vid det här laget.

Dessutom är Jespers påstående att bilderna blir skarpare när man bländar ner felaktigt. Skärpedjup och skärpa är inte samma sak. Tvärtom är det snarare så att den programkurva Edward önskar sig skulle ge skarpare resultat än standardprogramläget med de allra flesta objektiv.

Och så till sakfrågan. Edward, jag tror mig minnas att Canon 10D har alternativa programlägen. Jag undrar om inte "sportläget" åtminstone ligger lite närmare det du söker. Fast perfekt är det troligen inte.

Jag sitter å försöker fundera ut vad problemet egentligen är.

Av finns ju som sagt och det borde ju funka bra som det är. Eller hur menar du?

Sen att skärpan blir bättre vid ett par stegs nerbländning trodde jag var allmänt kännt. Eller menar du något annat här också?

/Tobbe - fundersam och lite trött

Nu kanske vi glider ifrån ämnet, men jag har för mig att det är Göran som har rätt här. Skärpedjupet ökar konstant med ökande bländarvärde, men den optimala skärpan har objektiven vanligtvis runt bländare 8 - inte vid minsta bländaren...

Korrigera gärna om detta är fel!

mvh Janne

Ett riktigt, riktigt bra objektiv är skarpast på största bländaren. Det beror på att diffraktionen (som inte går att komma ifrån) som skapas av små öppningar drabbar alla objektiv demokratiskt, dyra som billiga. Andra fel (som går att konstruera sig runt) blir däremot i regel mindre vid nedbländning. I praktiken brukar de flesta objektiv dock vara skarpast ett till tre steg nedbländade.

Men har det egentligen någon praktisk betydelse? Personligen tycker jag att det är få situationer där jag kan välja bländare bara med det som utgångspunkt. Att få det skärpedjup jag eftersträvar brukar alltid vara viktigare. Därför vill jag ha kontroll över bländaren och kan inte tänka mig att använda ett programläge.

Nåvöl, åter till ämnet. Edward, varför inte bara köra med bländarförval? Det finns ju inget som hindrar att du prioriterar om själv när du ser att kameran väljer en för långsam slutartid - det hser du väl i sökaren? Då kan du ju enkelt peta i en större bländare med pekfingret (för visst är det väl så man gör på din kamera?).

Gjorde en högst ovetenskaplig test med min Nikon F90x och min Canon Eos 100.
Nikon visar inga tecken på att prioritera mindre bländare (dessutom går det att styra även detta i P läget.
Canon däremot hittade jag inte någon större logik i utan den prioriterade lite hur som helst.
Nåja P läget är det läge som jag aldrig använder och kommer så att förbli.
För att så långt har kameratillverkarna inte kommit att kameran vet vad jag prioriterar.

Jag vet inte hur det är med Canon men Nikon publicerar kurvorna för programmens val av slutare och tid vid olika ljus. Så här ser kurvorna för F4 ut.

Det finns säkert liknande information i manualen för 10D.

Bilagor

• edward.gif
    edward.gif
    47.1 KB · Visningar: 859
gors skrev:
Dessutom är Jespers påstående att bilderna blir skarpare när man bländar ner felaktigt. Skärpedjup och skärpa är inte samma sak.

Naturligtvis är det inte samma sak.. Men den optiska prestandan ökar med nedbländningen, till en viss grad.

Vad jag har lärt mig av Canons böcker om deras optik så säger de själva att minsta bländaren är anpassad för att undvika diffraktion i största möjliga utsträckning.. Men det kan ju vara lite lull-lull från Canons sida.. Alla objektiv spelar ju med samma regler..

Det är ju oxå så att runt bländare 8 är det som bäst enligt många som förstår sig på ett objektivs egenskaper, bättre än mig. Men jag tror att Canons kameror vid en situation så väljer den hellre en mindre bländare än en kort tid.

Precis som Jim visar med skissen så finns det som sagt en programförskjutning om man använder P-läget. I den tabellen (sid 165 i 10D manualen), kan man se hur programläget väljer. Den väljer bländarvärden från f5.6 och uppåt på ett 24-85/3.5-4.5 USM t.ex. Allt beroende på det befintliga ljuset förståss.. och om man nu vill bestämma att man bara vill ha ett arbetsområde för bländaren mellan säg f4-f8..då är det väl bara att använda Av-läget?

Den programkurvan som Edward önskar sig finns ju i princip redan, antingen genom sportläget, eller genom Av eller M..

Jag kan inte se någon fördel med ett sådant program gentemot de programval man har idag.

Mvh

Jeppe

Jeppe skrev:
Jag kan inte se någon fördel med ett sådant program gentemot de programval man har idag.

Jag vill inte ha samma program som Edward, men jag skulle gärna vilja styra programläget själv. Som det är idag exponerar jag långt över hälften av mina bilder manuellt. Men mitt "viloläge" för kameran är A och full glugg. Manuellt är för långsamt för snapshots.

Problemet är att A-läget inte är idiotsäkert. Slutartiderna kan ta slut, och gör det också med jämna mellanrum. Egentligen är det ju P-läget som ska fungera som snapshotläge. Fast som det är programmerat vill jag inte använda det. Jag håller med Edward om att det bländar ner alldeles för snabbt.

Så den dag Nikon låter mig programmera mitt P-läge själv så tänker jag göra det och bygga om det till ett idiotsäkert A-läge. Det ska välja full glugg tills det når 1/45 sekund då det börjar blända ner. När det når bländare 2,8 ska det stanna där tills slutartiderna tar slut, och först då blända ner. Då vet jag precis vad jag får, och jag kan ha P som viloläge istället för A, precis som det var tänkt att användas från början.

Senast ändrad:
Jeppe skrev:

Mvh

Jeppe

Jag är _nästan_ förvånad att se dig förolämpa mig, skämta på min bekostnad. Det är inte direkt så att det aldrig händer här på fotosidan men aldrig riktigt så blatant som du gjorde tidigare idag. Får inte du dåligt samvete av att tracka ner på folk (eller rättare sagt: bara Edward, eftersom du inte verkar göra det mot någon annan) bara för att de ställt en fråga som andra än Jesper tycker är befogad att ställa?

Är du manlig och tuff nu när du sagt elaka, ironiska saker till mig bara för att jag ville veta något som inte nödvändigtvis står i manualen till kameran som jag har ägt ett tag och lärt känna?

Jag vill minnas att David Elmfelt påpekade för mig att han inte vill ha ironiska inlägg på fotosidan. Det gäller antagligen bara Edward och inte Jesper, en forumvärd.

Anyways, tillbaka till ämnet: Dina förslag fungerar inte. A-mode fungerar jättebra, tills det blir lite mörkare och kameran vill ha långa (<1/100s) slutartider för att kompensera bländarstorleken.

Att vrida tillbaka till P-mode hela tiden är en onödigt krånglig lösning.

Att "programförskjuta" fungerar... en gång. När det sedan gått några sekunder och kameran har ställt tillbaka sig måste man ju programförskjuta igen...

Prioritetslistan för P-mode borde vara följande:
1. 1/100, största bländare
2. Håll 1/100 tills man når f8
3. Håll f8 och öka shutterhastigheten.

Parentes bara: Konica Hexar låter en göra precis som Edward vill. Man väljer vilken bländare man vill arbeta på, t ex 8 i detta fall. Sedan kommer tiderna variera mellan 1/500 och vad man själv vill. Om tiderna inte räcker till ändras bländaren. Borde inte vara så svårt att fixa på systemkamerorna också.

Det behövs nog extra mycket på en sådan kamera som hexaren (mätsökarkamera) eftersom man inte har någon exponeringsinformation (utom varning för under/överexponering) i sökaren och då inte vet om slutartiden skulle vara för långsam om man hade A-läget inställt.

/Felix

Edward: Det var inte alls min mening att förolämpa dig. Men eftersom du själv brukar gå hårt fram och beklagade dig över att du inte kunde få jobb som assistent, fast än du besatt all nödvänlig kunskap så tycker jag en fråga som den här visar en viss brist i din nödvänliga kunskap om vanlig kamerateknik.

Efetrsom detta är din första SLR-kamera tycker jag att du borde fördjupa dig mer i vad du kan åstakomma med din kamera. I manualen står det mycket matnyttigt och det var inte alls menat som en "tuff grej" av mig.

Jag gav dig väl ett seriöst svar på din fråga eller?

Svar på dina P-mode prioriteringar:

1. Fungerar bara vid ett visst ljusvärde. Det ljusvärdet måste passa in på den största bländare du har på optiken tillsammans med 1/100

2. Fungerar även detta bara vid ett visst ljus.. 1/100 är 1/100 då kan man inte justera bländaren utan att alternera exponeringen. Alltså om du har 1/100 inställt så får du i såfall ändra ljuset.

3. Av-läget fungerar precis så....

Mvh

Jeppe

Jeppe skrev:
I manualen står det mycket matnyttigt och det var inte alls menat som en "tuff grej" av mig.

Manualen har jag redan läst. Flera gånger. Inte för att jag behövde den speciellt mycket. Canons menysystem var extremt lättnavigerat och pedagogiskt.

Jag gav dig väl ett seriöst svar på din fråga eller?

Det är ungefär som att bli frågad var stationen ligger, slå personen i ansiktet och sedan berätta hur man kommer till stationen...

Svar på dina P-mode prioriteringar:

1,2,3 var menat som en lista, inte tre olika punkter.

Först 1, sedan 2, sedan 3. Inte var och en för sig.

Ser inte hur jag kunde skriva det klarare.

A-mode fungerar jättebra, tills det blir lite mörkare och kameran vill ha långa (<1/100s) slutartider för att kompensera bländarstorleken.

Att vrida tillbaka till P-mode hela tiden är en onödigt krånglig lösning

Men hur svårt är det att köra med A-mode och sen _manuellt_ öppna bländaren när det börjar bli mörkt? Jag menar, det blir ju lixom inte mörkt på 3 sekunder, det kan ju inte vara så svårt att vrida på inmatningsratten ett par klick när det börjar skymma...

Okej Edward.. Nu så.... klockan är mycket.. Jo, ett sådant program hade ju fungerat utmärkt. Har du provat sportprogrammet? Det prioriterar ju snabba tider och större bländaröppningar än P-mode.

jag har en nikon F301
I A prog så funkar det så här.
ställ in en bländare på gluggen .
sen väljer den slutar tid.
inte svårare än så.

RawBeer skrev:
jag har en nikon F301
I A prog så funkar det så här.
ställ in en bländare på gluggen .
sen väljer den slutar tid.
inte svårare än så.

Så är det på alla andra kameror här i världen också.

Fast det var inte det tråden handlade om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar