Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helfigur, vilken höjd framför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Jag skall ta bilder typ modellbilder i helfigur, ja rättare sagt porträttbilder i helfigur, om man kan säga så...
Vilken höjd är praxis att ta bilden på, om det finns praxis?
Utan att någonting på kroppen får fel proportioner, tänkte använda nånting typ 35-70 objektiv.
Finns också möjlighet att använda tele, men det känns lite overkill.

Så, vad brukar ni använda för höjd i förhållande till motivet?

Någon stans i bakhuvudet har jag för mig att det finns en oskriven regel att ha kameran i brösthöjd på modellen. För min del blir det lite blandat. Jag gillar inte att ha kameran på stativ. Jag känner mig lite för begränsad utan plåtar gärna från min egen bekväma höjd ner till hopkrupen på golvet. Se upp med att använda för vidvinkligt objektiv. Blir lätt överdrivna propportioner på modellen. Runt 50 mm på en FF kamera förvränger normalt inte modellens propportioner men det finns fördelar med tele som suddar ut bakgrunden mer. Ditt 35 - 70 tror jag blir utmärkt på ditt hus.

Tack skall du ha!

Jag kör normalt inte med stativet, men tänkte göra det lite rationellt då många personer skall plåtas på samma sätt under en viss tid. (Firmafoton inom vården)
Inte så mycket utrymme för konstnärliga utlopp vid just den sessionen :)
Blir inomhus med studioblixtar mm.

70 mm kommer säkert bli bra, men lite tele skulle inte skada av flera skäl, t ex att du lättare kan få till en separation mellan modell och bakgrund (om du vill det dvs). Fast då ökar såklart risken för skakningsoskärpa, men det går ju att använda stativ. Även ett enbensstativ hjälper mycket.

När det gäller höjd är det såklart helt beroende på vad för sorts bilder du vill ta och om bakgrunden kommer finnas med på något sätt. Horisontellt brukar vara enklast om det är folk med olika längd, men det kan ju vara skönt att inte komma underifrån om det inte är ett gäng som är väldigt stolta över sina dubbelhakor och näsborrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar