Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR - när Digg får välja

Produkter
(logga in för att koppla)
har personligen svårt för mycket av de hdr-bilder man ser överallt, jag har tycker att bilderna ser ut som om de är tagna på nån av saturnus månar och att de känns artificiella, glättiga och plastiga.
Men det är ju en smaksak förstås :)

hdr????

jag har lite svårt att fråga detta, men hur funkar och vad är hdr? är det nån form av raw eller??? ursäkta min okunskap, men jag vill lära mig. mvh len

HDR=High Dynamic Range; något jag vill minnas Microsoft eprimenterat fram med något univerisitet. Man tar en serie bilder och slår samman dem till en HDR bild som kan panoreras runt och zommas in.

/Håkan

Nja

Nej inte riktigt. Man tar flera exponeringar på samma motiv som är olika ljusa/mörka. Sedan slår man ihop bilderna till en, ofta med speciell programvara. Gör en sökning här på forum så kan du läsa mera. Det finns även en del album här på FS med dylika bilder.

HDR kan vara riktigt läckert men oftast blir det nästan som pastell målningar. Men när det inte ser ut som en typisk HDR bild då är det riktigt snyggt !

mrkgrd skrev:
Håkan, jag tror du tänker på Photosynth:
http://labs.live.com/photosynth/

Nix Magnus, Photosynth vet jag mycket väl vad det är.
Rör mig vant bland MS Labs sidor, men jag ville minnas att MS hade något HDR på gång med super-megapixel bilder. Inte som Photosynths välja annan bild/vy på samma motiv/plats. Men jag kan lika väl minnas fel. ;) Ringer dovt en klocka någonstans bland de grå om HD, inte HDR. Fast HD var MS trottsighet till att godta DNG formatet som Adobe kom med.

Mvh
Håkan

-edit-

Vart tvungen att kontrollera MS, HG Viewer från MS, som används för Gigapixel bilder var vad jag blandade ihop med HDR.

/H

Senast ändrad:
Well HDR har ialla fall inget att göra med bilder som man kan panorera runt eller zooma i.

Installerade pluggen och det var riktigt mäktigt att zooma in i de där bilderna!

Skulle vara riktigt ball med koordinater för platserna som placeras på en Google Maps-karta, Jordens alla vrår direkt i datorn...

Är det någon som vet något program man kan använda till att skapa hdr bilder. skulle uppskattas /tack på förhand

Matchar mjukvaran ihop bilderna eller? bökigt om man måste asa tripoden runt med sig. Posten över mig visar ju en länk till en kille som fotade inne i en kyrka, och på hans beskrivning verkar det inte som om han hade stativ med sig in...

HDR Används även mycket i 3D design/modelering. Då hela rum fotograferas igenom en cromkula, så man får 360graders bilder på en bild. Sedan används bilden till att bygga en 3D-modell av rumet, med naturligt ljus och möjlighet att röra sig i.

Jag gillar verkligen HDR. Finns ju en del riktigt överdrivna bilder som ser ut som 'fantasy'.

...sen är det ju alltid folk som klankar ned på bilder oavsett om de är bra eller dåliga pga smaksak...

Jag är en annan diggare av HDR bilder. Gärna de överdrivna. Klart att det kan bli för mycket ibland men med rätt motiv så kan det bli läckert. Lite Hötorgskonst över det.

Kan man kalla det för Hötorgskonst? Finns ju ingen konst kvar där! Bara högljudda frukt och grönskasförsäljare :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar