Annons

HDR- Hur gör man det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite andra banor...

Fina bilder detta Jaroslaw. Men jag tenker nog i andra banor. Använda HDR / Tonemapping för att lösa problem med att takla dynamisk omfang.
Jag tycker at den ferdiga bilden skal visa vad mitt öga ser; och det kan vara svårt i enkelte opptakssituasioner.
Jag har tyvärr lite blandat känsla för överdriven HDR-effekt. Din "snälla" varient av Öresundsbroen tycker jag är velbalanserat och mkt. bra.
mvh Erik J
 
Re: Lite andra banor...

fujicanon skrev:
Fina bilder detta Jaroslaw. Men jag tenker nog i andra banor. Använda HDR / Tonemapping för att lösa problem med att takla dynamisk omfang.
Jag tycker at den ferdiga bilden skal visa vad mitt öga ser; och det kan vara svårt i enkelte opptakssituasioner.
Jag har tyvärr lite blandat känsla för överdriven HDR-effekt. Din "snälla" varient av Öresundsbroen tycker jag är velbalanserat och mkt. bra.
mvh Erik J

Tack Erik, jag har en annan syn på HDR som du märkt :) Jag använder HDR för att framhäva något extra i bilden, något som kan lyfta bilden till en annan höjd. På bro bilden ville jag få fram den artificiella känslan eller rättare sagt det var där jag kom på att jag kunde få fram den.
 
Hur hittar jag rätt?

Hejsan.
Jag använder Photoshop CS2. Jag blir inte klok på hur jag hittar Merge to HDR? Finns det någon som har en enklel "steg för steg" guide till PS2 HDR anvädning? Adobes egna hjälpavsnitt suger ju så ni som behärskar kosten får gärna dela med er!

tack för en trevlig tråd!
/Daniel
 
Thanx

Nu klarnar det!!

Denna effekt kommer väl till pass när jag använder min nya SIGMA 10-20EX!

/Daniel G
 
Antal exponeringar/variationer?

Ni som har använt detta; Hur många exponeringar brukar ni ta? Hur stora variationer mellan de olika exponeringarna? Min kamera (D80) verkar bara klara av 3st exponeringar.

mvh
Daniel G
 
Du kan ju köra manuellt också.

Prova först med tre exponeringar.
Om det är riktigt stora kontraster som du behöver överbrygga så kör -2, 0, +2 steg.
 
Normalt så tar jag med +2 till -2 EV steg.
Man kan ta flera bilder än tre kanske 6 bilder.

Sedan kan man experimentera 2 EV steg kanske inte ger så stor variation i bildens dynamik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.