Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR- Hur gör man det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är min absolut första HDR bild! :D Tyckte att den blev ganska fräck. Gjord i Photomatrix, funkade hur bra som helst! och riktigt enkelt som du sa Kalle. Dock så klämde sig Photomatrix logga in lite var stans men det är nog för att jag inte har betalt för det än.
 

Bilagor

  • pa211045_6_7_8_9 copy.jpg
    pa211045_6_7_8_9 copy.jpg
    61.3 KB · Visningar: 883
Har funderat på det här med HDR. Om man använder kommandot Shadow/Highlights (finns under bild/adjustments) så borde det ju samma effekt, fast med mindra omfång.

Jag har aldrig gjort en HDR-bild, men rätt många "S/H-bilder" och det blir ju så gott som samma resultat.

Undrar mest om det är någon mer skillnad än omfånget i resultatet när man gör en HDR-bild, jämfört med en "S/H-bild"?

/ Alexander Ödman
 
alex.odman skrev:
Undrar mest om det är någon mer skillnad än omfånget i resultatet när man gör en HDR-bild, jämfört med en "S/H-bild"?
Ja, bruset. Lyfter du skuggor med en enda bild som utgångspunkt lyfter du också bruset. Har du flera bilder så slipper du bruset.
 
Innan min ordinarie dator kraschade testade jag lite i dels Photomatix och dels i HDRShop. Det senare är ju gratis, men ack så besvärligt att använda i alla fall i jämförelse med från Photomatix. Nån som har tips om ett mer intuitivt gratisprogram. Jag har inte PS2. Än i alla fall...
//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Innan min ordinarie dator kraschade testade jag lite i dels Photomatix och dels i HDRShop. Det senare är ju gratis, men ack så besvärligt att använda i alla fall i jämförelse med från Photomatix. Nån som har tips om ett mer intuitivt gratisprogram. Jag har inte PS2. Än i alla fall...
//Anders

Jag laddade ner Photomatix och jag laddade ner några produkt nycklar till det också *skäms*, jag kan skicka någon sådan så får du fullversionen.
 
Tack alla som delat med sig av sina erfarenheter! Nu börjar jag få kläm på det hela...

Men jag har en fråga till, vilken version av Photomatix har ni? Den jag har heter Photomatix Pro 1.0 och jag kan inte hitta komandot Tone mapping i den... Ville bara kolla i fall jag har en för gammal version...
 
jag har ver 2.0 Tone mapping ligger under samma flik som "Generate to HDR" alltså först gör du HDR,, sedan går du tillbakatil lsamma meny och väljer tonemapping
 
Om du tankat hem gratisversionen ( Photomatix Basic ) då finns inte Tonemapping med i den, bara exponeringsblandning.

All info finns ju på deras hemsida.
 
Hej

När jag såg tråden blev jag jätteintresserad av att testa HDR. Jag har Photoshop CS2. Jag har tagit en av mina bilder och gjort genom nivåer en mörk och en ljus kopia samt en normal.

När jag försöker skapa en HDR i Photoshop får jag meddelande
"Det finns inte tillräckligt med dynamiskt område i fotografierna för att kunna skapa en användbar fil"

Vad menas med det.

Tacksam för hjälp
 
Du behöver bilder med olika exponeringar. Det är det hela konceptet bygger på.

Med Photomatix kan man därmot jobba med bara en enda bild. Med Tonemapping som fungerar som Shadows & Higlights i Photoshop fast med Turbo.
 
Dynamiskt område eller omfång innebär alltså nyanser mellan ljust och mörkt. Om du ahr riktigt bra omfång kan du alltså urskilja färg och ökusskiftningar även i ett mycket mörkt område, har du dåligt omfång är mörkt bara svart och ljust blir bara vitt.

Om du tar en bild och ändrar till en lus och mörk kopia så har du ju fortfarande samma omfång, bara det att du ahr två olika bilder där du har olika nyanser av samma omfång.

Om man däremot tar 3 helt oliak bilder från början där ena bilden koncentrerar sig bara på dom mörkare partierna och en bild som bara koncentrerar sig på dom ljusa partierna och en bild som tar allt därimellan så får du ett hiskeligt omfång. Detta omfång är egentligen FÖR bra. Detta är hemligheten med HDR. Du tar alltså russinnen ur kakan och använder bara delar av dessa tre bilder och tillsammans skapas en bild som blir för perfekt.
 
Det intressanta med HDR är också att man kan få olika resultat beroende på hur mycket förarbete eller efterarbeta man gjort i PS.

Denna bild är gjord på tre kopior som jag bara skapat utifrån en grundbild i RAW. sedan direkt från rawshooter till photomatix och efterbehandlad med auto level i PS!
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=755914

Detta är samma bild men jag har gått in och kört autolevel på samtliga tre bilder innan jag konverterat dem till en HDR.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=756909


Jag har börjat att experimentera mer och mer med HDR tekniken eftersom jag hade en kund som var lite smått intresserad i produktbilder med HDR stuk :)
 
Ínteressant!

xandx skrev:

.....Denna bild är gjord på tre kopior som jag bara skapat utifrån en grundbild i RAW. sedan direkt från rawshooter till photomatix och efterbehandlad med auto level i PS!

Har inte tänkt dessa banor, Jaroslaw.
Jag har smått testat Photomatix; men bara på flera exponeringar.
Svårt at hitta en passande effekt, tycker jag. Jag är rädd det blir lite för Amerikansk :)
Följer din HDR-mapp.
mvh Erik J
 
Tänk på att ska det göras HDR av en och samma RAW bild så kandet inte vara för stora skillnader i den faktiska exponeringen, då får man mycket konstiga avvikelser i effekt och färger... Så även om det går att göra HDR av samma RAW bild och ibland med riktigt bra resultat så är flera olika exponeringar helt klart att föredra
 
Fördelen med att använda en enda bild ( behöver inte fejkas med flera konstgjorda exponeringar ) är att man kan ha rörliga objekt med som modeller eller löv i vinden.

Egentligen är det ju inte HDR bilder vi ser eftersom våra monitorer inte kan visa dem, utan antingen exponeringsblandningar eller Tonemapping.
Photomatix har oxå nu begåvats med till läge i Tonemapping delen, men jag är inte så förjust i resultatet, påminner mer om Shadows and Highlights i PS. Det läget går dock bara att använda med flera filer.
 
Tack Per och Erik!

Jag håller nog med att det är bättre att ta flera exponeringar för att få fram bra effekt framför allt så har man mer att justera om man har tre bilder, har man bara en RAW fil så har man inte så mycket att justera i photomatix.

Imorse stod jag och tog lite bilder på tåg och kom på att jag kanske skulle testa att ta en HDR dvs tre bilder med olika exponeringar här är resultatet.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/828061.htm?set=lp
Ganska tråkig bangårdsbild som får ett nytt liv med HDR :) Jag har skruvat ordentligt med färgerna så att den lyser lite extra.

En intressant observation, fast jag hade ett kraftigt stativ och min ryggsäck hängande under den så fick jag ganska mycket skakningsoskärpa för att jag stod så nära tågen när de passerade, här skulle man haft bildstabilisator :) Ville ta en bild med ett tåg i farten så nära så möjligt med vidvinkel det blev en liten utställning här på FS
http://www.fotosidan.se/gallery/listex.htm?member=46970
 
Experimanterade lite med HDR idag, var ute och tog lite skymningsbilder.
De tre första bilderna i detta album är de nya.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=130905

Lyckades tom fånga en människa på tre exponneringar, det blev lite rörelse oskärpa vid HDR samanslagningen på just människan men jag klonade bort den värsta oskärpan. Säg vad ni tycker, jag tror at HDR passar till just solnedgångsbilder med mycket färg?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.