Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bilfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamSandin

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte fota lite bil bilder och antar att det är bäst att göra i HDR ?

Jag har aldrig fotograferat i HDR innan och vet ej hur man gör, har fixar ett HDR program, HDR efex pro.

Så jag önskar helt enkelt att få lite information om hur jag gör och vad man ska tänka på, gärna grundläggande och mer specifikt :) alla tips är välkommna :)

Tack !

1. Sätt kameran på stativ.

2. Ta tre eller fler bilder med olika exponeringskompensation, t.ex. -3, 0 och +3
För att göra det lättare så kan du kolla om din kamera kan göra bracketing. Då kan kameran ta tre bilder enligt ovan, utan att du behöver ändra inställningarna.

3. Ta in bilderna i ditt HDR program

4. Dra och lek med reglagen tills du är nöjd.

1. Sätt kameran på stativ.

2. Ta tre eller fler bilder med olika exponeringskompensation, t.ex. -3, 0 och +3
För att göra det lättare så kan du kolla om din kamera kan göra bracketing. Då kan kameran ta tre bilder enligt ovan, utan att du behöver ändra inställningarna.

3. Ta in bilderna i ditt HDR program

4. Dra och lek med reglagen tills du är nöjd.

Tack för svar ! vad är bracketing ? antar att man bör ha låg bländare, typ F11 ?
Jag har en D5000 med nikon 35mm objektiv.

Bracketing = Kameran tar flera bilder i rad med olika exponeringsinställningar. Skulle gissa att i de flesta fall handlar om fast bländare med olika slutartider men det finns säkert andra varianter också.

Skall jag ha bländare och slutartid på samma vi HDR fotografering, dvs bara ändra exponerings kompensationen ? isf vad ska bländare osv stå på ? upp till en själv eller ?

Vad menar du med fast bländare ?

Skall jag bara röra mig vid -0,3 & +0,3 bländarkomp ? inte upp till +1 osv ?

Kan tänka mig att man vid bracketing och HDR vill ha samma skärpedjup i alla bilder som man kombinerar, och därför har man samma bländare i alla bilder och varierar bara slutartiden för att få dom olika exponeringarna.

HAr hittat hur jag ändrar bländakomp, men som jag sa innan hur mycket skall jag ändra den ?
Skall jag ändra både den och slutartid eller bara en av dom ?

Rekommenderades ju -3, 0, och +3.
Ibland rekommenderas -2, 0 och +2

0,3, 0 och +0,3 är för litet, bara som finjustering av exponeringen.
Idén är ju att få en normal bild 0 och en som är överexponerad två tre steg för att få fram detaljerna i skuggorna och en underexponerad bild för att få detaljer i de ljusa partierna. Om det är bra eller dåligt är ju frågan. Ibland får man fram värdefull information. En del bilder verkar bli överdramatiserade och ser helt enkelt overkliga ut. Ibland skulle det bli bättre med två rätt exponerade bilder, en skild bild från de mörka partierna.

Tack för svar ! vad är bracketing ? antar att man bör ha låg bländare, typ F11 ?
Jag har en D5000 med nikon 35mm objektiv.

1. Hittade din manual, läs den på sidan 103-105. Välj AE-bracketing.
  2. Sätt bracketing increment till AE2.0
  3. Sätt kameran i A-läge (fast bländare). Vill du köra f11 så är det okej.
  4. Låt ISO vara autoiso.
  5. Håll ned avtryckaren och låt kameran ta tre bilder i följd.

Hej!

Jag tänkte fota lite bil bilder och antar att det är bäst att göra i HDR ?

Jag har aldrig fotograferat i HDR innan och vet ej hur man gör, har fixar ett HDR program, HDR efex pro.

Så jag önskar helt enkelt att få lite information om hur jag gör och vad man ska tänka på, gärna grundläggande och mer specifikt :) alla tips är välkommna :)

Tack !

HDR är bra när inte kamerans omfång räcker till. Vill du uppnå en effekt eller vad är anledningen till varför att du tror det är bäst?

Tonmappning

Har bara hört att man brukar fotografera bilar i HDR. Tack för alla svar !

Hdr, är INTE det samma som tonmappning.
Ofta kallas hårt tonmappade bilder ofta på bilar eller gamla rostiga maskiner, för Hdr.

Men att utöka det dynamiska omfånget, med fler exponeringar som sedan läggs tillsammans, behöver inte all se ut som "bilbilderna".

Man behöver inte heller ha fler exponeringar för att "tonmappa", det går bra från en, att få fram effekten, likt "bilfoto".

Kolla på videon från Moderskeppet, Nått med grunge, tror jag den heter.

Lycka till med projektet!

Visst är HDR bra att fota bilar med.

Hur du sedan drar i reglagen är väl det känsliga momentet.
Vissa surpellar på detta forum skriker sig hesa om du har pillat lite för mycket.

Vad ska du använda bilderna till?
Som tavla, dokumentering eller säljes annons?

Det är nog det som avgör hur mycket du ska dra i dessa reglage.

Ska bara ha bilderna själv, tycket det är kul att fotografera natur och landskap och är intresserad av bilar. Har dock aldrig lyckats få ett riktigt bra foto på en bil, vet inte riktigt hur man skall göra.

Är det någon som vet ett bra ställe att fota en bil på i Helsingborg ?
Eller någon som kan tipsa om vilken omgivning det blir bra att göra det i ?

Vad menar du med dessa reglage ? Exponerings kompen ?

Ska bara ha bilderna själv, tycket det är kul att fotografera natur och landskap och är intresserad av bilar. Har dock aldrig lyckats få ett riktigt bra foto på en bil, vet inte riktigt hur man skall göra.

Är det någon som vet ett bra ställe att fota en bil på i Helsingborg ?
Eller någon som kan tipsa om vilken omgivning det blir bra att göra det i ?

Vad menar du med dessa reglage ? Exponerings kompen ?

Ett fint ställe i Hbg är Norra Hamnen, över bron och ända nere vid vändplatsen. Där finns en kaj utan räcke och med vatten och husen bakom som bakgrund.

1. Hittade din manual, läs den på sidan 103-105. Välj AE-bracketing.
  2. Sätt bracketing increment till AE2.0
  3. Sätt kameran i A-läge (fast bländare). Vill du köra f11 så är det okej.
  4. Låt ISO vara autoiso.
  5. Håll ned avtryckaren och låt kameran ta tre bilder i följd.

Tack !! är bracketing samma som graffling ?
Gjorde detta nu och exponerings kompen ändrades mellan 2,0 & -2,0. Den ändrade även slutartiden. Skall båda ändras eller skall man bara ändra 1 ?

Senast ändrad:
Tack !! är bracketing samma som graffling ?
Gjorde detta nu och exponerings kompen ändrades mellan 2,0 & -2,0. Den ändrade även slutartiden. Skall båda ändras eller skall man bara ändra 1 ?

Gaffling, ja.

Du sätter endast bländaren på önskat tal och låter kameran sköta tiden själv !

ANNONS