Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bilfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
JA precis, bländaren sätter jag själv. men kameran ändrar både bländar kompensationen och slutartiden ? Skall den göra det eller skall den bara ändra en av dem ?

Om du har kameran på bländarprioritet ( A ) så ska den inte ändra bländaren. I så fall är det nåt galet inställt i kameran.
Har du kameran på auto eller P så har du ingen kontroll. Då får du tre bilder med samma exponering vilket är inte vad du eftersträvar.

Skulle önska en gaffling till. En gaffling, där avståndet eller skärpeinställningen skulle kunna ställas in. Då kunde man få hela skalbaggen skärpt med tre bilder på varandra.

Om du har kameran på bländarprioritet ( A ) så ska den inte ändra bländaren. I så fall är det nåt galet inställt i kameran.
Har du kameran på auto eller P så har du ingen kontroll. Då får du tre bilder med samma exponering vilket är inte vad du eftersträvar.

Kameran ändrar inte bländaren men den ändrar bländar kompensationen & slutartiden, är detta korrekt ? Har kameran på A

Kameran ändrar inte bländaren men den ändrar bländar kompensationen & slutartiden, är detta korrekt ? Har kameran på A

Ja det är korrekt. Förvirringen beror bara på att det heter exponeringskompensation och inte bländarkompensation ;)

Blev bilden bra?

Fina omgivningar beror ju på vad det är för bil och hur du vill framställa bilden, kan ju vara allt från ett skrotupplag till Sofiero slott.

Skulle önska en gaffling till. En gaffling, där avståndet eller skärpeinställningen skulle kunna ställas in. Då kunde man få hela skalbaggen skärpt med tre bilder på varandra.

Håller helt med dig. Tills vi får det i alla kameror så får vi göra fokus stackning med hjälp av datorn, då går det att göra just så automatiskt ;)

Jag tror det där med exponeringskompensation blev lite förvirrat.

Logiken bakom är inte så svår att förstå om du håller i minnet att exponeringen egentligen påverkas av kombinationen ISO, slutartid och bländare.

Exponeringskompensation är ett sätt att tala om för kameran att den ska förändra den automatik den har tillgång till så att bilden blir ett eller fler steg uppåt (överexponering) eller nedåt (underexponering från den inställning den skulle ha i normalläget (exponeringskompensation 0).

Med exponeringskompensation kommer då kameran att påverka något den får pilla med, det kan vara bländare (som du har ställt in kemaran på manuell slutartid, Tv på Canon, S på Nikon tror jag), slutartid (om du ställer in på manuell bländare, Av på Canon, A på Nikon tror jag)... kör du manuellt på Canon kommer exponeringskompensation att påverka bländaren (i varje fall på 600D).

Mvh,
Richard

Ska bara ha bilderna själv, tycket det är kul att fotografera natur och landskap och är intresserad av bilar. Har dock aldrig lyckats få ett riktigt bra foto på en bil, vet inte riktigt hur man skall göra.

Är det någon som vet ett bra ställe att fota en bil på i Helsingborg ?
Eller någon som kan tipsa om vilken omgivning det blir bra att göra det i ?

Vad menar du med dessa reglage ? Exponerings kompen ?

Sent tips kanske, men HDR är definitivt inte den enda lösningen. Det finns lika många lösningar som det finns fotografer. :)
Jag fotograferar bilar till vardags och försöker alltid, i den mån det går, att hitta en miljö som är relevant till bilen eller bara en vacker vy som bakgrund.

Några snabba enkla tips:
- Vilsam bakgrund som inte tar för mycket fokus från bilen, eller bakgrund som speglar biltypen.
- Testa polfilter på objektivet, ger mindre grådaskiga reflektioner i bilens rutor och ger mer stuns i bilens lack.
- Testa olika vinklar, prova dig fram.

Jag själv använder mig inte av HDR, men precis som med mycket annat är det så klart dina egna preferenser som avgör vad en bra bilbild är. Ta gärna en titt bland mina bilder så får du se lite hur jag jobbar.

Du har redan fått många andra bra tips angående bracketing m.m. såg jag, lycka till vis nästa plåtning. :)

ANNONS