Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är väl att ni diskuterar tone mapping (Vafan ska man kalla det på svenska?) som om det vore plast och dekaltrim till bilar.

Den där viktigpetterattityden som ploppar upp som ett oönskat munsår så fort bokstäverna hdr dyker upp är ganska tråkig. Den känns som den där killen i högstadiet som alltid räckte upp handen för att förklara skillnaden mellan interpellation och motion för läraren.

För de flesta finns det ett samband mellan TM och HDR. DEt görs med samma program. Men; som Tony Irwing skulle sagt, det har inget med HDR att göra. Det är kanske riktigt, men jag tror att man kanske ska se på sättet att tona bilderna som en teknik. Som alla andra tekniker. Det går inte att helt återskapa de effekterna i Photoshop. I så fall; visa mig.

Sedan kan man väl tillägga att ska man Tone mappa en bild på en bil så underlättar det om det är en HDR. Det blir mycket snyggare.

Till sist; Gustav! Vad ska man kalla en bild gjord av en RAW-fil där man från ursprungsbilden ökat dynamiken. På det sätt som jag beskrev i en annan tråd och visade med histogram? Dynamiken har ju med hjälp av detta ökat men dock långt ifrån så mycket som det är möjligt. Slightly Increased Dynamic Range?

Fridens nattvioler/Jocke
 
Ja, där har vi det jag menade.. Eftersom jag inte avancerat och brytt mig om HDR så kunde jag inte skilja på tonemapping och just HDR..

Endast tonemappade bilder är man ju grymt trött på, en riktigt bra HDRbild kan faktiskt funka! Dock är jag trött på effekthysterin, ja gillar cleana motiv med enkla färger.. :)
 
Man kan ju rätt fina lackeffekter med HDR program.. denna bilden är ju lite överdriven men jämför man den me originalet så är denna en ganska stor aning mer spännande att titta på..Tycker jag..men det är väl som en smaksak för alla helt enkelt.
Bild ->
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1384251&target=_blank

Denne bilden var rätt ok, i synnerhet själva bilen. Fast uppe till vänster i molnen ser det lite 'ansträngt' ut. Det är sånt man ofta ser i överdrivna HDR bilder. Då faller det lite. På det hela taget en rätt ok bild som förmodligen ser bättre ut så här än i original.
 
Problemen me molnen i denna bilden va att dom hann flytta sig alldeles för mycke pga roligt standardväder i gbg.

Man kan ju se bilder ibland som bara har mycke ljus. lagom kontraster.. men alla skuggpartier är så gott som borta..
 
Till sist; Gustav! Vad ska man kalla en bild gjord av en RAW-fil där man från ursprungsbilden ökat dynamiken. På det sätt som jag beskrev i en annan tråd och visade med histogram? Dynamiken har ju med hjälp av detta ökat men dock långt ifrån så mycket som det är möjligt. Slightly Increased Dynamic Range?
Kalla det för en bild helt enkelt. Använder du ett raw-konverteringsprogram som från början trycker ur all data rätt så får du exakt samma omfång som man får genom att göra tre olika exponeringar ur samma raw och sen köra in i ett hdr-program.
 
Gav vem något? Det finns väl mer än en aspekt på en fråga, och flera deltagare som kan vara intresserad av olika saker?

Välkommen till Internet, det går inte att styra vart en diskussion tar vägen. :)
 
Gav vem något? Det finns väl mer än en aspekt på en fråga, och flera deltagare som kan vara intresserad av olika saker?

Välkommen till Internet, det går inte att styra vart en diskussion tar vägen. :)

Som aktiv medlem på flertalet forum, bland annat krigszonen "zatzy" så är jag väl medveten om hur klimatet är på internet och behöver inte välkommnas :).

Tycker det dock är tråkigt att även detta seriösa forum ska besudlas med onödiga kommentarer som inte ger nåt. Tycker man nåt är dåligt (tex. HDR/Tonemapping) ska man säga varför man anser det och inte bara som någon sa "I wish HDR would die in a fire" så meningslöst...

Nog om det, tänker inte lägga en kommentar till i denna tråd. Snarare se om den kan låsas så vi inte får uppleva WWII mellan HDR och TM...
 
Visst blir det lite sandlådementalitet. Lite som nördarna som tjafsar om linux/windows, samma killar som för 20 år sedan kastade snöbollar på varandra för den ene hade atari och den andre commodore.

Det finns otroligt mycket fina HDR-bilder, och det finns otroligt mycket fina tonmappade bilder som egentligen inte räknas som HDR.
Att tycka att det är skit bevisar bara på någon form av önskan att vara unik, speciell och högre stående. Ungefär som att gnälla på sport i soffan framför tv´n.

Jag springer inte runt och önskar att modefortografi eller arrangerat konstfoto ska dö för att jag är totalt ointresserad av det.

Det finns bilder av dålig kvalité bland alla genrer, jag är övertygad om att kvoten kass kvalité är samma för alla.

Jag hoppas att han som startade tråden fått ut något av det i alla fall. Det finns duktigt folk som kan bidra med hjälp, men tyvärr så är det viktigpettrarna med fingret i näsan som hörs mest.
Och ska man tonmappa eller göra HDR av bilar så ska det vara bilar av klass, gärna slaktade, rostiga, krockade och gamla.

Fridens/Jocke
 
Okej, här är man borta i en halv dag så får man läsa sånt här sen? Sandlåda ville vi inte ha här, har vi inte kommit fram till det?

Skärpning! Onödiga komentarer är som det låter, onödigt.. Kan ni inte hålla tråden ren så blir det lås och bom på denna! Håll er till topic och på ett konstruktivt sätt.. Det är inget fel i att glida ifrån diskussionen lite, det gör man alltid - men se till att det inte går för långt och att ni sedan hittar tillbaks till topicen!

Vill gärna slippa be om lås till trådar pga tjafs o OT, ta till vara på det vi har här! =)

/ Sebastian
 
Finns mycket att säga om detta med Tone mappning och HDR.
Alla har olika smak, och som nån sa, visst röttnar man. Det är lite nyhetes behag när det vräks på med effekter som visserligen är kul och kan se riktigt bra ut. Men tillslut blir det bara för mycket och motivet i sig försvinner in bland alla effekter.

Personligen har jag inte kommit så långt I HDR träsket att jag tröttnat helt på alla effekter, kanske också kan bero på att jag inte riktigt har nån aning om vad jag gör heller, utan går bara på känn i de program "alla andra använder" för att skapa hdr bilder som dessutom tonemappas?!.

Hur som, en HDR bild för mig som är riktigt grym på en bil då eftersom vi snackar bilfoto är inte att förvränga bildens färger helt som tonemappning kan göra, utan snarare plocka fram lite detaljer som annars försvinner i skugga, och då menar jag inte överdriva allt heller. ;)

Hoppas se några sådana exempel här. ;)
Lite som att man ser på bilden att den är lite för bra för att vara fotad men inte riktigt kan sätta fingret på det förrän man vet att det är en HDR bild. :)
 
Tycker det dock är tråkigt att även detta seriösa forum ska besudlas med onödiga kommentarer som inte ger nåt. Tycker man nåt är dåligt (tex. HDR/Tonemapping) ska man säga varför man anser det och inte bara som någon sa "I wish HDR would die in a fire" så meningslöst...


Då ska jag förklara varför jag håller med folk som önskar att HDR dör i en eldsvåda.
Framförallt är det för att man fått se så många dåliga exempel.
Kan man hantera det som folk säger så kanske det kan se bra ut, men det är alldeles för sällan man stöter på bra exempel.
Oftast ser man en bild med mindre kontrast och sämre bildkvalité (gärna tydliga brusiga partier). Och ofta kan man se att bilden skulle sett bra ut om den tagits med en korrekt exponering. Du har alltså ofta ett bra grundmaterial från början och sen tar du steget till HDR och tappar mycket kvalité.

En bra HDR-bild för mig är en där det inte märks att det är HDR.
 
Det finns ju två olika varianter av tonmappade bilder...

Den ena varianten visar upp en känsla av overklighet och man kan likna detta med ett konstverk. Picasso målade inte av damer som verkligen hade näsan på sned, trots att han målade dem så. Likaså blir denna variant av HDRI inte heller som man ser det ute i naturen.

Den andra varianten försöker efterlikna det ögat ser.

Det är en smaksak vad man föredrar. Att smutskasta varandra för man har en viss preferens behöver man faktiskt inte göra.
 
Då ska jag förklara varför jag håller med folk som önskar att HDR dör i en eldsvåda.
Framförallt är det för att man fått se så många dåliga exempel.
Kan man hantera det som folk säger så kanske det kan se bra ut, men det är alldeles för sällan man stöter på bra exempel.
Oftast ser man en bild med mindre kontrast och sämre bildkvalité (gärna tydliga brusiga partier). Och ofta kan man se att bilden skulle sett bra ut om den tagits med en korrekt exponering. Du har alltså ofta ett bra grundmaterial från början och sen tar du steget till HDR och tappar mycket kvalité.

En bra HDR-bild för mig är en där det inte märks att det är HDR.

Dom argumenten kan ju gälla för helt vanligt fotografi och bildbehandling också, så det är nog bäst att vi förbjuder kameror helt. :)
 
Dom argumenten kan ju gälla för helt vanligt fotografi och bildbehandling också, så det är nog bäst att vi förbjuder kameror helt. :)

Det har ju givetvis mycket med ens egna referenser o göra. Jag vet vad jag siktar på med mina bilder och jag hade t ex inte kunnat få sålt en bild som var en uppenbar HDR bild, så sätt tror jag att man kommer längre med traditionella bilder. Men det är som sagt något som jag strävar efter med mina bilder.
Syns det inte på en bild att det är HDR så går det säkert att sälja, men då kan man ju fråga sig om det är värt den extra tiden det tar att framställa den också.
 
Hej Andreas!
Jag är en sån som bara älskar att jobba med Hdr och tonemapping. Försöker alltid att hitta motiv som kan passa Ibland är det nya bilar och ibland är det gamla bilar och allt annat mellan himmel o jord.Ibland blir det bra ibland hamnar de i soptunnan. Jag kör med programmet Photomatix pro och tycker att bilderna blir som jag vill ha dom i det programmet.
Och så kör jag alltid med tre exponeringar. Sen leker jag fram med de olika reglagen och slutar förhoppningsvis när JAG tycker det är bra. För det viktigaste är att jag gillar mina bilder och är det sen nån annan som tycker om dom är det kul men inget tvunget ju! vi har ju alla olika smak och tycke och det är ju bara bra....
 

Bilagor

  • fssse.jpg
    fssse.jpg
    21 KB · Visningar: 1,199
  • skrotbilefter.jpg
    skrotbilefter.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,197
Personligen tycker jag TM passar bäst på gamla rostiga bilar och liknande slitna saker eftersom man får den där lite grova och smutsiga "grunge"-utseendet. Men som sagt, det finns förstås inga rätt eller fel, bara personlig smak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.