ztenlund
Aktiv medlem
Jag vet inte exakt när, men det här med fotoförbud/avbildningsförbud är ett senare påhitt. När det byggdes var det väl inte ens ett skyddsobjekt. Likadant är det med polishuset på Kungsholmen.Finns det några fotoförbudskyltar på fasaden (eller i dess närhet)?
På de bilder av polishuset som jag har sett på nätet syns inga skyltar. :–)
Hur hittar man länsstyrelsens beslut om skyddsobjekt? Jag har inte lyckats hitta något sånt på dess webplats. (Jag vill verifiera att det råder avbildnings/foto-förbud).
SVT/SR/UR är också skyddsobjekt numera, men det är inte fotoförbud, eller var i alla fall inte förra sommaren.
Krigsarkivet har fotoförbud och ligger direkt intill en skola. Fjärrvärmeverket i Värtan har också fotoförbud, men det är högst oklart vad som gäller och var givet hur skyltningen ser ut. På vissa ställen sitter det skyltar med avbildningsförbud och på andra inte och vissa ställen är det långt mellan skyltarna så det är inte helt lätt att begripa. Frågan är om de ens vet själva. Väldigt bra när det ligger mitt i blickfånget vid trafikplatsen för Norra länken... Jag noterade detta förra året då jag parkerade en bil och gick igenom Hjorthagen ett antal gånger och då passerade rätt igenom just där.
Till saken hör ju att en del av dessa byggnationer ligger direkt utanför folks fönster, vilket då innebär att de bara får fotografer i sitt eget hem inåt i lägenheten. Gäller för övrigt även vid Högkvarteret där det ligger bostäder längs gångbanan på baksidan (dvs motsatt sida Lidingövägen).
Hur det är med Kaknästornet vet jag inte, om det nu är detta Peter menar. Det var inte förbud förut och har de satt det så är det riktigt perverterat med tanke på att man satt belysning på det som skiftar färg, plus att det syns vida omkring. Var väl rött på Alla hjärtans dag om jag inte missminner mig. Just nu verkar det vara ganska färglöst, men tänt är det utöver ljusen för flyget. Om det är så förbannat hemligt så borde man lämpligen inte ha någon fasadbelysning. Jag noterat dock att det är blurrat på Google StreetView, i likhet med de nämnda polishusen numera. Förut kunde man se att de hade satt upp förbudsskyltar då det inte var blurrat.
I många fall är det ju skit samma om det är förbud mot att göra något på insidan. Problemet är att det gäller även fasaden, vilket blir helt absurt när byggnaderna ligger mitt i en stad, samtidigt som det är mer eller mindre omöjligt att faktiskt få reda på vad som gäller och var utan att gå och trycka näsan mot varenda fasad. Och ibland är som sagt budskapet inte ens särskilt entydigt.
Med tanke på utvecklingen runt regeringskvarteren med avstängda gator, betongsuggor, pollare osv kanske alltihop kunde flyttas ut i någon bunker i skogen ihop med polisen... Snart lär väl ingen ur allmänheten släppas in ändå.