ANNONS
Annons

Hawaii

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddde

Medlem
Hej,

Håller på att planera en resa till Hawaii, tänkte kolla om det är någon som varit där och kan tipsa om trevliga platser för fototillfällen och utflykter?

/Fredrik

Hej,

Håller på att planera en resa till Hawaii, tänkte kolla om det är någon som varit där och kan tipsa om trevliga platser för fototillfällen och utflykter?

/Fredrik

Hej

Vi hade vår bröllopsresa till Hawaii förra året och självklart följde kameran med. Vi var på 4 öar, Oahu, Kauai, Maui och Big Island och vi vandrade (hiking) på varje ö. Naturen är väldigt skiftande speciellt på Big Island. Hyr en bil och åk runt. Kan lista det jag kommer på:

Oahu,
* Regnskogen uppe på Mt Tantalus, Maona Falls
* Vandring upp på Diamond Head
* Waimea Abboretum (North Shore)
Observera att strax söder om infarten kan man beskåda havsköldpaddor som kommer upp på kvällen
* Polynesian Culture Center
* China town
* Nauuna Pali
* Surfarna på Waikiki, riktigt häftigt när det blåser
* Snorkling Hanauma Bay (undervattenbilder)
(* Pearl Harbor) historiska platser och krigsfartyg)

Kauai
* Regnskogsvandring Kalalau trail, ända till fallet (fantastisk hike) med storslagna vyer och natur
* Waimea Canyon, Kalalau Valley. Här går det också att vandra
* Snorkling Ke´e Beach
* Olika plantage

Maui
* Hana Highway, många sevärdheter längst vägen, genom bl.a lummig regnskog. Hyr en bil och ta det långsamt.
* Vulkanen Haleakala. Speciellt tidigt på morgonen
* Snorkling vid Black Rock, Kaanapali. Stora havsskölpaddor kommer in för att äta och simmar lugnt 1 m förbi en. Fantastiskt.

Big Island
* Hawaii Volcanos natural park, Rätt mystisk natur, stora ormbunkar, lava tuber och rykande kratrar. Helokopterfärd för att se där lavan rinner ner i havet

* Hawaii Tropical Garden. En trevlig botanisk trädgård med en stor varierad flora.
* Lava längst med vägarna, man kan tydligt se hur det har flutit.

En fågel som man kan se väldigt ofta är den rödhövdade Brazilian Cardinal. Ser ut som en liten sparv men med stark röd luva. På Kauai finns små blå duvor och massor av höns överallt på ön.En del är riktigt stora och präktiga.

MVH
Robert

Glömde tacka jag också :) Vi bestämde oss för att kombinera Hawaiiresan med besök i San Fransisco samt Los Angeles, men tack för tipsen!

/Fredrik

Jag var på Oahu och Maui nu i somras. Har precis satt igång med projektet att scanna bilderna därifrån och det gör ju inte att novemberstockholm känns bättre direkt...

Maui:
Hana Highway som tidigare nämnts. Hur bra som helst! Glöm inte att slå av ac:n och veva ner rutorna. Dofterna från alla växter är riktigt trevliga bitvis. Gör många stopp och gå längs de korta vandringslederna som finns lite här och där.
Vi bodde i Lahaina, en liten fiskeby på andra sidan ön från flygplatsen. En liten trevlig by med både bra och riktigt dåliga restauranger. Vår favorit blev Fish Co. Deras grillade fiskrätter tillsammans med en flaska vitt i solnedgången är bland det bästa jag ätit. Deras granne Mai Thai Lounge är däremot bland det sämsta jag någonsin ätit, dessutom till fruktansvärda överpriser.

Maui kräver nästan hyrbil. Det mesta blir smidigare med en sådan.

Oahu:
Waikiki och Honolulu kan ni hoppa över. Skitiga städer med amerikanska pensionärturister i överflöd. Inte roligt. Hotellkomplexen som förstör hela strandpromenaden lockar säkert sina kunder, men jag hade gärna sluppit dem.

På Oahu behöver ni ingen hyrbil. Det går bussar över hela ön, som faktiskt är det enda i hela öriket som är billigt. Ta bussen till North Shore och välj bland många trevliga stränder befriade från skräp från tusentals amerikanska pensionärer.

Sammanfattningsvis:
Hawaii var helt klart en rolig resa med mycket naturupplevelser. Betyget dras tyvärr ner av alla överexploaterade stränderna och fula arkitektur.

Jag körde med Kodak Ektar 100 vilket får ses som en väl snabb film i sammanhanget. Kör med så långt iso som möjligt då den ljusa sanden kombinerad med en sol som lyser rakt uppifrån ger en mycket ljus miljö. I regnskogen kanske du kan gå något högre, men även där tränger solen oftast igenom det gröna.

Oj, det här blev nog mitt längsta inlägg någonsin. Hoppas det hjälper dig inför resan. Glöm inte Fish Co. i Lahaina. Dela en skål musslor till förrätt så förstår du varför jag vill tillbaks.

/petter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar