Mikael,
Har bott i Frankrike i snart 20 år och fotat i de flesta situationer.
Gatufoto har gått bra utan större incidenter. Motiven är ju många och intressanta.
Några gånger har det blivit så att det har fått utredas och förklaras. Det mest intrikata var när jag under en biltur stoppats av gendermer och kompisen fotade dessa under tjänsteutövningen (kontrollen av mig och bilen -hann inte avstyra det hela då jag ju var upptagen under kontrollen). Förbjudet förklarade gendermerna, men efter en palaver och diplomati fick vi åka vidare utan påföljd. Har nu alltså bra bilder på sådant..
En annan incident skedde när jag efter lite diskussioner med en "färgstark" individ fotat denne och miljön runt. Han krävde då betalt för sin "posering". Erbjöd mig att radera bilderna men det godkändes inte. Well, drog mig då ur det hela med ignorans..
En annan gång under en känd påskfest (äggletning) erbjöd en skock ungar/ungdomar fotografering av lättklädda tjejer på platsen. Well, lätt avböjt..
Men på det hela taget är det med vanligt förnuft och diplomati lätt att fota allt som man vill och förstår att det inte stöter någon.