Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Haswell i5 vs i7 för foto och video

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hejsan.
Kan någon på ett någorlunda lättfattligt sätt beskriva fördelarna/nackdelarna med olika processorer för foto och videoredigering.

Man brukar rekommendera Intel i7 före i5 eftersom den har "fler trådar" och ska då kunna hålla fler bollar i luften samtidigt. Det kanske är värt att lägga till 700-800 kr på processorn men inte om det är onödigt.
AMD's processorer är långsammare men har bättre integrerad grafik, vilket kanske lämpar sig för ändamålet?

Efter 5 år trogen tjänst så tänker jag byta dator.
Följdfrågan är och då blir det svårare: Behöver man satsa på ett grafikkort och i så fall vad ska man titta på i prestanda? De flesta korten verkar vara optimerade för spel vilket jag är totalt ointresserad av. Men vilka kort är då optimerade för foto och videoredigering?
Tanken är väl att från start köra utan grakfikkort för att se hur det funkar.

(När man snackar med olika försäljare i varuhusen så får man olika besked. En del av dem är helt ute och cyklar fast det vet de inte om)

Tacksam för sakkunnig hjälp här.

Med dagens integrerade grafik ska man kunna se på och streama HD-video utan problem.
Så med Intel HD Graphics 4600 kanske man klarar sig utan grafikkort.

Hejsan.
Kan någon på ett någorlunda lättfattligt sätt beskriva fördelarna/nackdelarna med olika processorer för foto och videoredigering.
Ju kraftfullare ju snabbare. Nyare processorer kräver nya program för att få ut maximal prestanda.

Man brukar rekommendera Intel i7 före i5 eftersom den har "fler trådar" och ska då kunna hålla fler bollar i luften samtidigt. Det kanske är värt att lägga till 700-800 kr på processorn men inte om det är onödigt.

En smaksak. Har du inte en SSD så bör du i första hand lägga pengarna på en sådan. Sen har du råd, skaffa det snabbaste du känner att du har råd med/behöver.

AMD's processorer är långsammare men har bättre integrerad grafik, vilket kanske lämpar sig för ändamålet?
Snabbt grafikkort behövs för spel. LR & PS nyttjar inte grafikkort speciellt mycket, fastän det låter som om det vore prio ett. Grafikkort behöver vara kraftfulla när de ska rendera miljontals med polygoner och annat i spel.
Bildbehandling kräver en processor som arbetar med en aktuell bild, och till detta går det ofta åt mycket minne (RAM). Se till att maxa det, minne är billigt numera.

Efter 5 år trogen tjänst så tänker jag byta dator.
Följdfrågan är och då blir det svårare: Behöver man satsa på ett grafikkort och i så fall vad ska man titta på i prestanda? De flesta korten verkar vara optimerade för spel vilket jag är totalt ointresserad av. Men vilka kort är då optimerade för foto och videoredigering?
Tanken är väl att från start köra utan grakfikkort för att se hur det funkar.
Bra tanke! Prova och se, kanske duger det åt dig?
(När man snackar med olika försäljare i varuhusen så får man olika besked. En del av dem är helt ute och cyklar fast det vet de inte om)

Tacksam för sakkunnig hjälp här.

Kolla in bra test av i7 / i5:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770k-och-core-i5-3570k/19#pagehead
Prioritera minne, SSD och sen snabb processor.
Någon som inte håller med får gärna bidra med mer på ämnet!

Så har jag tänkt Bo.

Det får bli:
Intel i5 Haswell
SSD 256
16GB minne
Win7
Ev. HD 1TB

Jag har inte hittat någon info om att "flertrådigt" i processorn ger någon större avgörande prestanda i praktiken.

Grafikkort blir en senare fråga.
Något tips på kort, förutom Photoshop så kommer jag att rendera en del egna videotagningar?

Efter lite rådfrågning i butiken så är nu delarna till datorn ihopsamlade.
Snart ska de byggas ihop också.

Intel i5, SSD 256 GB, 16GB RAM, 2TB HD, samt grafikkort Geforce GT 630 2GB.
Chassi etc.

Efter lite rådfrågning i butiken så är nu delarna till datorn ihopsamlade.
Snart ska de byggas ihop också.

Intel i5, SSD 256 GB, 16GB RAM, 2TB HD, samt grafikkort Geforce GT 630 2GB.
Chassi etc.

Vilken i5, ssd osv? Hur mycket får du ge för allt ihop och hur mycket får du ge för skitgrafikkortet? (GT 630 är skräp) OM du väljer köpa GT630 så ta en passiv variant.

Att kortet inte är det bästa för spel spelar ingen som helst roll.
Meningen är väl att processorn ska utnyttja framförallt kortets minne vid rendering av video.
Det kanske fungerar bra även med de enklaste grafikkorten för några hundralappar.

I många tester så är det marginell skillnad mellan i5 och i7. Man nämner att i7 är flertrådig men ger inga konkreta besked på vad det innebär i praktiken. Allt är fokuserat på spel.
Jag läser alltid tester och forumtrådar med en stor nypa salt.

Tacksam om någon kan hjälpa till med att reda ut det där med "flertrådig" och grafikkortets betydelse vid foto och videoredigering. (Spel är helt ointressant)

Fn. sätter jag en slant på Bo's förklaring.
(kortet är på öppet köp)

Hmm, många menar att i5 är bättre för spel än i7 just för att den inte har HyperThreading, de flesta spel klarar knappt att utnyttja alla 4 fysiska kärnor fullt ut (och än mindre HT-kärnor) och då blir uppdelningen i många olika trådar istället en flaskhals. Det här var dock ett större problem för några år sedan när HT var nytt, numera är skillnaden bara några enstaka procent.

Photoshop, Premiere och till viss del Lightroom är bättre på att utnyttja tillgängliga trådar men gör det inte alltid. Enligt Adobe görs en avvägning mellan effektivitet och hastighet, ibland går det faktiskt snabbare att köra med färre trådar eftersom man inte behöver lägga lika mycket krut på att dela upp beräkningarna mellan de olika kärnorna.

Här finns en lista på vilka kommandon/effekter i CS6 som använder grafikkortet: länk till Adobe (Inte speciellt många och inte heller så vanliga, förutom rotera bild och zoom)

Personligen skulle jag hellre lägga kosingen på en snabb ssd och/eller mer ram-minne än på en i7 istället för en i5.

Foto: skit detsamma!

Video:
Välj en snabb i7 alla dagar i veckan!!!
Minst 16GB minne, kanske 24 o då kan man lika gärna klämma in 32 för det är lite extra pengar.
Ingen j...a Home -version av windows, annars kan du inte utöka till mer RAM över 16GB . Köp alltså Pro-version av windows.

GRAFIKKORT - JA - vilket? - Läs specarna till videoprogrammet NOGA.
Adobe Premiere Pro vill ha NVIDIAs chipset för PC, MAC är annat som gäller, LÄS videoprogrammets SPEC NOGA efter grafikkortstillverkare o modell!
Vänta hellre med grafikkort om du inte vet vilket videoprogram du skall använda.
MITT kort är "FEL" kort, det är inte dyrare eller billigare utan jag har valt "FEL" tillverkare. Jag har alltså inte NVIDIA. O missar därmed accelerering av vissa funktioner.

Antal diskar o sort har också betydelse för video.
JAG önskar idag att jag köpt:
1 SSD 500MB för program
1 SSD 256MB som tillfällig projektdisk för videoprojekt.
1 1TB systemdisk, spel o annat oviktigt
1 st stor data disk, kanske 3-4TB som jag håller backup på.

Tack Erik.
Jag har hittills bara gjort enklare redigering i Sony Vegas men inte köpt programmet ännu.
Kortet jag tagit hem än så länge är NVIDIA.
Ev. kommer jag att testa Pinnacle eftersom det finns på svenska, Vegas är på engelska.

Undvik att köpa prg på svenska om du kan.
I princip är alla videotutorials på engelska.
I princip är alla officiella böcker på engelska.
I princip Alla som jobbar proffissionellt med video o kan ge dig hjälp med kniviga problem jobbar internationellt o använder engelska versioner.
Det gör att namn på funktioner kan bli svårsökbara på internet, sämre hjälphink att ösa ur helt enkelt.

I dina skor hade jag kastat mig över Sony Vegas hemsidor för att hitta vad för grafikkort de rekommenderar fort som katten.

Tittar man på Adobe Premiere så spelar det ingen roll alls om jag har förstått rätt. Utan det är Premiere Pro som använder acceleration via GP.

Om Vegas Pro för GPU acceleration:

"NVIDIA
Requires a CUDA-enabled GPU and driver 270.xx or later. GeForce GPUs:

•GeForce GTX 4xx Series or higher (or GeForce GT 2xx Series or higher with driver 285.62 or later).
•Quadro GPUs: Quadro 600 or higher (or Quadro FX 1700 or higher with driver 285.62 or later)."

Förhoppningsvis har ett nytt GT 630 driver 285.62.

Det ska gå att uppdatera drivers för Geforce-korten via "auto-detect". Så det är inget problem.

Vad säger ni, vilka är för och vilka är emot i5 vs i7?
Det handlar inte om några jättepengar i skillnad, men ändå...

Jag har en snabbare version av i5 o ångrar att jag inte valde i7, att byta i efterhand är för dyrt. Dels måste man köpa nytt o dels slänger man de gamla pengarna.
Processorn betyder rätt mycket i videoredigeringssammanhang.

Ställningen i cupfinalen i5 - i7 är just nu 2-2.
Bortalaget är starkt på papperet med många individuella stjärnor men hemmalaget sliter och arbetar hårt med hög moral tillsammans.

Det skiljer en tusenlapp mellan i5 och i7 för motsvarande klockfrekvens. HyperThreading är en funktion som man kan se som ett "kösystem" för instruktioner, när man byter processtråd måste en hel del annat bytas också i cache, instuktionscache osv. HT gör störst skillnad för "många små" arbetsuppgifter, något som vare sig grafik eller video hanterar speciellt bra än. De flesta grafik- och video-uppgifter består av ganska stora på varandra följande block av processning.

I det script av öppna, processa med ett tiotal olika filter i PS, skala och stäng som jag mäter med skiljer det mellan 5-7% mellan i7-4770 och i5-4670. Det skiljde ca 10-12% mot den i5-2500K jag har att jämföra med. Ungefär samma skillnad i LR.

I mer server-liknande arbetsförhållanden där systemet kanske måste hålla igång tusen olika arbetsuppgifter samtidigt gör HT mycket skillnad, men bara vissa enstaka "privatpersons"-förhållanden motsvarar detta.

Är man budget-begränsad och framför allt ska jobba med bild är det nog i5 som gäller. Sen kan man lägga 4-500 till på att köpa snabbare minnen istället, gärna 2400 - detta gör större skillnad för de flesta bildprogram än HT. Iaf när man jobbar med stora bilder.

För seriös videoredigering gäller helt andra premisser, Prioriteringen bör ligga HELT annorlunda om man ska bygga ett system optimerat mot premiere/vegas. Då bör man satsa betydligt mer på HD/SSD, och även betydligt mer på minneskapacitet. Och då är det inte socket 1150 som gäller längre, utan E-processorerna med fyra minneskanaler och en helt annan kostnadsbild.

För stillbilder hade jag kört i5-K, klockat till ca 4.3Mhz, med 16GB 2400-minnen, SSD för system och en 3TB lagringsdisk. Grafik-kort oväsentligt, välj efter video-redigeringsprogrammets förutsättningar. Ett ordentligt kylblock så att datorburken blir tyst.

För video behövs inte SSD, de 3TB-diskar som finns i handeln idag lastar lätt som absolut minimum 100MB per sekund, vilket är mycket mer än vad programmen klarar att svälja. Då är det viktigare att man köra en disk för in- och en disk för ut-. Men det är en förhållandevis liten kostnad, en 150MB/s 3TB disk kostar idag ca 1200kr.

För video behövs inte SSD, de 3TB-diskar som finns i handeln idag lastar lätt som absolut minimum 100MB per sekund, vilket är mycket mer än vad programmen klarar att svälja. Då är det viktigare att man köra en disk för in- och en disk för ut-. Men det är en förhållandevis liten kostnad, en 150MB/s 3TB disk kostar idag ca 1200kr.
För video har SSD-påståendet stötts o blötts ett antal ggr.
Kör man PCI-kopplad(tror det heter så) SSD så skall det bli effektivare än in och ut-diskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar