Annons

Hasselblad Xpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte använt kameran med drömt lite om den.
Fördel är att man kan använda vanlig 135film.
Nackdel är att filmformatet är relativt litet jämfört med andra panoramakameror i den klassen.

Hasselblad X pan är en mycket fin kamera,men mest intressant för den som vill ta härliga panoramabilder.Finns knappast än på beg marknaden.För vanligt bruk,(135 rulle )finns knappast orsak att köpa denna kamera.Själv använder jag en Videlux F7 för panoramabilder,också från vanlig småbildsfilm.Robust sak,helt i metall,fin rörlig skarp optik som fungerar alldeles utmärkt,men den saknar en del finesser som finns på Hasselbladaren.

En vanlig 6x7-kamera ger större mångsidighet till lägre pris tycker jag. Kan du ju använda till annat än panorama också. Jag tror inte fördelen med att använda 135-film är så rackarns stor eftersom du ändå måste hitta ett labb som inte klipper rutorna mitt i och har tillgång till en förstoringsapparat som klarar 6x7.

För och nackdelar med X-pan

Jag har en X-Pan som jag har tagit en del med.

Fördelar:
Underbart format som man kan göra annorlunda saker med.
Kan användas som kombinerad småbild och panorama då det går att växla format frm och tillbaka i samma rulle.
Blir fantastiskt med vidvinkel.
Härlig liten kompakt kamera med fin optik.
Tyst och diskret

Nackdelar
Ingen standardscanner scannar formatet med bra kvalitet
Svårt med dia då det fordras en 6x7 projektor

Kommentar
Inga problem med sönderklippta filmer för mig.

Råd

KÖP DEN!

En annan aspekt är kostnaden. För att få bildvinklar och förgrund-bakgrund-förhållanden som åtminstone jag förknippar med panorama måste man punga ut med 27 kkr för 30 mm-objektivet.

"Hur får man in en 135-rulle i en Diana?"

ta spolen från en 120 film o dela den, fila till lite så den passar i 135 filmen. sätt i.
ganska enkelt.

örjan ska ha all cred för det var honom jag fick tipset av. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar