Annons

Harmoni...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnlaug

Aktiv medlem
1. Vad är den (subjektivt) perfekta bilden för er...? Vad ska den representera??? Obs! Personligen!!!

2. Vad skulle hända om man tar den?? Idas man fortsätta osv...?

Mv,,,V

Det är ingen lätt fråga att svara på. Men efter en stunds funderande skulle jag nog välja en nyhetsbild (yrkesskada!) där personerna på bilden visar upp ett brett galleri av känslor i ett kritiskt och avgörande skede vid en viktig händelse.
Frågeställningen antyder nästan att en perfekt bild är perfekt komponerad, och representerar något som ett stilleben gör.I den typen av bild jag tänker på är kompositionen av underordnad betydelse, men samtidigt något som fotografen (jag, alltså) har i ryggmärgen.

Visst är det skönt att ha tagit en perfekt bild, en bild som pryder förstasidorna världen över och ger upphovsmannen rundligt betalt. Men världen stannar ju inte upp för det.
Det finns många fler perfekta bilder att ta, inom sport, natur, porträtt, reportage, resa...

Den perfekta bilden? Det finns väl flera.
Jag har ett flertal drömbilder som jag bara har sett i mitt huvud men vill försöka fånga med kameran.
När jag lyckats med någon eller några av dom så kommer troligen nya poppa upp i mitt huvud.

Intention...

Den underbara upplevelsen av att ha presterat ett 'citat' perfekt foto rent tekniskt, kan ju lätt grumlas av att den till karaktären är gravt andefattig, och saknar efterklang... Den blir till ett tekniskt referensmästerverk... Håller helt med om reportagefoto... av alla de slag... dvs om vi pratar i både smått o stort!?

Slutligen : Intention och slutprodukt behöver ju inte alltid gå hand i hand... eller??? Mvh V

1. En perfekt bild är en bild jag är helnöjd med.

2. Inga problem..det finns väl mer än ett motiv att plåta.

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar