Synd att så många svarar och undviker ditt dilemma
Hej Jonas
Jag har suttit i samma val som du.
Fast i mitt fall hade jag Nikon 601 som havererade.
Jag hade ett tungt argument till Nikons fördel, den fina 80-200/2,8.
Canons stora fördel är dess mångfald i objektiv. Personligen tycker jag de är plastigare än Nikons men den optiska kvalitén är jämförbar och i flera fall bättre. ex telekonvertrarna, dyra men bra.
Nikon brukar ha motsvarande objektiv i både den billigare och den dyrare klassen men inte mellanklassen. ex 70-200/4
Titta på priset på de objektiv som du tycker är intressanta och troligtvis så kommer du att upptäcka att Canon är billigare.
Nikons största fördel tycker jag är att man kan köpa gamla begagnade manuella gluggar pga av fattningen.
Nikonobjektivens D-funktion har du bara nytta av tillsammans med en bra blixt, hoppsan! 5000 till. Detta gör också att D-funktionen inte väger så tungt för ett tele som en vidvinkel.
Tänk på att AFS-objektiven inte kan köras av alla Nikon kameror.
Nikons batteripack ligger runt 2000 och det är väl OK men laddarna, de är helt omotiverat dyra, 3500 F5 eller 4500!!!!! till F100.
Vilket märke du än väljer så har jag ett råd. Köp en 80-200/2,8 det är en suverän optik. Här finns hela porträttregistret.
Vissa saker fungerar inte om man har ett objektiv som är ljussvagare än 2,8. Kontrollera så att du inte begränsar dig i en funktion som du kan tänka dig i framtiden.( Lusläs kamerabroschyrerna för toppmodellerna).
Jag har en fotovän som gav mig rådet att behålla NIkon för att jag känner igen reglagen och det rådet är jag tacksam för idag. Så känn på reglagen på det du skall köpa. Sitter de rätt för dig?
En sak som man ska vara medveten om är att Nikon F5 INTE tycker om piratobjektiv. Jag känner till ett fall där två F5-hus fick elektroniken uppeldad av Sigmas objektiv. Det första teknikerna frågade var just om han hade använt piratobjektiv. Givetvis nekade han för garantins skull, men men....
Personligen tycker jag att du skall gå upp till en enkelsiffrad Canon 5,3, eller 1 och i Nikons fall F100. Titta på begagnatmarknaden. En F100 bör ligga strax under 10'kr.
Min väns råd samt mitt 80-200/2,8 avgjorde till Nikons fördel.
Det blev en F5'a.
Lycka till Jonas
Mvh Erik Schalin