Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är byte från Minolta till Canon (eller Nikon) befogat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Antagligen nått helt annorlunda.

Dock bör man nog se till att det märke man väljer för en SLR också förväntas eller har kommit med ett digitalt hus som är kompatibelt med den analoga man valt.

Det ryktas ju om ett nytt system (bildformat) för digitala SLR:er. Kommer andra med sådana hus sitter man ju med objektiv som inte är framtidssäkra.

Tror själv att Minolta osv satsar mer på mindre kamror i stora volymer, både analoga och digitala.

De saknar ju inte helt framgång med bra digitalkamror med fast objektiv.

Roine
 
roypeter skrev:
Lite förvånande då att Minolta kommer med något som Dynax 7:an där man kan byta film mitt i rullen vilket verkar vara en oerhört praktisk egenskap. Men det finns säkert på Canon och Nikons nästa serier av hus..

Öhhh.. Finns på nästan alla Canon med Custom Function (CF2) Lämnar filmtungan ute, Dynaxen gör det smidigare, men funktionen finns. Gäller bara att skriva på rullen var man är.
 
Jeppe skrev:
Öhhh.. Finns på nästan alla Canon med Custom Function (CF2) Lämnar filmtungan ute, Dynaxen gör det smidigare, men funktionen finns. Gäller bara att skriva på rullen var man är.

Vilka modeller är det och hur länge har det funnits egentligen??? Och hur går det till på Canons modeller???
 
Jeppe skrev:
Öhhh.. Finns på nästan alla Canon med Custom Function (CF2) Lämnar filmtungan ute, Dynaxen gör det smidigare, men funktionen finns. Gäller bara att skriva på rullen var man är.

Vilka modeller är det och hur länge har det funnits egentligen??? Och hur går det till på Canons modeller???
 
roypeter skrev:
Vilka modeller är det och hur länge har det funnits egentligen??? Och hur går det till på Canons modeller???

EOS 600 (1989)
EOS RT
EOS 10
EOS 100
EOS 5
EOS 50
EOS 1/1N/1V
EOS 3
EOS 30/33

Man ställer in CF2 så lämnar den filmtungan ute ur kasetten när man spolar tillbaka filmen (finns knapp för manuell återspolning). Sen laddar man den, sätter på linsskyddet, ställer snabbaste slutartid och minsta bländare. Är man ordentlig förlorar man ingen ruta. Vill man vara säker, drar man fram en ruta extra.
 
Jeppe skrev:
EOS 600 (1989)
EOS RT
EOS 10
EOS 100
EOS 5
EOS 50
EOS 1/1N/1V
EOS 3
EOS 30/33

Man ställer in CF2 så lämnar den filmtungan ute ur kasetten när man spolar tillbaka filmen (finns knapp för manuell återspolning). Sen laddar man den, sätter på linsskyddet, ställer snabbaste slutartid och minsta bländare. Är man ordentlig förlorar man ingen ruta. Vill man vara säker, drar man fram en ruta extra.



Ok, men det är ju så am alltid gjort vilket verkar vara rätt så osmidigt i min mening.. Men man kanske kan vänja sig vid det mesta. Just ett system liknade det som APS-kameror har saknar jag annars på vanliga 35 mm systemkameror och med Dynax 7:an verkar man komma ett steg närmre..
 
Peter: Osmidigt? Tjaa... Men jag skulle ju inte välja Dynax 7 för den funktionen, precis som jag inte valde Canon för att någon annan struntsak.

Men nu är vi lite långt ifrån tråden, så jag bryter här.
 
Hmmm..ni har säkert rätt. Att byta system finns det nog ingen anledning att göra ändå. Jag trivs ju väldigt bra med Dynaxen, objektivutbudet finns där, toppmodellerna hos Minolta lär förmodligen i framtiden vara tillräckligt robusta etc. Sen är det förstås också "kuligare" att vara lite udda och inte köra samma system som de flesta andra..hehe.

Det blir nog bra.


Mvh
Jonas
 
roypeter skrev:

Så visst, bildstabilisering skulle ju kunna vara ett argument för Canon.. Men om jag inte missminner mig så finns detta än så länge bara på deras dyrare telezoomar och inte på de fasta vilket ju är vad du tänker inrikta dig på..

[/B]

Canon har bildstabilisering även på fasta objektiv, även om det bara är på ett antal teleobjektiv ännu, men det är ju här som behovet av bildstabiliserig är som störst.

Canons fasta gluggar med bildstabilisering är:
EF 300/2,8L IS usm, EF 300/4L IS usm, EF 400/2,8L IS usm, EF 500/4L IS usm, EF 600/4L IS usm och EF 400/4 DO IS usm.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att byta system om man är nöjd med det man har. Enda anledningen till byte är om något av dom andra systemen har någon funktion, som inte finns inom det egna, som man vill ha tex bildstabilisering
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.