SunKi skrev:
Tja, en bra andledning kan ju vara att du sitter och väljer mellan två kameror, och får kompromissa bort en funktion.. När du väljer mellan EOS30 och F80..
Välj minolta så behöver du inte kompromissa
Jag kompromissar ändå något om jag köper en Dynax 7:a. Spegeluppfällningen är ju kopplad till självutlösaren med 2 sek fördröjning. Tämligen värdelöst om man tex vill fånga en våg i ett exakt rätt ögonblick. Ska man då chansa och hoppas att man lyckas fånga det rätta ögonblicket?
Men okej..spegeluppfällningen är absolut inte allt. Jag skulle klara mig fint utan den också.
Men här är skälen till varför Canon lockar framför Minolta:
* Billigt (med tanke på bla några punkter här under)
* Canon erbjuder ett 70-200/4 som ska vara väldigt bra. Det är ljussvagare än ett 80-200/2.8, men i gengäld lättare, billigare och med bibehållen kvalitet.
* Canon har ett mycket fint 300/4L USM som ska kunna "hittas" till ett bra pris begagnat. Nu är inte testsiffror allt, men objektivet får 4.3 på Photodos sida. Motsvarande Minolta 300/4 får 3.4. Dessutom lär jag få svårare att finna ett Minolta begagnat. Visserligen har Minolta ett fint 400/4.5 som är intressant. Men att hitta ett sådant begagnat lär inte bli lätt. Det innebär att jag skulle behöva köpa nytt och då lägga dubbel peng gentemot ett begagnat Canon 300/4 + 1.4x extender. Vet inte om det är motiverat att göra det..
* Canon kan redan nu erbjuda mig ett digitalt hus ifall det skulle bli aktuellt.
* Canons extendrar 1.4x och 2x passar både till 70-200/4 och 300/4L USM. När det gäller Minolta så passar deras 1.4x 300:an, men inte motsvarande zoom som Canon har. Minoltas 2x passar bara ljusstarkare objektiv än 300/4, dvs tex 300/2.8. Slutsatsen är att jag med en 2x extender i framtiden kan få ett Canon 600/8.
* Dynax 7:an är som sagt säkert väldigt bra. Mycket prisvärd med allt det som är inbakat i huset. Om det nu är BS det jag säger nu får ni väl avgöra..men utan att ha tittat på den i verkligheten så blir jag tveksam till displayen. Går den att skydda på något sätt så att man inte har en mängd repor efter ett tags användande?
EOS 33:an går att få för drygt 5100:- idag. Då får iallafall jag i princip det jag önskar på ett hus..förutom en riktigt gedigen konstruktion och spotmätning. Konstruktionsmässigt är jag inte orolig. Det kommer med lätthet klara av mina strapatser. Däremot är det en stor nackdel att den inte har spotmätning. Men det går att komma runt genom att införskaffa en lös spotmätare vid senare tillfälle. Men det kanske inte behövs då det går att göra selektiva mätningar även med utsnittsmätaren.
Som någon nämnt finns också EOS 3. Spotmätningen lockar givetvis. Är det någon som har koll på hur pass mycket den låter? Mycket läser man..och det jag har läst om EOS 3 är att den ska ge ifrån sig ett "vasst" ljud vid exponering.
Men det är inte huset som är det avgörande. Det är flera andra saker som spelar större roll för val av system än så.
Mvh
Jonas