Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni problem med bortskavda serienummer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schimmel

Aktiv medlem
Hej,

EOS 10D-ägare (och andra): Om ni kollar på ert serienummer i botten på kameran, är det helt kvar, delvis skavt eller helt borta? Mitt är totalt borta och det känns som det kan drabba mig i en tvist jag har med säljaren av kameran.

Länk till tvistdiskussionen:
 
Går det inte att se serienumret i bildfilerna om du fotar RAW med en 10D?

För övrigt kan jag inte se länken till tvistdiskussionen.
 
lite OT men var finner man Serienumret? Har en Canon 20D. Under kameran finenr jag ett nummer som börjar med "DS126XXX" Under finns en tom grå ruta som heter "No.................." men det fältet är inte ifyllt alls, alltså inte bortskavt, det har aldrig varit något nummer där...
 
Tvisten finns här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63705



Vet inte exakt var det ska finnas på 20D, det borde vara undertill i den gråa tomma rutan. Min är också helt tom.

Det står Canon DS6031 (vilket är kameramodellen, 10D heter tydligen så)
DC 8.1V
No.
-grått tomt fält-


Visst går det att se i filerna. Dock är mitt problem att eftersom det är bortskavt och var där iaf delvis när jag fick kameran så kanske det framstår som att jag hanterat kameran oerhört våldsamt och att det är därför felen uppstod, även om jag skrev direkt till säljaren om kamerans fel och jag har verkligen hanterat den varsamt.

Kommentera gärna tvisten som sagt, oerhört irriterande, det är så lätt för henne att bara säga att det är jag som orsakat felen. Dock har hon sumpat sin trovärdighet rätt mycket, vilket kan läsas i tvisten enl. länk ovan.
Tacksam för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.