Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
har någon något tips om stativ
- Trådstartare Nisse_
- Start datum
leppala
Aktiv medlem
Är själv i köpartagen och har läst en massa trådar detta forum och det jag kommit fram till att det de allra flesta rekomenderar är Gitzo lite dyrt dock, Manfrotto, och Benbo.
Jag sjlv kommer troligen att köpa Gitzo då jag dessutom pririterar vikt och "packbarhet"
Allihop finns att finna på www.scandinavianphoto.se även om jag tror att det är vettigt att känna på ett stativ innan man köper ett (bara en teori)
Jag sjlv kommer troligen att köpa Gitzo då jag dessutom pririterar vikt och "packbarhet"
Allihop finns att finna på www.scandinavianphoto.se även om jag tror att det är vettigt att känna på ett stativ innan man köper ett (bara en teori)
RickE.nu
Aktiv medlem
Manfrotto
Hejsan!
Jag har nyligen köpt ett stativ Manfrotto Tripod 055c, Kulled 168 WOB, Snabbfäste med platta Manfrotto 625.
Tänkte bara tipsa att Cyberphoto har klart lägre priser på det än Scandinavian Photo.
Allt ovan kostar hos Cyberphoto: 1697kr
medan Scandinavian Photo tar : 2140 kr
Så jag "sparade in " 443 kr genom att jämnföra mellan olika butiker.
Hejsan!
Jag har nyligen köpt ett stativ Manfrotto Tripod 055c, Kulled 168 WOB, Snabbfäste med platta Manfrotto 625.
Tänkte bara tipsa att Cyberphoto har klart lägre priser på det än Scandinavian Photo.
Allt ovan kostar hos Cyberphoto: 1697kr
medan Scandinavian Photo tar : 2140 kr
Så jag "sparade in " 443 kr genom att jämnföra mellan olika butiker.
Loj
Aktiv medlem
Nisse_c300 skrev:
Hej ja undrar om någon vet vad för stativ jag ska ha?
Det jag behöver det till är att foto med en digital-kompakt med slutar tider upp till 2sec.
Vilket märke är bäst?
Hur är det med kvalitén kontra pris?
Tacksam för svar!!!
Det beror lite på vad - och hur - du tänkte fotografera!
Ovan nämnda Manfrottokombination är bra, men kan vara lite overkill om du inte vet med dig att du har användning för en kulled (bra att ha t.ex. vid panoreringar) eller om din kamera inte är för tung.
Om din kamera inte väger mer än 2 kg och du inte har behov av att komma extremt nära marken (c:a 10 cm) för makrofotografering skulle jag rekommendera ett enkelt Velbon 330. Det kostar några hundralappar och finns i de flesta fotoaffärer eller varuhus.
Velbonet är klart enklare än manfrottot, men det kostar i gengäld bara en femtedel så mycket.
mvh Janne
wennerstrom
Aktiv medlem
Manfrotto 719 Digital. 1095kr på Scandinavian senast jag kollade. Stabilt och bra, men skjuter ihop sig till trevligt packformat. Köpte ett själv precis efter jul och jag är mycket nöjd. Klart trevligare än mina tidigare budgetstativ för sisådär 5-600 kronor i velbonklassen.
Loj
Aktiv medlem
wennerstrom skrev:
Klart trevligare än mina tidigare budgetstativ för sisådär 5-600 kronor i velbonklassen.
Visst är det så, Bengt! Men grabben är 14 år och skriver på sin sida att han "hoppas kunna köpa ett 64 meg minneskort innan nästa årtionde..." Mitt syfte var att peka på ett väl fungerande budgetalternativ. Tusenlappar brukar vara en bristvara när man är tonåring...
Har man en Camedia C300 räcker velbonklassen utmärkt...
Men det är klart: Manfrotto eller Benbo eller Gitzo eller... är ju läckra. Men det blir lite som Ferrari på svenska vägar: de där kilometrarna per timme över 90 får man väldigt sällan användning för...
Nisse_
Medlem
Jo, jag undrar om man till ex vill uppgradera kamera till en större kamera ex Hp 850 eller liknande räcker då ett velbon-stativ till eller är det lika bra att köpa ett dyrare som tex Manfrotto direkt.
(Ska försöka sommarjobba in en ny kamera till sommaren, har nämligen kommit på att den jag har, har lite få manuella inställningar som slutartid och bländare)
(Ska försöka sommarjobba in en ny kamera till sommaren, har nämligen kommit på att den jag har, har lite få manuella inställningar som slutartid och bländare)
Jag skulle inte köpa ett stormarknadsvelbon ens till en engångskamera. De jag har sett vibrerar med eller utan kamera på, helt enkelt för att de är ruttet konstruerade.
Ett lätt och ganska billigt stativ jag skulle titta på om jag var i motsvarande situation är Velbon Maxi 343e. Det kostar lite mer, men det tror jag nog det är värt.
Ett lätt och ganska billigt stativ jag skulle titta på om jag var i motsvarande situation är Velbon Maxi 343e. Det kostar lite mer, men det tror jag nog det är värt.
martinl
Aktiv medlem
De billigaste stativen jag stött på som slagit mig som av hyffsad kvalitet är Manfrotto 190-serien, speciellt de versioner som har spagatben. Med ett huvud hamnar man tyvärr på dryga 1000-lappen ändå...
Om budgeten sätter gränserna så kanske det vore en idé att avsätta en kväll till att sy en bönpåse? En 10x10cm påse fylld med ris eller bönor kan fungera som en utmärkt kamerastabilisator tills man samlat tillräckligt med kunskap och kontanta medel för att införskaffa sig ett riktigt stativ. Förvånansvärt ofta hittar man något att vila bönpåsen på när man ska fota.
Köp inget billigt skitstativ av pressade aluminiumprofiler, det duger inte i längden och du har bara slängt pengarna i sjön ändå!
/Martin
Om budgeten sätter gränserna så kanske det vore en idé att avsätta en kväll till att sy en bönpåse? En 10x10cm påse fylld med ris eller bönor kan fungera som en utmärkt kamerastabilisator tills man samlat tillräckligt med kunskap och kontanta medel för att införskaffa sig ett riktigt stativ. Förvånansvärt ofta hittar man något att vila bönpåsen på när man ska fota.
Köp inget billigt skitstativ av pressade aluminiumprofiler, det duger inte i längden och du har bara slängt pengarna i sjön ändå!
/Martin
Loj
Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag skulle inte köpa ett stormarknadsvelbon ens till en engångskamera. De jag har sett vibrerar med eller utan kamera på, helt enkelt för att de är ruttet konstruerade.
Vad skiljer i konstruktionen mellan Maxi 343:an och "stormarknadsvelbon"-stativen...?
PrinsValium
Aktiv medlem
Köpte ett sånt litet bordsstativ med tre böjbara ben på. Kanske inte riktigt lika stabilt som en bönpåse men ungefär samma höjd. Klarar min fm3a med normalen, ca 1 kg, inomhus på fasta underlag. Kostade ca 49 kr på NK.
Sumpen
Aktiv medlem
Den här verkar vara bra, obs är inte säljaren:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=1671665
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=1671665
Trracer
Aktiv medlem
Okej, nu är inte jag mer än en glad amatör.
Men jag köpte ett "noname" kamerastativ på Clas Ohlson som har fungerat bra för mig. Har inte märkt några vibrationer när jag använt min "klump" (Nikon Coolpix 950). Stativet jag köpte fäller man ihop så det får enkelt plats i en ryggsäck. 259kr är ju ett relativt bra pris också.
Från clasohlson.se:
Video-fotostativ för videokamera. Ett 4-delat ben, höjd 55-160 cm. Praktiskt, lätt, endast 430 g. Vinkelled med 1/4" kameragänga.
Men jag köpte ett "noname" kamerastativ på Clas Ohlson som har fungerat bra för mig. Har inte märkt några vibrationer när jag använt min "klump" (Nikon Coolpix 950). Stativet jag köpte fäller man ihop så det får enkelt plats i en ryggsäck. 259kr är ju ett relativt bra pris också.
Från clasohlson.se:
Video-fotostativ för videokamera. Ett 4-delat ben, höjd 55-160 cm. Praktiskt, lätt, endast 430 g. Vinkelled med 1/4" kameragänga.
Nu har jag inte pillat på ett 343e live, men på bilderna ser det hyggligt ut och verkar inte lida av stormarknadsvelbonarnas brister.Loj skrev:
Vad skiljer i konstruktionen mellan Maxi 343:an och "stormarknadsvelbon"-stativen...?
De billigare Velbonstativen har ben av dragna aluprofiler. Inget fel i det, men det verkar göra det svårt att göra ordenliga skarvar mellan sektionerna. Dessa har skarvar som kläms åt på en liten anliggningsyta med spänningar i materialet som följd. Den berömda pilbågssträngen alltså, med en inneboende lust till resonans som följd. Dessutom har flera av dem en toppsektion i plast som ytterligare späder på detta. Beninfästningen i toppsektionen brukar vara med en klen nit med rejält glapp. Glappet i hela konstruktionen maskeras av att allt befinner sig under spänning när grejerna är utfällda. Ytterligare en källa till resonans.
Stativet är viktigare för skärpan än objektivet så är det någonstans man inte bör snåla är det på det. Och handen på hjärtat, det är inte så stora pengar som skiljer mellan ren dynga och ett hyggligt användbart stativ. I slutändan sparar man förmodligen pengar på det. Jag känner fler än en som har köpt ett sånt där bara för att tröttna och byta upp sig redan efter ett par månader. Det är ingen sund ekonomi att slösa sina konsumtionskrafter på sånt.
Loj
Aktiv medlem
jimh skrev:
I slutändan sparar man förmodligen pengar på det. Jag känner fler än en som har köpt ett sånt där bara för att tröttna och byta upp sig redan efter ett par månader. Det är ingen sund ekonomi att slösa sina konsumtionskrafter på sånt.
Ja, förutsatt att man har kulorna... Man fram tills dess finns det ju bra alternativ, som presenterats här i tråden.
mvh Janne (som väntar på sitt Benbo)
Loj
Aktiv medlem
Trästativ är normalt lite dyrare, exklusivare... De blir inte så kalla i kyla eller heta i värme som metallstativ. I gengäld behöver de underhållas på ett annat sätt - påstås det, jag har aldrig haft något - t.ex. oljas in m.m.
Det sägs att de även tar upp vibrationer bättre än metallstativ. Men säkert är det så att det varierar från fabrikat till fabrikat...
En bra sida om stativ är denna!
mvh Janne
Det sägs att de även tar upp vibrationer bättre än metallstativ. Men säkert är det så att det varierar från fabrikat till fabrikat...
En bra sida om stativ är denna!
mvh Janne