Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag rätt till bilderna...?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Om jag gör en webbsida med tillhörande fotografering.
Vems är då bilderna?
Får jag lov att nyttja dessa i andra sammanhang eller är det uppdragsgivaren till webbsidans bilder?

Säger lag och regler något? Antar att man kan komma överens om annat sinsemellan, men undrar i alla fall om någon vet!

/ Lena

Har du tagit bilderna så har du upphovsrätten, det är du som har ensamrätten att besluta hur bilderna publiceras. Det är upp till dig att skriva avtal om hur de får publicera bilderna. Om sedan den andra parten går med på ditt avtal är en annan sak. Skriver du inget avtal så får inte sajtägaren börja publicera bilderna annorstädes.

Edit:
Det kan dock kompliceras av om du utför fotograferingen som anställd. Då är det ofta arbetsgivaren som har de sk. ekonomiska bildrättigheterna (den idéella rätten är dock din livet ut - du tog ju bilderna). Detta kan också vara reglerat i anställningsavtal.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar