Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har digitalaren hamnat i garderoben?

Produkter
(logga in för att koppla)
en tanke... kommer dia att finnas kvar? vet inte hur många som använder det nu, men jag minns att min pappa nästan uteslutande använde sig av det... Finns digitala diaprojektorer? alltså projektorer som man bara behöver stoppa in en CD (eller ett minneskort eller nåt) i o sen kan visa semesterbilderna på väggen/duken? skulle inte det ställa ganska stora krav på bildens upplösning? *bara spekulerar*

Dia. Just det. Själv fotar jag bara dia. Jag har därför ingen anledning att gå över till digitalt. Jag vill ju se på mina bilder i full
upplösning på duk. Ett ISO 100-dia har ungefär 16 Mp, enlig en kille på Kodak. (Andra menar dock att det i praktiken är färre).
En videoprojektor har idag inte ens 1 Mp.
Hur som helt känns lite löjligt att köpa en kamera med 6 Mp om projektorn bara kan visa 1024x768 pixlar.

Jag går över till digitalt den dagen jag kan se
mina digitala bilder i minst 10 Mp på duk, utan att projektorn kostar en förmögenhet.

Jag tror att den digitala bilden konkurrerar ut negativ film redan inom några år. Vi som kör dia är redan idag få, men det kommer att dröja innan t.ex. naturfotograferna byter från dia till digitalt.

Håller helt med dig Thomas om att diapositivet håller LÅÅÅÅNG väg ännu och så säkerligen även i framtiden!

Men att negativ film kommer att bli sällsynt eller helt försvinna tror jag absolut INTE!

Enligt mig så använder man inte så ofta negativ och possitiv film av samma anledning eftersom dem har väldigt olika egenskaper och därmed passar för väldigt olika uttryck,,

Mvh Niclas.

KGS skrev:
Jag tror att minneskort kommer att säljas i pressbyrån i framtiden.

och si... det tog inte så lång tid innan framtiden kom... SanDisk har tagit fram ett "engångskort" som rymmer 32 MB för 100 spänn... man plåtar o spar sina bilder på kortet (eller skickar iväg dem som "vykort" ;-) )

Källa: digital foto för alla nr 4/2004

/kg - sannspådd

Den har absolut inte hamnat i garderoben, jag använder den som ljusmätare när jag fotar dia!

larsaz skrev:
Den har absolut inte hamnat i garderoben, jag använder den som ljusmätare när jag fotar dia!

Haha och det använder jag min lilla analoga minolta till då jag behöver mäta för min helt manuella mellanformatare.

Det kommer kanske bli så att det kommer slutas att säljas negativ film, men kamerorna kommer man ha kvar för att kunna mäta motiven :)

/ Marcus

KGS skrev:
Jag tror att minneskort kommer att säljas i pressbyrån i framtiden. Ett 16-64MB kort för en tia (1€) eller två, ett kort som du tar 1-10 bild(er) på o postar hem som vykort...

Den digitala kameran hamnar i garderoben när hemmafotografen ser att det går att ta tillräckligt bra bilder med mobiltelefonen, dessutom posta dem direkt. Vem vill släpa på en extra digital snabbkamera då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar