stefohl
Aktiv medlem
lottae skrev:
annars är det nog bilden, motivet som ska vara så attraktivt att det lockar köparen och inte tekniken.
Tack och lov för det.
Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lottae skrev:
annars är det nog bilden, motivet som ska vara så attraktivt att det lockar köparen och inte tekniken.
Graal skrev:
Jag är hänvisad till mina möjligheter och begränsningar.
För att åskådliggöra detta så hade jag inför tidigare nämnda utställning framställt några av de svartvita bilderna både i digital och analog version när jag visade dom för galleristen.
Självklart inte. Men jag slipper stå i mörkrummet, eller arbeta vid datorn, när jag köper tjänsten för kopieframställande. Därav får jag mertid för andra uppdrag. Företag som gör mängskopior har en lägre kostnad per styck vid framställning av mängder av kopior av samma motiv. Kostnader jag ej kan komma ner till vid manuell hantering. (material + timtid)Graal skrev:
Kostnaden för ett arbete du köper kan väl knappast betalas av inkomsterna från ett annat arbete? Kunden för det nya arbetet vill väl inte betala för mer än det hon/han får? Arbetskostnaden blir väl inte mindre för den du överlåter arbetet till? Det måste ju betalas av kunden, oavsett vem som gör det.
Graal skrev:
Denne valde utan att tveka de analoga som utställningsobjekt utan att veta vilka som var vilka och hade jag fått bestämma själv skulle jag heller inte tvekat en sekund. Jag satte sedan priset högre för dessa än för de digitala färgbilderna från skrivare men det skulle jag kanske inte ha gjort då eftersom hantverket i vissas ögon tydligen är dött och begravet?
andewid skrev:Du glömmer att du kan bearbeta bilden i Photoshop, fast det kanske är tabu att kalla det för hantverk/konst då?
Kijana skrev:
För att göra ännu en jämförelse: Skulle vinköparna resonera på samma sätt som bildköparna ("det spelar ingen roll vilken teknik och tid man har använt, rödtjut som rödtjut") så skulle framför allt vinindustrin ha krympt ihop till ett russin för länge sen.
Zoso skrev:
Det är väl ett hantverk att jobba med photoshop också !
Zoso skrev:
Det är väl ett hantverk att jobba med photoshop också !
Du har ju möjlighet att ta betalt per tid utfört hantverk. Det innebär mer betalt om du jobbar längre tid.Graal skrev:
Ja men det hantverket behöver bara utföras en gång, sedan kan bilden mångfaldigas med en knapptryckning. Suck..........
Det var denna skillnad ja ville ha belyst vad gäller ev. prisskillnad.
andewid skrev:
Du har ju möjlighet att ta betalt per tid utfört hantverk. Det innebär mer betalt om du jobbar längre tid.
Graal skrev:
Ja men det hantverket behöver bara utföras en gång, sedan kan bilden mångfaldigas med en knapptryckning. Suck..........
Det var denna skillnad ja ville ha belyst vad gäller ev. prisskillnad.
Givetvis beror det på situationen, men jag tycker att andra faktorer ska vägas in. Kvalitet, kunskap, tid, det artistiska, osv.Graal skrev:
Tack för det svaret, men det verkar flera av deltagarna i denna debatt inte hålla med om.
gunte skrev:
Självklart ska en omsorgsfullt handgjord bild betinga ett högre pris än en knappframställd digital kopia.Hur skulle det se ut om massproducerade kinesiska plastrenar låg på samma pris som ett äkta sameslöjdsarbete.
Ser lite med förskräckelse på hur gränsen mellan hantverk i olika former och massfabricerat suddas ut.
Mvh/Gunte..