ANNONS
Annons

Hantverksvärde analogt/digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett vad man tycker om hantverket så är det i alla fall för mig högst levande. Och det var från mina förutsättningar frågan utgick, alltså vad en rimlig prisskillnad bör/kan vara mellan mörkrumsbild och digital utskrift. Om de som ställer ut/beser mina bilder hellre vill ha den mörkrumsframställda så är det högst relevant för mig att veta. Men som diskussionen går här kan jag alltså sätta samma pris på en digital utskrift som på en mörkrumskopia som jag kämpat i mörkrummet flera timmar/dagar med? Eller vad menar ni? Hur Tuja Lindström med flera ser på detta är ointressant för mig eftersom jag varken har deras möjligheter eller kunskaper att framställa bilder på deras sätt. Jag är hänvisad till mina möjligheter och begränsningar.

För att åskådliggöra detta så hade jag inför tidigare nämnda utställning framställt några av de svartvita bilderna både i digital och analog version när jag visade dom för galleristen. Denne valde utan att tveka de analoga som utställningsobjekt utan att veta vilka som var vilka och hade jag fått bestämma själv skulle jag heller inte tvekat en sekund. Jag satte sedan priset högre för dessa än för de digitala färgbilderna från skrivare men det skulle jag kanske inte ha gjort då eftersom hantverket i vissas ögon tydligen är dött och begravet? Ska fundera på detta inför nästa eventuella utställning. Tack för de uttömmande svaren!

Graal skrev:
Jag är hänvisad till mina möjligheter och begränsningar.

För att åskådliggöra detta så hade jag inför tidigare nämnda utställning framställt några av de svartvita bilderna både i digital och analog version när jag visade dom för galleristen.

Men om du får fram bättre bilder analogt så är det klart att du ska ta fram bilderna analogt. Men vad jag menar är att det är svårt att motivera priset utifrån detta.

Stefan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hantverksvärde analogt/digitalt?

Graal skrev:
Kostnaden för ett arbete du köper kan väl knappast betalas av inkomsterna från ett annat arbete? Kunden för det nya arbetet vill väl inte betala för mer än det hon/han får? Arbetskostnaden blir väl inte mindre för den du överlåter arbetet till? Det måste ju betalas av kunden, oavsett vem som gör det.
Självklart inte. Men jag slipper stå i mörkrummet, eller arbeta vid datorn, när jag köper tjänsten för kopieframställande. Därav får jag mertid för andra uppdrag. Företag som gör mängskopior har en lägre kostnad per styck vid framställning av mängder av kopior av samma motiv. Kostnader jag ej kan komma ner till vid manuell hantering. (material + timtid)

Graal skrev:
Denne valde utan att tveka de analoga som utställningsobjekt utan att veta vilka som var vilka och hade jag fått bestämma själv skulle jag heller inte tvekat en sekund. Jag satte sedan priset högre för dessa än för de digitala färgbilderna från skrivare men det skulle jag kanske inte ha gjort då eftersom hantverket i vissas ögon tydligen är dött och begravet?

Jag hade självklart gjort samma sak, och värderar mörkrumsframställda kopior kontra utskrivna bilder på samma sätt som du. Men man, alltså både jag och du, måste ju ha i åtanke att långt ifrån alla fotoköpare/bildbetraktare känner till hur man framställer välgjorda svartvita kopior i mörkrum och därför kan förstå det högre priset.
Kanske måste man som svartvit-fotograf utbilda köparna i tekniken för att få ut ett högre pris?
För att göra ännu en jämförelse: Skulle vinköparna resonera på samma sätt som bildköparna ("det spelar ingen roll vilken teknik och tid man har använt, rödtjut som rödtjut") så skulle framför allt vinindustrin ha krympt ihop till ett russin för länge sen.
Men de har lyckats få ut ett högre pris för sina produkter även fast någon har trampat där med sina fötter, och för att flaskorna har samlat damm i en källare tillräckligt länge.

Det finns dom som nöjer sig med att ha en papperskopia av en tavla på väggen och så finns det dem som vill ha en riktig oljemålning på väggen.

Hantverk är hantverk och uppskattas inte av massorna, tyvärr.
Men man ska aldrig nervädera tiden skaparen har lagt ner på "sin konst", massproduktion är inte samma som ett hantverk.

/Henri

När jag satte priserna på bilderna värderade jag mina svartvita nörkrumskopior betydligt högre än de digitala utskrifterna. Anledningen till detta är att mina mörkrumsbilder kräver hantverksinsats varje gång ett bildexemplar ska tas fram medan de digitala ditona endast kräver en knapptryckning för att mångfaldigas, dessutom till exakt likhet.

Du glömmer att du kan bearbeta bilden i Photoshop, fast det kanske är tabu att kalla det för hantverk/konst då?

Men jag håller med om att det är enklare att massproducera en digital bild jämfört med analog framkallning, även om den digitala bilden också kan framkallas på fotopapper.

andewid skrev:Du glömmer att du kan bearbeta bilden i Photoshop, fast det kanske är tabu att kalla det för hantverk/konst då?

"Hantverket för det maskinella glaset görs en gång vid framställandet av formen. Sedan mångfaldigas detta maskinellt/mekaniskt. Likadant är det ju med digitala utskrifter/printar."

Förstod du innebörden i detta mitt tidigare resonemang? Det digitala hantverket utförs bara en gång och kan sedan enkelt mångfaldigas. Det är skillnaden mot mörkrumsarbetet som måste utföras varje gång en bild tas fram. Vill absolut inte förringa skickligt digitalt efterarbete, om du nu skulle tro det.

Kijana skrev:

För att göra ännu en jämförelse: Skulle vinköparna resonera på samma sätt som bildköparna ("det spelar ingen roll vilken teknik och tid man har använt, rödtjut som rödtjut") så skulle framför allt vinindustrin ha krympt ihop till ett russin för länge sen.

Suck, i grunden var ju frågan om man kan ta ut ett högre pris för en mörkrumskopia OM bildkvaliteten var densamma.

Om vi då fortsätter på din liknelse, tror du att en vinkännare skulle vara beredd att betala mer för ett handtrampat vin av medioker kvalitet än ett högklassigt vin framställt med dagens avancerade produktionsmetoder. Svaret är naturligtvis att en som verkligen kan vin väljer utifrån smak och kvalitet, inte utifrån produktionsmetod.

Om vi jämför en medioker massproducerad digital utskrift med en högklassig silverprint skulle jag naturligtvis vara beredd att betala mera för silverbilden. Men det bara för att den var bättre, inte för att den är av silver. Likaså skulle jag betala mer för en digitalt framställd bild om den var bättre.

MVH/Stefan

Zoso skrev:
Det är väl ett hantverk att jobba med photoshop också !

När vi gör en bild för en upplaga kräver det ofta en dags arbete för att få fram den första bilden. Det ligger kanske 20 lager på bilden för att justera kontrast och/eller färg på delar av bilden.

Jämför jag arbetet med hur vi skulle gjort samma sak i mörkrummet är arbetsinsatsen mycket större för att få fram den första bilden, mycket mindre för att få fram de följande bilderna när vi arbetar digitalt.

MVH/Stefan

Zoso skrev:
Det är väl ett hantverk att jobba med photoshop också !

Ja men det hantverket behöver bara utföras en gång, sedan kan bilden mångfaldigas med en knapptryckning. Suck..........

Det var denna skillnad ja ville ha belyst vad gäller ev. prisskillnad.

Graal skrev:
Ja men det hantverket behöver bara utföras en gång, sedan kan bilden mångfaldigas med en knapptryckning. Suck..........

Du har ju möjlighet att ta betalt per tid utfört hantverk. Det innebär mer betalt om du jobbar längre tid.

andewid skrev:
Du har ju möjlighet att ta betalt per tid utfört hantverk. Det innebär mer betalt om du jobbar längre tid.

Tack för det svaret, men det verkar flera av deltagarna i denna debatt inte hålla med om.

Graal skrev:

Det handlar mer om den upplaga som du gör bilden i. Om du säger att en bild görs i så många exemplar som helst, då kommer varje exemplar få ett lägre pris, oavsett vilken teknik som du använder. Antagligen kommer då också priset på den digitala vara lägre än den analoga, eftersom det är svårt att göra många exemplar analogt.

Vi gör därför en begränsad upplaga av de bilder som vi tar fram. Det kan röra sig om 25, 50 eller 100 bilder, men fler har vi aldrig producerat.

MVH/Stefan

Graal skrev:
Tack för det svaret, men det verkar flera av deltagarna i denna debatt inte hålla med om.
Givetvis beror det på situationen, men jag tycker att andra faktorer ska vägas in. Kvalitet, kunskap, tid, det artistiska, osv.

Men rör det sig om en reklambild som ska visas på nån affisch nånstans så är det kanske inte lika vitktigt som ett riktigt bra porträtt som ska sitta på väggen i någons hem eller så.

Självklart ska en omsorgsfullt handgjord bild betinga ett högre pris än en knappframställd digital kopia.Hur skulle det se ut om massproducerade kinesiska plastrenar låg på samma pris som ett äkta sameslöjdsarbete.

Ser lite med förskräckelse på hur gränsen mellan hantverk i olika former och massfabricerat suddas ut.

Mvh/Gunte..

Det där med begränsade upplagor och fotografi har jag svårt för att ta till mig. Varför skulle jag som fotograf låsa mig till att göra t.ex 5-10 ex av en bra bild? För att få ut högre pris eller? Och vem kan garantera att jag inte gör fler? Finns det något kontrollsystem typ ISO, KRAV, FSC för det? Skulle vilja citera Christer Strömholm när det gäller detta: "Den mest förljugna attityden har de som hoppas ge fotografin ett lika-penning-värde med måleriet. De förstör sina negativ, och önskar sälja kopiorna som investeringsobjekt....."

Kanske är det mera intressant om jag ska ska sälja en digital bild att göra den i begränsad upplaga, eftersom det är så lätt att mångfaldiga. Men för mig personligen vill jag inte låsa mig ens för dessa och då blir värdet givetvis lägre än om jag skulle göra den i mörkrummet. Men vore jag mera känd kanske skillnaden skulle vara obetydlig? Då utgör kanske arbetskostnaden en mindre del än vad det konstnärliga värdet betingar?

Apropå utställningsbilder/sälja kopior som väl var vad diskussionen rörde så måste vi väl nästan utgå från att de säljs som konst och att det därmed är det konstnärliga värdet som betyder?
Arbetstimmar/insats är viktigare då man jobbar direkt på uppdrag som jag ser det och då behöver nog inte resultatet kallas konst heller.. Två helt skilda saker alltså..

Så frågan är egentligen om det fortfarande är konst vi säljer om vi massproducerar den? Jag tycker inte det och därför anser jag upplaga är viktigt att använda. Iaf om man anser att det är konst man säljer.

gunte skrev:
Självklart ska en omsorgsfullt handgjord bild betinga ett högre pris än en knappframställd digital kopia.Hur skulle det se ut om massproducerade kinesiska plastrenar låg på samma pris som ett äkta sameslöjdsarbete.

Ser lite med förskräckelse på hur gränsen mellan hantverk i olika former och massfabricerat suddas ut.

Mvh/Gunte..

Men hur prissätter du en omsorgsfullt gjord bild som är framställd digitalt? Att den massproducerade bilden ska vara billigare är inte så märkligt. Men här talar vi hur om hur en omsorgsfullt gjord bild som är gjord digitalt eller analogt ska värderas. För mig är det konstnärliga värdet det enda som räknas. Vilken metod som används spelar ingen roll.

Det finns ju många oerhört komplicerade metoder att få fram en bild, gummitryck eller palladium/platinabilder. Jag har aldrig märkt att dessa bilder betalas mer bara för att de är producerade på dessa sätt än vad en silverbild gör. Återigen det är bildens innehåll och vem som gjort bilden som är det avgörande.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar