ANNONS
Annons

Hantverksvärde analogt/digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skott skrev:
Är inte detta helt och hållet beroende på vem köparen är?
Det är möjligt. Frågan är om det går att se skillnad på en färdigframkallad bild om källan är digital eller inte.

Men visst. Det är väl helhetsintrycket. Om köparen tycker att denne ser skillnad så är det väl så. Så länge han betalar... :D

stefohl skrev:
Du vet ju en hel del om glas, då vet du också att det är rätt stor skillnad mellan munblåst glas (konstigt term, tycker jag) och maskintillverkad. Jag har aldrig sett ett maskintillverkat glas som har samma kvaliteter som ett hantverksmässig.

När det gäller serviceglas så kan det för en oinvigd vara svårt att skilja ett maskintillverkat glas från ett handgjort. Är mästaren skicklig så blir glaset lika perfekt, rent och felfritt som det maskintillverkade, även från exemplar till exemplar. Men många tekniker går helt enkelt inte att använda maskinellt eller ens åstadkomma liknande resultat med via maskiner.

Graal skrev:
När det gäller serviceglas så kan det för en oinvigd vara svårt att skilja ett maskintillverkat glas från ett handgjort.

Vi talar ju inte om oinvigda bildköpare, utan folk som är tillräckligt insatta i och intresserade av fotografi för att köpa och samla bilder. De flesta som köper en bild som vi gjort åt en fotograf vet också att den är digitalt framställd. Många jämför dessa utskrifter med en platinabild, de har samma sensuella papperskänsla, djupa svärta och nyanserade valörskala som en välgjord platina har.

Det är ju löjligt att be någon gå in på en webbsida för att bedöma bilder i detta sammanhang, men jag vill ändå tipsa om Fotografins hus, http://www.fotografinshus.se/menuc36c.html

Ett modernt sätt att tänka är att inte prissätta utifrån det jobb man lagt ner, utan utifrån kundnytta.

Utifrån det får man sedan välja sin arbetsmetod så att man får ekonomisk lönsamhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar