Graal skrev:
Du kan väl aldrig mena att ett maskintillverkat glas ska ha samma pris som ett där fot, ben och kupa drivits i hyttan? För om glasen är lika vackra ska priset vara detsamma enligt ditt resonemang?
Näe, det är inte samma. Jag skrev ju om "accepterad konstform" och marknad, och glasblåsning är som jag uppfattat det en mer accepterad konstform än vad fotografi är. Oavsett fotografiet framställts analogt eller digitalt.
Mina första foton jag sålde hade jag lämnat bort mörkrumsarbetet på. Det kostade mig ca 2.600:- om jag minns rätt. Noll arbetstid förutom fotograferingen och framkallningen av filmen men nog tog jag betalt för de på samma sätt som om jag hade utfört jobbet i timtals själv (värderar ibland min tid högre än 2.600:-.) Skulle nog vilja haft detsamma om de varit analoga eller om jag hade slabbat själv eftersom det är konsten jag sålde. Mer vet jag att det vore orimligt att drömma om också (trots att de var analoga..)
Har sedan sålt andra digitala efter samma "riktpris" och det har funkat så jag förstår inte varför digitalt skulle sänkas p g a tekniken. Seriösa "fotokonstnärer" massproducerar nog inte iaf, så varje köpare kan förmodligen ändå känna att de har något rätt unikt om inte för hög upplaga sätts.
Personligen tycker jag det bör skilja från bild till bild snarare än beräknas på storlek och upplaga men att skilja på det p g a tekniken kräver kanske antingen att analoga plussar upp några tusen över "riktpriser" enligt sff, blf eller att digitala går ner i pris. Det gör nog den som säljer hög upplaga digitala också iof.
Fast vilket tycker du vore rätt av följande?
-Att analoga kopior skulle säljas för dubbla riktpriset?
-Eller är det så att digitala är så lite värda att de bara borde gå för halva tycker du?