Graal
Avslutat medlemskap
När jag hade min senaste utställning för 1½ år sedan valde jag både svartvita gelatinsilverkopior framställda i mörkrum och digitalt fotograferade färgbilder utskrivna från min skrivare. När jag satte priserna på bilderna värderade jag mina svartvita nörkrumskopior betydligt högre än de digitala utskrifterna. Anledningen till detta är att mina mörkrumsbilder kräver hantverksinsats varje gång ett bildexemplar ska tas fram medan de digitala ditona endast kräver en knapptryckning för att mångfaldigas, dessutom till exakt likhet. Detta liknar mera arbetsinsatsen vid reproduktion än ett hantverk och därför ser jag inte samma ekonomiska värde i sådana bilder. Jag tror också att konstmarknaden sätter ett betydligt högre värde i en mörkrumsframställd bild än i en utskrift/print från digital fil. Undrar nu hur ni som gått över till digitalt/fotograferar digitalt ser på detta? Får ni ut samma priser för en utskrift som en mörkrumsframställd bild vid försäljning (obs tänker här endast på fysisk bild på papper)? Vad är rimlig prisskillnad om ni tycker som jag? Här får man givetvis också räkna in det konstnärliga värdet. Själv satte jag mina digitala utskrifter till ungefär halva priset av mörkrumsbilderna. Obs förutsättningen är att de digitala utskrifterna görs på material som har ljusbeständighet motsvarande vanlig färgbild, ca 20 år.