ANNONS
Annons

Hantering av JPGs - katalog?

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej hopp.

I ett försök att ta bort alla mina prenumerationer på tjänster så landade jag till sist på Lightroom. Jag insåg då att jag satt fast rätt hyffsat i LR. Håller på som bäst och exporterar till JPGS. Strukturen för RAW-filerna är
RAW / År / DATUM - Beskrivning / filer...

Strukturen för JPGs blir den samma, fast med JPG istället för RAW i början:
JPG / År / DATUM - Beskrivning / filer...

Min plan är således att jag alltid exporterar till JPG för att inte sitta i klorna på en given RAW-konverterare. Det hade dock varit trevligt att kunna söka bland nyckelorden som bilderna har. Jag har landat i 3 olika alternativ:

#1 - Importera JPG-bilderna som en separat katalog i den RAW-konvertare jag använder för tillfället.
#2 - Importera bilderna till Apple Photos
#3 - Härda ut utan katalogmjukvara

Hur gör ni andra?

Varför sitter du fast i en prenumeration på Lightroom? Som jag fattar så är det väl bara Develop modulen som inte fungerar om du slutar prenumerera. Du kan fortfarande titta på bilderna och använda sökord.

Vill du använda andra RAW-konverterare så borde du väl exportera till RAW med en sidecar fil (XMP) istället för jpg. Du kan fortfarande exportera också även när du inte prenumererar.

Jag gör precis tvärtom. Nästan...

Jag exporterar en jpg när jag behöver den. T ex för att skicka till någon, skriva ut eller publicera i sociala medier. Och när jag gjort det kastar jag den :)
Jag gör precis på samma sätt. Skapar en jpg om jag lägger den på instagram eller facebook, eller nåt annat, sen sparar jag inte den mer.

Hej hopp.

I ett försök att ta bort alla mina prenumerationer på tjänster så landade jag till sist på Lightroom. Jag insåg då att jag satt fast rätt hyffsat i LR. Håller på som bäst och exporterar till JPGS. Strukturen för RAW-filerna är
RAW / År / DATUM - Beskrivning / filer...

Strukturen för JPGs blir den samma, fast med JPG istället för RAW i början:
JPG / År / DATUM - Beskrivning / filer...

Min plan är således att jag alltid exporterar till JPG för att inte sitta i klorna på en given RAW-konverterare. Det hade dock varit trevligt att kunna söka bland nyckelorden som bilderna har. Jag har landat i 3 olika alternativ:

#1 - Importera JPG-bilderna som en separat katalog i den RAW-konvertare jag använder för tillfället.
#2 - Importera bilderna till Apple Photos
#3 - Härda ut utan katalogmjukvara

Hur gör ni andra?

Är inte säker på att jag riktigt förstår vad du vill göra men borde inte dessa funktioner lösa dina behov utan en massa export av JPG-filer som ”metadatabärare” utan istället använda XMP som är avsedda för just detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar