ANNONS
Annons

Hantering av förbrukad lithframkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Hur bör man sortera förbrukad lithframkallare på miljömässigt bästa sätt? Är det ok att hälla den i samma dunk som övriga förbrukade framkallare, eller ska man spara den i en egen dunk?

/Magnus

Om man är osäker är det ju enklast att spara den i en särskild dunk tycker jag. Jag kan tyvärr inte ge dig ett tydligare svar då jag inte har ngn egen erfarenhet av just lithframkallning.

Men då en extra dunkt inte kostar många kronor så hade nog iaf jag valt att spara den separat....

Jag brukar spara det i en 5 liters burk/burkar och lämna den till kommunes återvinningsställen klart och tydligt markered att burken innehåller förbrukad fotografiskt kemikalier.

För övrigt: dunkar kostar mycket. Jag betalade typ 80 kr per 25-litersdunk sist jag köpte. Hutlöst!

timeUnit skrev:
För övrigt: dunkar kostar mycket. Jag betalade typ 80 kr per 25-litersdunk sist jag köpte. Hutlöst!

Instämmer, de är väldigt dyra :(

Jag brukar be släkt och vänner att spara dunkar från spolarvätska. Dessa diskar jag sedan ur (fråga mig inte varför jag diskar, jag har bara fått för mig att jag bör göra det) och samlar sedan upp all förbrukad kemi i dessa och fraktar till soptippen.

Det brukar bli en hel del dunkar så jag lider aldrig ngn brist. Skulle jag samla i 25-litersdunkar skulle jag dessutom inte klara av att flytta dem sedan pga tyngden :)

Kolla om det finns någon vinbryggar- och hembrännarbutik där ni bor, där brukar det vara billigt med tomdunkar.

Det här med att blanda kemi verkar variera från kommun till kommun. Där jag slänger kemi kan man blanda allt, medan andra vill ha allt separat, så kolla hur det funkar där ni bor.

Tack för era svar! Det svar jag helst ville har var att det går bra att samla allt i en dunk, mest av utrymmesskäl, men jag ska kolla upp vad som gäller i Malmö.

Tackar!

/Magnus

-Catherine- skrev:

Jag brukar be släkt och vänner att spara dunkar från spolarvätska.
Åk iväg till nån bensinmack och fråga ifall du kan få gräva lite i deras papperskorgar. På vintern i alla fall så brukar större mackar ha en hel liten container full med tomma spolarvätskedunkar- och flaskor.

-- MW

Magnus W skrev:
Åk iväg till nån bensinmack och fråga ifall du kan få gräva lite i deras papperskorgar. På vintern i alla fall så brukar större mackar ha en hel liten container full med tomma spolarvätskedunkar- och flaskor.

-- MW

Ingen dum idé faktiskt. Jag ska åka ned på byn å kolla med Linnea på Q8 om jag kan få ta rätt på deras sopor :)

För min del räcker det med alla saftflaskor och dunkar som familjen lämnar efter sig. Bra att köpa saft i 2,5 l eller 5 l dunkar tycker jag.

Är ni med i ngn förening.

HSB, kyrkan, företaget man jobbar på osv

Gå i så fall till städerskan och be om att få de tomma dunkarna så kommer ni troligtvis få mer än ni behöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar