Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantera bilder på resan

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar praktiskt, fast om du ska lagra på USB-minne så måste du ju kopiera två gånger. En gång till och en gång från telefonen.

Vet inte faktiskt; de få gånger telefonens eget minne inte räckt har jag inte sett det som något problem att trycka copy-paste två gånger i stället för en (givetvis markerar man och skickar alla filer på ett bräde), så jag har inte brytt mig alls. I det här klippet är det nån som använder en USB-hub till en Samsung Galaxy S2, det kanske går att hitta en kombo som gör att man kan kopiera från kamera till disk direkt om det känns angeläget.

Med en USB-hub blir det förstås en extra grunka att "släpa" på, men det är ju bekvämare att slippa byta sladd och göra en extra kopiering.

Sen förutsätter förstås det där arrangemanget att kameran kan fungera som USB-minne. Det är inte alla kameror som kan det, tyvärr.

Sen förutsätter förstås det där arrangemanget att kameran kan fungera som USB-minne. Det är inte alla kameror som kan det, tyvärr.

Nja, en liten kortläsare (eller en USB-hub med för den delen) väger inte många gram om kameran inte går att sätta i 'masslagringsläge', så det är knappast en begränsning. Men visst - det är säkert lika lite universallösning som alla andra. Men för mig funkar det jäkligt bra, utan vare sig kortläsare eller hub!

Ja, jag tycker att det verkar jättebra. Även med kortläsare och hub så blir det mindre (både i vikt och volym) att bära med sig än t.ex. en netbook. Telefonen lär man ju ha med sig ändå.

Dom nya Android Pad:arna har hårdvarumässigt USB-host stöd inbygt, dvs den har även en helt vanlig USB-kontakt som vilken dator som helst. Tyvärr tror jag man måste invänta nästa androidversion innan allt kommer fungera till 100%.

Mobilen är förstås också en ännu smidigare lösning, men jag kan tänka mig att det suger en hel del batteri att köra från en kortläsare som också kräver ström från telefonen.

/Karl

Jag har köpt en 500 GB Hyperdrive för min 4 veckor långa resa till Indien nästa månad.

http://www.dustinhome.se/pd_5010205425.aspx

// Daniel

idag får man tex sandisk 8gb kort för under 400 kr om man inte väljer det snabbaste. Jag har köpt 2st externa hårddiskar som man laddar in bilderna på o bägge har rasat. Som tur var hade jag bilderna kvar på korten. Däremot har jag aldrig tappat några bilder på kort. När jag själv är på utlandsjobb o då finns det inget som heter att jag har tappat bilderna pga en disk kraschat etc för dels kan det vara jäkligt dyrt att åka tillbaks samt tidsmässigt är det oftast en dead line som gäller då gäller det att vara 100% säker att få hem bilderna.
Jag brukar göra så här
1. har en bärbar mac med mig (lägger bilderna där)
2. kopierar in dom på en extern laci rugged disk
3. spar korten med bilderna på
4 ibland bränner jag även dvd skivor beroende på uppdrag.
sedan så förvarar jag allt på olika ställen. korten har jag oftast med mig.

Men i ditt fall hade jag köpt minneskort dom är billiga idag. Jag har faktiskt kortslutet ett kort en gång o det var när jag använde en icke märkes kortläsare o som jag upptäckte efteråt så var ett stift snett i den o kortslöt kortet varvid inga bilder gick att läsa. NU var jag på (hemmaplan) o det var två villor jag plåtat o det var möjligt att åka dit o ta om bilderna.
När jag köpte mina hårddiskar man kunde lägga in bilderna på då kostade dom runt 6000 kr för en märkes disk o mina pajade. På den tiden kostade ett 2gb sandisk kort typ 1750+ moms o det var när jag körde med cannon 1ds. Jag hade ändå köpt kort för 20gb på den tiden men då var det dyrt med kort. Idag har jag över 100 gb i kort. Jag brukar oftast köra kort i storek 4gb just för den orsaken ifall ett kort skulle försvinna/paja för att minska risken att tappa många bilder.
Mina störst kort jag har är 8gb o det räcker gott o väl. På filmtiden hade man 10-12 kort per rulle med mellanformats kameror så vi är nog lite bortskämda idag med antal bilder per kort.

Visst minneskort är billiga, tex Transcend klass 10
från ca 900:- för 64Gb i 8 eller 16 kort, se
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=732

Men det behövs en säkerhetskopia oxå
USB minnen kostar mindre än halva priset mot minneskort se,
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v756
Kanske 400:- för 64Gb, men det behövs en dator eller nåt...

Så, om du inte har en dyr nalle eller liten dator som funkar, så
blir mitt råd är en HD som tex ME 2 digimate 320Gb se
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Digimate320
320Gb för 1600:- är inte dyrt när du kan ladda ner direkt från kameran
med USB eller minneskort, dessutom kan den användas hemma som extern HD.
Alternativt en Thecus Yes nano som bara kan formateras i 32Gb,
men kostar bara 11£ = 110:- + frakt och en 2,5" HD på 500Gb
för under 500:- eller 1Tb för under 1000:-, funkar oxå som en billig extern.
http://www.scan.co.uk/products/thecus-yes-nano-n1050-white-usb2-25-ide-hdd-ext-storage-
with-otg-%28on-the-go%29-usb-and-aa-battery

Sen 2 minneskort och kanske 4 USB minnen så bör du klara dig.
Dom prylarna har man nytta av hemma oxå och det blir billigt.

USB minnena kan du klara dig utan om du tex nån gång laddar
upp bilderna på nätet, finns många "banker" där som antagligen
är billiga.

Men i ditt fall hade jag köpt minneskort dom är billiga idag.
Nja, det beror vad man jämför med. Eftersom Daniel köpt en 500GB Hyperdrive gissar jag att han (precis som jag) tar ganska mycket bilder. Redan om man ska ha tio 16GB-kort av anständig kvalité måste man lägga ut ganska mycket mer pengar än Daniels Hyperdrive kostade.

En av de stora fördelarna med Hyperdrive jämfört med de telefonlösningar som diskuterats är smidigheten. När kortet i kameran är fullt tar jag ut det och sätter i ett nytt, tar fram min Hyperdrive, sätter i kortet och kopierar -- utan att ta blicken från leoparden (eller vad det nu är jag fotograferar) mer än någon bråkdels sekund vid ett eller två tillfällen.

Vore trevligt att kunna resa med lätt packning. Finns det inte någon liten elektronikpryl som är el- eller batteridriven som (utan anslutning till dator) kan kopiera innehållet på ett SD-kort till ett annat SD-kort. Eller lite krångligare alternativ: kan man kopiera ut sparad information på ett SD-kort från tex Hyperdrive eller liknande? Helst skall det vara en billig och liten pryl.
På detta sätt kan man tex skicka hem eller lämna ett SD-kort till någon som backup om man senare skulle förlora sina SD-kort som man har med sig på resan.

som sagt - se till att din nästa mobil eller läsplatta har USB-otg så behöver du ingen extra pryl överhuvudtaget!

Eller lite krångligare alternativ: kan man kopiera ut sparad information på ett SD-kort från tex Hyperdrive eller liknande?
Ja, visst kan man det.

som sagt - se till att din nästa mobil eller läsplatta har USB-otg så behöver du ingen extra pryl överhuvudtaget!
Att det rent teorteriskt är möjligt att göra något innebär inte alltid att det är ett praktiskt alternativ. Hur lång tid tar det att kopiera innehållet i ett 16 GB-kort till ett annat 16 GB-kort via din telefon?

Att det rent teorteriskt är möjligt att göra något innebär inte alltid att det är ett praktiskt alternativ. Hur lång tid tar det att kopiera innehållet i ett 16 GB-kort till ett annat 16 GB-kort via din telefon?

Nej tyvärr Erland, jag har använt funktionen (i praktiken, inte i teorin) och inte tagit tid på den. Men jag kan göra det nästa gång om du är nyfiken?

Per

Nej tyvärr Erland, jag har använt funktionen (i praktiken, inte i teorin) och inte tagit tid på den. Men jag kan göra det nästa gång om du är nyfiken?
Jag behöver förstås inte någon exakt tidtagning, men det vore intressant att veta i runda slängar. Min ganska gamla modell av Hyperdrive tar ungefär 1 GB/minut, dvs ett fullt 16 GB-kort kopieras på en kvart. Det är betydligt snabbare än alla liknande fotohanteringsdiskar jag sett, men ändå något av en minimigräns, iaf för mig.

Eftersom Hyperdrive är designad och optimerad just för uppgiften att snabbt kopiera data från ett minneskort medan en mobil med usb-on-the-go inte är det, så är jag rädd för att mobilen tar betydligt längre tid på sig för uppgiften. Men jag kanske har fel?

Klarar en telefon med usb otg även att kopiera till/från en usb-hårddisk? Strömförsörjning osv.

Jag söker fortfarande efter en liten, lätt, enkel och billig pryl som kan kopiera från ett SD-kort till ett annat SD-kort utan dator. Har hittills hittat Wolverine PicPac II 160GB (120 x 78 x 23mm, 220g) för ca 100$ men det måste väl finnas ett ännu mindre och billigare alternativ? För mig spelar det ingen roll om den inte är supersnabb i kopieringen.

Eftersom Hyperdrive är designad och optimerad just för uppgiften..

Ja, det finns säkert fördelar med dedikerade enheter för de som känner för att bära och betala dem - överföringshastigen är förmodligen en av dom.

Jag svarade på frågan om små och billiga lösningar. Eftersom man har mobilen med sig ändå, och den så att säga redan är betald tycker jag det är trevligt att kunna använda den till att tömma minneskort och skicka filer mellan USB-minnen och hårddiskar. Blir varken en extra kostnad eller en extra pryl! Och på köpet får man gränssnittet mot internet, med möjligheterna att maila och ladda upp filer.

Men själv har jag rätt sporadiska behov. Du verkar behöva tömma stora minneskort ofta och kvickt - då kan jag förstå att det krävs andra prylar.

Jag köpte idag en mediespelare på Teknikmagasinet som har USB-host-funktion, d.v.s. man kan koppla US`B-minnen, hårddiskar m.m. till den. Tänkte att den kanske skulle kunna funka även som fotobackup på semesterresor och liknande. 799:- för 16 GB internt minne, utbyggbart med microSD. Men, nej......

Det går att ansluta ett USB-minne och kopiera filer från det till det interna minnet med lite trixande. Men om jag kopplar in en minneskortläsare så känner spelaren inte igen det som en extern enhet. Testade även att koppla in min D700 men inte heller den dök upp som någon disk. Nu spelade det mindre roll eftersom jag vill kunna kopia från ett minneskort till nån sorts burk, utan att blanda in kameran.

Så, även min jakt går vidare.

Hur är det med telefoner som har USB-host/USB-on-the-go, kan man koppla en minneskortläsare till dem och kopiera? Eller måste man ansluta själva kameran?

Epson

Tjena!
Själv har jag en Epson P-5000 som ligger på 80 Gig och har Cf och Sd ingång
Hur bra som helst och liten. Där är en ny variant som heter P-6000 och är en
Uppdatering på P-5000 såg att den går att få tag i här i sverige.

http://www.butik.it/index.asp?page=product&productID=145774

ok den kostar 2795 men det är den värd. Man kan också spela upp AVI format
i hyggligt bra kvalitet. Perfekt på resan.
Mvh Jan

Hur är det med telefoner som har USB-host/USB-on-the-go, kan man koppla en minneskortläsare till dem och kopiera? Eller måste man ansluta själva kameran?

Jag vet inte om/hur det skiljer mellan olika mobiler, jag har bara använt min N8 och den koppar jag oftast direkt till kameran (Nikon D300, se bilden på förra sidan). Men kortläsare fungerar också, det har jag använt till kompakter som inte kan agera masslagringsenhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar