Per
Aktiv medlem
Numera även Nokia N900 (med en hackad kärna).
..och Nokia C6-01, X7 och Samsung Galaxy S2:
http://www.youtube.com/watch?v=giJXF5pIITc
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Numera även Nokia N900 (med en hackad kärna).
Det fungerar rätt dåligt att använda minneskort som backup om man inte har med sig någonting som kan kopiera från ett minneskort till ett annat.
Digimate är (om det inte kommit nån ny modell som jag missat) väldigt långsam och har dålig batterikapacitet. Att tanka över ett 16 GB-kort tar uppåt en timme, och förmodligen räcker inte batteriet till hela kopieringen. Dessutom kan du inte se bilderna. Hyperdrive är visserligen lite dyrare, men mycket bättre -- på alla sätt.Digimate var nog vad jag hade i tanke i från början... Ska även ta en funderare på 10" laptop igen...
Nej, nu har du nog räknat fel. Inte ens den allra dyraste modellen av Hyperdrive kostar i närheten av 25 kr/GB. Modellen med 500 GB kostar bara 7-8 kr/GB.8gb sandisk kostar under 200:- Dustin
Det klår alla former av externa diskar.
Aha, borde insett att det lägre priset hade ett prisDigimate är (om det inte kommit nån ny modell som jag missat) väldigt långsam och har dålig batterikapacitet. Att tanka över ett 16 GB-kort tar uppåt en timme, och förmodligen räcker inte batteriet till hela kopieringen. Dessutom kan du inte se bilderna. Hyperdrive är visserligen lite dyrare, men mycket bättre -- på alla sätt.
Nej, nu har du nog räknat fel. Inte ens den allra dyraste modellen av Hyperdrive kostar i närheten av 25 kr/GB. Modellen med 500 GB kostar bara 7-8 kr/GB.
Det beror ju på hur man fotograferar. Själv har jag inga problem att få ihop några tusen bilder på fyra veckor, alltså uppåt 100 GB. Då är det rätt skönt att ha t ex en Hyperdrive att tanka över dem till. Det fungerar dessutom utmärkt att göra det "i fält".Nja det var inte så jag tänkte, utan vad som blir mest kostnadseffektivt för en 4 veckors resa.
Det beror ju på hur man fotograferar.
Och för mig är två cf-kort precis vad som behövs. Ett i kameran. När det är fullt byter jag kort och stoppar det fulla kortet i min Hyperdrive. 15 minuter senare är det tömt.För mig är nog en trave sd-kort fullt tillräckligt för de flesta situationer.
Min trave är iofs bara 5 kort högOch för mig är två cf-kort precis vad som behövs. Ett i kameran. När det är fullt byter jag kort och stoppar det fulla kortet i min Hyperdrive. 15 minuter senare är det tömt.
(Nå, ska jag vara ärlig har jag faktiskt tre kort numera. Eftersom jag har två kameror.)
En Hyperdrive utan disk plus nånting sånt här blir en bra backuplösning utan rörliga delar. Förvisso dyrare än med snurrdisk, men förmodligen mycket säkrare.Tror jag föredrar att ha bildfilerna på ett eller flera flash-minnen istf en hårddiskbaserad lösning; ingen känslig mekanik, mindre spänningsberoende och mindre vikt och bulk.
En Hyperdrive utan disk plus nånting sånt här blir en bra backuplösning utan rörliga delar. Förvisso dyrare än med snurrdisk, men förmodligen mycket säkrare.
Tror jag föredrar att ha bildfilerna på ett eller flera flash-minnen istf en hårddiskbaserad lösning; ingen känslig mekanik, mindre spänningsberoende och mindre vikt och bulk. Med de bildfiler min nuvarande kamera spottar ur sig komer jag nog aldrig behöva mer backup än att det räcker med några 32GB USB-minnen.
Men det beror förstås på hur och vad man fotar, och hur många bilder man vill ha med sig hem; jag drar till Sarek i morgon för att fota ett par veckor; då tar jag med mig extra ackar till kameran utöver de som själva fotandet kräver, så att jag har 'råd' att gå igenom bilderna och gallra ganska hårt under regniga stunder i tältet. Dels för att det är spännande och ett bra tidsfördriv, men kanske ffa för att jag hatar att komma hem och tömma ur 95% skräp.
(fast med mobiltelefonen behövs ingen Hyperdrive, och då blir det lite långsökt med SSD istf vanliga USB-minnen)
Hur mycket minne har du i telefonen och hur överför du bilderna från kameran till telefonen?