Annons

Hantera bilder på resan

Produkter
(logga in för att koppla)
8gb sandisk kostar under 200:- Dustin
Det klår alla former av externa diskar.
Köp 10 st så har du så det räcker :) 400-500 raw per kort eller så bör det väl bli?
Räcker det inte så finns ju fler att köpa på plats

[Edit]me 2 digimate III 320gb för 1500:- hos cyberfoto är ju oxo billig :)

Senast ändrad:
Det fungerar rätt dåligt att använda minneskort som backup om man inte har med sig någonting som kan kopiera från ett minneskort till ett annat.

Det fungerar rätt dåligt att använda minneskort som backup om man inte har med sig någonting som kan kopiera från ett minneskort till ett annat.

Fast det var ju inte backup som var frågeställningen utan lagring. Då kan man ju fylla kort efter kort och bara stoppa undan de fulla korten. I USA är det ju inga problem att köpa på sig fler kort, det är väl till och med billigare där.
Det är ju inte rimligt om man sprejjar hur vilt som helst med kameran :)

Digimate var nog vad jag hade i tanke i från början... Ska även ta en funderare på 10" laptop igen...
Digimate är (om det inte kommit nån ny modell som jag missat) väldigt långsam och har dålig batterikapacitet. Att tanka över ett 16 GB-kort tar uppåt en timme, och förmodligen räcker inte batteriet till hela kopieringen. Dessutom kan du inte se bilderna. Hyperdrive är visserligen lite dyrare, men mycket bättre -- på alla sätt.

8gb sandisk kostar under 200:- Dustin
Det klår alla former av externa diskar.
Nej, nu har du nog räknat fel. Inte ens den allra dyraste modellen av Hyperdrive kostar i närheten av 25 kr/GB. Modellen med 500 GB kostar bara 7-8 kr/GB.

Digimate är (om det inte kommit nån ny modell som jag missat) väldigt långsam och har dålig batterikapacitet. Att tanka över ett 16 GB-kort tar uppåt en timme, och förmodligen räcker inte batteriet till hela kopieringen. Dessutom kan du inte se bilderna. Hyperdrive är visserligen lite dyrare, men mycket bättre -- på alla sätt.
Aha, borde insett att det lägre priset hade ett pris :)

Nej, nu har du nog räknat fel. Inte ens den allra dyraste modellen av Hyperdrive kostar i närheten av 25 kr/GB. Modellen med 500 GB kostar bara 7-8 kr/GB.

Nja det var inte så jag tänkte, utan vad som blir mest kostnadseffektivt för en 4 veckors resa.
Fördelarna är ju även den låga vikten och storleken.

Kan man ta den extra vikten runt ett kilo är nog en 10" laptop det smartaste valet. Den kostar ju från 2000:- vilket ju klår hyperdrive förmodligen på alla sätt utom just storlek och vikt.

Alla tre varianter är bra på sitt sätt tycker jag. Då hyperdrive lägger sig mellan de två andra.

Nja det var inte så jag tänkte, utan vad som blir mest kostnadseffektivt för en 4 veckors resa.
Det beror ju på hur man fotograferar. Själv har jag inga problem att få ihop några tusen bilder på fyra veckor, alltså uppåt 100 GB. Då är det rätt skönt att ha t ex en Hyperdrive att tanka över dem till. Det fungerar dessutom utmärkt att göra det "i fält".

Det beror ju på hur man fotograferar.

Jepp, det är väl den springande punkten :)

För mig är nog en trave sd-kort fullt tillräckligt för de flesta situationer. Utöver det tar jag en 13" laptop som jag kan dumpa till på kvällen om så behövs.
Skulle allt gå åt skogen får jag ta fram min Nikon FE som allt som oftast är med :)

För mig är nog en trave sd-kort fullt tillräckligt för de flesta situationer.
Och för mig är två cf-kort precis vad som behövs. Ett i kameran. När det är fullt byter jag kort och stoppar det fulla kortet i min Hyperdrive. 15 minuter senare är det tömt.

(Nå, ska jag vara ärlig har jag faktiskt tre kort numera. Eftersom jag har två kameror.)

Och för mig är två cf-kort precis vad som behövs. Ett i kameran. När det är fullt byter jag kort och stoppar det fulla kortet i min Hyperdrive. 15 minuter senare är det tömt.

(Nå, ska jag vara ärlig har jag faktiskt tre kort numera. Eftersom jag har två kameror.)
Min trave är iofs bara 5 kort hög :)
Har mkt svårt att se mig själv gå igenom mer än två på en dag (ca 900 raw)

Jag hade med mig min iPad 64Gb, på min senaste resa. Den rymmer ca 1800 raw bilder + att jag hade 3x16Gb kort så inga problem med lagring.

Det många beskriver här är sätt att tömma sina minneskort på resande fot. Tömmer man sitt kort in på ett annat medium så har man ingen backup man har bara skapat möjligheten att ta fler bilder, inget fel med det men man skall vara medveten om det.

Är jag iväg på en dagstur så brukar jag också bara lasta över bilderna för att få plats att ta nya bilder. Jag har bara ett 32GB kort och det brukar bli fullt på ca 45min, när jag tar en time lapse och det blåser lite. På en fototur brukar jag gå omkring på 4-5 olika platser och internet finns då bara via mobilen så 100GB är en för stor mängd att föra över så av praktiska skäl hoppar jag oftast över backup.

Om jag är ute och reser på ställen jag förmodligen aldrig kommer komma tillbaka till, hade jag varit livrädd om jag inte haft en backup. På en resa till kanalön Sark så använde jag mig av en hårddisk som kunde ladda ner bilder direkt från kameran, vilket fungerade kanon alla gånger utom en, det grämer mig något så otroligt att jag tappade dom bilderna. Efter den fadäsen har jag aldrig raderat något minneskort innan jag kunnat se att jag haft bilderna på åtminstonde 2 andra ställen, så fort jag har möjlighet så för jag också över bilderna hem.

/Karl

Tror jag föredrar att ha bildfilerna på ett eller flera flash-minnen istf en hårddiskbaserad lösning; ingen känslig mekanik, mindre spänningsberoende och mindre vikt och bulk. Med de bildfiler min nuvarande kamera spottar ur sig komer jag nog aldrig behöva mer backup än att det räcker med några 32GB USB-minnen.

Men det beror förstås på hur och vad man fotar, och hur många bilder man vill ha med sig hem; jag drar till Sarek i morgon för att fota ett par veckor; då tar jag med mig extra ackar till kameran utöver de som själva fotandet kräver, så att jag har 'råd' att gå igenom bilderna och gallra ganska hårt under regniga stunder i tältet. Dels för att det är spännande och ett bra tidsfördriv, men kanske ffa för att jag hatar att komma hem och tömma ur 95% skräp.

Tror jag föredrar att ha bildfilerna på ett eller flera flash-minnen istf en hårddiskbaserad lösning; ingen känslig mekanik, mindre spänningsberoende och mindre vikt och bulk. Med de bildfiler min nuvarande kamera spottar ur sig komer jag nog aldrig behöva mer backup än att det räcker med några 32GB USB-minnen.

Men det beror förstås på hur och vad man fotar, och hur många bilder man vill ha med sig hem; jag drar till Sarek i morgon för att fota ett par veckor; då tar jag med mig extra ackar till kameran utöver de som själva fotandet kräver, så att jag har 'råd' att gå igenom bilderna och gallra ganska hårt under regniga stunder i tältet. Dels för att det är spännande och ett bra tidsfördriv, men kanske ffa för att jag hatar att komma hem och tömma ur 95% skräp.

Ta bort bilder!!! Jag har alla bilder tagna med min kameror kvar inklusive säkert 20-30 macroförsök oftast utan macroobjektiv på insidan av min kameraväska.

USB-minnen är bra backup.

Jag har en Silva Solar II, liten, lätt och pumpar ut 12V till ett cigaretttändaruttag. Fungerar perfekt till att ladda telefoner, kameror etc när vädret är bra. Den väger 380gr och är lätt att montera på en ryggsäck.

God tur!

/Karl

Hyperdriven med ssd var ju en elegant om än rätt dyr lösning och är ju begränsad till just bildlagring och kontroll av bilder.

Jag köpte en beg. CompactDrive PD70X och en ny hd på 80 Gb, om jag minns rätt, för en del år sedan. Den fungerade bra (utom med xD kort) men det fanns alltid en viss oro över om bilderrna verkligen kommit över i god ordning eftersom den inte har någon skärm. Jag har den kvar, men använder den inte längre.

Istället köpte jag en liten Asus eee Pc med två små ssd och med XP installerat för 2 kkr hos Expert som hade något slags extrapris på den för kanske 2 år sedan. C: är konstant full trots flitigt användande av cc-cleaner mm. medan D: har plats för 5-6 Gb. Den tar inte särskilt mycket plats. Förvaras den dessutom med batteriet separerat från datorn håller det laddningen bra. Sitter batteriet i datorn lakas det av någon anledning ur på mindre än en vecka.

Till den här har jag 4 st 16 Gb och minst 2 st 8 Gb usb-minnen (och en liten Seagate-hd för 500 kr som strömförsörjs via usb-sladden). Om både min fru och jag är på resa så tankas bilderna över dagligen från våra kameror till usb-minnena parvis och vi förvarar då varsitt minne vilket sprider riskerna. Det sättet att sprida riskerna kan ju även användas om man reser med kompisar.

Jag har också en cd-brännare i ett externt kabinett med egen strömförsörgning som följer med ibland om det finns plats.

Vi har rätt gott om minneskort, både CF och SD så när korten är fulla läggs de bara in i packningen och jag raderar inga minneskort förrän det blir absoliut nödvändigt och är absolut säker på att de bilder som måste raderas finns på både usb-minnena OCH på Asus-datorn.

Asus-datorn är dessutom användbar till annat roligt; surfing, mail och lite bildredigering med Faststone Image Viewer som ju läser rawfiler och duger utmärkt att redigera bilder för visning under resan (på en platt-TV t.ex) eller skicka iväg i mail. Dessutom finns OpenOffice, mitt mailprogram Pegasus och en del annat nyttigt installerat på den. I Sverige kan jag dessutom använda mobilt bredband hos 3 med en dongel, där jag bara behöver betala per dag, vecka eller månad när jag behöver det. Inga begränsningar i Gb. Dongeln använder jag till min HP-laptop när jag skriver det här eftersom jag inte har tillgång till bredband där jag är nu.

Någon smartphone är inte aktuellt för mej.

Hur mycket minne har du i telefonen och hur överför du bilderna från kameran till telefonen?

N8an som jag använder har väl maximalt 48GB minne (16 internt + 32 på minneskort), men det blir lite mindre intressant när man lika gärna kan lagra på USB-minnen. Kopplingen görs med sladd och USB-otg:

Bilagor

• IMG_2477.jpg
    IMG_2477.jpg
    95.6 KB · Visningar: 672
Verkar praktiskt, fast om du ska lagra på USB-minne så måste du ju kopiera två gånger. En gång till och en gång från telefonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar