Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla många saker....

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej, nu är det så att jag kommer att köpa en hel del saker, så som en studio, 2 objektiv å lite småsaker. tänkte köpa:
Studio Elichrom FX400 8 - 10 000
ljusmätare 1500
Nikon 24-70 2,8 16 000
Nikon 105 2,8 VR 8 000
å lite småsaker, så detta kommer att kosta en del om man köper de i delar, men finns det nån företag där man kan förhandla lite om detta? Köpa allt i paket och få mängdrabatt?

Sen så tänkte jag antligen köpa det på nätet då, men sen är det även snart dags för fotomässan på Elmia, nu har jag aldrig varit där på en fotomässa, men finns det kanske de här grejerna där och få en mässpris, eller de kanske inte säljer sånt där? Vill gärna veta hur jag ska göra!
Tacksam för svar så klart! ;)

Jag misstänker att det går att förhandla med de flesta företag. Och begär inte in offert enbart från ett företag utan från flera. Därefter kan du gå vidare med den som du anser ger det för dig förmånligaste budet.

En äldre dam jag arbetade med förr prutade alltid. Hon var ett geni. Hon knallade till och med in på KappAhl och prutade ner en jacka 30%. :D

Med andra ord det går nog var som helst om man har rätt person i kassan. Dvs en person som är i position att kunna ta sådana beslut. Att försöka med en 15 årig praktikant är nog lite svårare. Vänta till chefen står i kassan ;).

Och gör det alldeles efter morgonfikat, på en fredag.

hahaha ok.. på morgonen på en fredag, det ska jag komma ihåg.. ;) Men nu är det andra saker som gäller.. handla på nätet. Får kanske ta och kontakta någon där på chefspositionen... ;)

Är nog betydligt svårare på nätet. Dels krävs det en hel del förhandlande och dels så är inte webshoppar byggda för förhandling, tyvärr. Då är det nog bättre att ta det över telefon med butiken direkt och göra upp det där. Och över telefon blir det betydligt enklare med en liten firma. Tyvärr tror jag inte de kan gå ner mycket mer i pris än vad de stora spelarna redan ligger som tjänar pengar på kvantitet istället för kvalitet i kundkontakt.

Klart billigast blir det att köpa från USA. Tex B & H eller Adorama. Helt andra priser än här hemma.

Dollarn är ju dessutom väldigt billig just nu.

Trots att du får betala moms och tull, så blir det bra mycket billigare. Nackdelen är ju förståss att det kan bli strul med garantier om något pajar.

Zewrak skrev:
En äldre dam jag arbetade med förr prutade alltid. Hon var ett geni. Hon knallade till och med in på KappAhl och prutade ner en jacka 30%. :D
...
Det får man ju hålla med om... Kanske bäst att lägga till att marginalerna är av en helt annan storlektsordning inom konfektionsindustrin än när det gäller kameraprylar, ifall nu inte alla skulle ha detta klart för sig.

bananskal25 skrev:
detta kommer att kosta en del om man köper de i delar, men finns det nån företag där man kan förhandla lite om detta? Köpa allt i paket och få mängdrabatt?
Jag förstår ju att det är ett stort inköp för dig, men för de större, välsorterade fotoaffärerna är det ganska litet. Chansen till rabatt är nog ganska liten.

Jag håller definitivt med Hasse om att du måste kolla priserna hos t ex B&H i New York. Att handla på postorder hos dem är lika enkelt som att beställa från t ex Bankeryd. Vet inte hur Nikon funkar, men på optik från Canon får man världsgaranti.

Så, vad tycker ni, ska jag vänta till fotomässan för att köpa de sakerna jag skulle ha, eller handla på nätet?

bananskal25 skrev:
Så, vad tycker ni, ska jag vänta till fotomässan för att köpa de sakerna jag skulle ha, eller handla på nätet?
Som sagt: Kolla vad det skulle kosta om du beställer från t ex B&H i New York. Det går lika snabbt och enkelt som att beställa från svensk eller tysk nätbutik.

Mässan tror jag inte du har någon större glädje av i det här fallet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto