Jag har III:an så den har sökare, men jag använder den aldrig då lutande skärm från midjehöjd har blivit mitt vanligaste sätt att fotografera (även med större kameror). Knapparna är egentligen inte för små. Problemet är att de knappt står upp från kamerakroppens yta och därför inte känns med fingrarna. Detta gäller väldigt, väldigt många kameror och jag kan inte begripa varför tillverkarna inte inser hur lätt det hade gått att få en bättre hantering bara genom att höja upp knapparna en liten aning.
För att en kamera ska vara rimlig att hantera tycker jag att den behöver tre inmatningshjul, vilket ytterst få kameror har (även större systemkameror). Slutartid, bländare och exponeringskompensation. Den sistnämnda behövs vid auto-ISO som jag alltid använder. Då har man full kontroll utan att nånsin behöva ändra "läge". På kameror med programvred använder jag bara A och M, aldrig nåt annat. En bortkastad ratt med andra ord om tidsvredet istället har ett A-läge (heja Fuji!).
Nästa strul med kompaktkameror är när autofokusen gör fel. Vilket den av min erfarenhet gör väldigt ofta när man försöker ta närbilder. Då måste man snabbt kunna ställa om till manuell fokus vilket ofta är ett smärre helvete.
Edit: Fuji X70 som jag hade ett tag var en fröjd att använda. I stort sett perfekt användargränssnitt. Tyvärr var objektivet under all kritik, plus att den sabla X-Trans-sensorn är bedrövlig. Hoppas de släpper en uppdaterad version nån gång. Nu verkar den allmänna trenden dock vara att små kameror är för nybörjare och därför saknar all form av användbarhet om man vill ha kontroll över vad kameran gör.