Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det där med hur bilderna används har jag starka invändningar mot. Att man laddar upp bilder i låg upplösning så att andra kan se dem, betyder ju inte att man kollar på dem i samma låga upplösning själv. För mig innebär det stor 5K-skärm och då är skillnaden mellan en hygglig mobil och en bra kompaktkamera ändå ofta påtaglig. Ännu större skillnad blir det med stor sensor och fräsiga objektiv. Den här normen med utskrifter som nån slags referens borde snarast skrotas, för vi är många som finner glädje i att kunna zooma in i en bild på skärmen, vilket motsvarar att titta lite närmare på en utskrift.
Fejkad bakgrundsoskärpa kan se bra ut nån gång ibland, men för den som verkligen vet hur det "ska" se ut blir det ofta plågsamt uppenbart att det är som att försöka fejka en vällagad maträtt medelst tillsatser. Då har jag hellre fullt skärpedjup, tack.
Edit: En annan intressant liknelse är musikinstrument. Ingen jävel i publiken hör om artisten använder ett simulerat gitarrljud, men för gitarristen kommer det aldrig kännas eller låta som äkta vara. Små, små skillnader kan upplevas som stora, vilket gör saken värre än vad allmän logik borde göra gällande.
Japp så kan det vara och jag är en av de som gillar detalj även på skärm. Min utskriftsreferens fanns för att det är ett tillfälle man garanterat har med sig alla pixlar en bild är tagen med.
Sedan är det så att det är vi som är undantaget från regeln och inte tvärtom som många tror på FS. De flesta tittar nog inte ens på sina bilder på en riktig skärm i 4K en gång.
Jag läste någonstans där DXO skrev att ungefär 10 miljoner användrr RAW och efterbehandlar. 10 miljoner av snart 8 miljarder . Om det finns någon sanning i den siffran så måste jag säga att det är värre än jag trodde. Hur många miljarder har en smartphone?
Senast ändrad: