Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla genom vän från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibbydude

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om jag får betala någon tull eller skatt om jag ber min vän borta i USA att köpa ett objektiv åt mig, och sedan skicka det.

/Johan

Jag har för mig att det var antingen kamera husen eller objektiven som inte vart någon tull på.. eller var det kameratillbehör kanske..? Någon som vet exakt hur det funkar?

Hej!

Jag undrar om jag får betala någon tull eller skatt om jag ber min vän borta i USA att köpa ett objektiv åt mig, och sedan skicka det.

/Johan

Normalt sett ska du givetvis göra det men troligtvis åker det
rätt igenom tullen utan några avgifter.
Men är det däremot ett företag som skickar då får du garanterat
betala både moms och tull.
Be dock din vän att skriva det som en gåva.

Fick hem ett objektiv från Hongkong för några veckor sedan köpte av en firma där, dom hade skrivit ett jättelågt värde för objektivet på deklarations papperet och "Used camera equipment" (fast de va sprillans nytt) på beskrivningen samt GIFT gick fint =) och viktigt är att avsändar adressen inte är någon firma utan privat person, blir mer troligt att det är en gåva då..

/Henrik

Observera dock att det rent juridiskt är tullbrott och/eller skattebrott att ta in varor utan att tulla och momsa för dem, om den kommer från ett land utanför EU.

Sagt som en ren upplysning. "Risken" att "åka dit" är väl en på miljonen..men det kan vara bra att veta för att kunna ta ställning till om man vill göra det eller ej.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto