Annons

Handla från warehouseexpress

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. nu skall ni få höra :).

Har nu väntat i snart en månad exakt på min order. Den fastnade i Danmark och efter lite letande påstod ParcelForce att de funnit paketet. Det var felmärkt (fel adresslapp) så de hade lagt det åt sidan och struntat i det (typ). De lovade dyrt och heligt att paketet nu minsann fått rätt märkning och att allt var frid och fröjd.

Efter ett par dagars väntande konstaterade jag att mitt paket inte rört sig ur fläcken! Jag kontaktade återigen WHE (skötte allt via WHE) via Email och kort därefter ringde de till mig. En man presenterade sig (hörde inte vad han sade i början. Var chockad över mängden siffror nummerpresentatören presenterade tror jag) och förklarade att han fått ärendet på sitt bord och att ordern hade bollats fram och tillbaka med så han visste varken fram eller bak. De hade beslutat att skicka paketet på nytt och lägga det första paketet som borttappat. Jag stammade fram ett eller två "That sounds great" innan vi avslutade samtalet. Nu fick jag just besked om att de har använt fedex istället vilket garanterar en sändningstid på tre dagar och leverans till dörren. Imorgon klockan 18.00 så skall det levereras.

Om än kommunikationen var lite seg i början så kan jag inte annat än lovprisa WHE i deras engagemang att få fram min order och lösa problemet. Lite träligt att jag jobbar eftermiddag imorgon men det skall nog gå att lösa :).
 
Kan rekomendera att handla från warehouseexpress.

Det tog aningen lång tid att få grejorna men det gör inte så mycket när objektivet (CZ 16-80) blev en tusenlapp billigare än att köpa från Cyberphoto. Som några tidigare skrivit om så blev jag också ombedd att verifiera min adress på kreditkortet, men det var inga problem, objektivet kunde jag hämta ut 13 dagar efter att de verifierat mitt kreditkort.
 
Nu har jag beställt en D300 inkl grepp och batterier för totalt £1320

Ska bli spännande å se om jag får problem med visat.
Men ni har alltså bara skickat in skärmdumpar på banksidan?
Jag har föressten handelsbanken.. nån som upplevt problem med den?
 
Paypal är ju ett betalningshjälpmedel för säker internationell handel. Det finns i 103 länder. Tydligen accepterar inte warehouseexpress Paypal. I varje fall finns detta inte med som betalningsmetod på deras hemsida. De svarar inte heller på mail ang. detta. Att skicka kopior på sitt betalkort är väl, minst sagt, en nödlösning.
/Harald
 
jofawe skrev:
Nu har jag beställt en D300 inkl grepp och batterier för totalt £1320

Ska bli spännande å se om jag får problem med visat.
Men ni har alltså bara skickat in skärmdumpar på banksidan?
Jag har föressten handelsbanken.. nån som upplevt problem med den?

Jag scannade in en kopia av framsidan kortet och sen skrev jag kortets fakturaadress i mailet, det funkade för mig för de drog pengarna från kortet någon timme senare.
 
Nu fick jag mail att de inte kunde verifiera adressen.
Undrar om det är okej att skicka in ett kort på kortet, jag äger ju ingen scanner eller fax :|
Men räcker det att skriva faktureringsadressen i mailet då?
 
Att skicka något okrypterat på Internet är som att hänga upp sitt mail på en offentlig anslagstavla…

Inga säkerhetsregler i någon bank godkänner att betalkortsinfo sänds okrypterad över Internet.
/Harald
 
Å andra sidan kan ju bartendern kopiera ditt kort när du handlar i baren, eller kassörskan på ica.
 
Haraldus skrev:
Inga säkerhetsregler i någon bank godkänner att betalkortsinfo sänds okrypterad över Internet.
Det där stämmer inte alls. Ingen av mina banker har något emot att jag skickar information på det viset när jag handlar i seriösa nätbutiker.

Däremot envisas de med att vilja byta ut mitt kort så fort jag handlat i fysiska butiker/restauranger i vissa länder.
 
Jag blev något förvånad över ErlandH:s inlägg så jag var tvungen att stämma av säkerhetsreglerna i den säkerhetsgrupp jag deltagit i. Jag har även ställt frågan rakt upp och ner till några banktjänstemän. Resultatet av detta är att om en banktjänsteman säger att man får skicka sitt kortnummer eller bild av sitt kort, okrypterat, via e-post så gör sig den banktjänstemannen skyldig till någon typ av tjänstefel. En bankkund som skickar kortinfon på ett sådant sätt har brutit mot de säkerhetsregler som man godkänt när man registrerade sig som kund. Om infon snappas upp och används av obehöriga så får man troligen ingen ersättning från banken.

Det är tydligen många som inte fattat att det som skickas okrypterat över nätet är att betrakta som offentligt. Det finns mängder med, typ grab-program, som kan användas för att snappa upp e-brevinfon. Att göra detta är troligen olagligt men det struntar givetvis avlyssnarna i.

Jag har försökt att diskutera detta med t ex warehouseexpress men de är inte kontaktbara när det gäller säkerhetsfrågor. De vill uppebarligen inte veta av några ”säkra betalningar” á la Paypal. Varför vet jag inte. Ett företag som använder säkerhetslösningar uppfattar jag som mer seriöst.
Bifogar en checklista för kort från en av de större affärsbankerna.
/Harald

Checklista kort
Allmänna tips och råd
· Spärra ditt kort omedelbart om du misstänker bedrägeri. Ring bankens spärrnummer.
· Programmera in bankens spärrnummer i din mobiltelefon, så hittar du det snabbt.
· Förvara inte kort och kod tillsammans
· Ha alltid kortet under uppsikt
· Det är viktigt att hantera kort och kortnummer som de värdehandlingar de är.
· Utomlands sker inte alltid legitimationskontroll. Där jämförs namnteckningen på baksidan av kortet med namnteckningen på notan.
· I utländska uttagsautomater är ofta sifferpanelen vänd på annat håll än här hemma. Se upp så att du inte av misstag slår in fel kod!
· Om du på semestern inte vill bära med dig kortet, ska det alltid låsas in i hotellets safety-boxar/kassaskåp och aldrig lämnas kvar på hotellrum, bagagerum eller i bilen.
· Var vaksam på personer som gärna vill hjälpa till eller ge goda råd när du ska ta ut pengar i en uttagsautomat.
· Säg aldrig din kod till någon som frågar efter den. Den ska alltid hållas skyddad, och enbart du ska slå in den i uttagsautomater eller vid köp.
· Ficktjuvar är vanliga på platser där mycket människor rör sig, t ex flygplatser, bussar, marknader och köer. Förvara inte kortet i bakfickan eller i en ryggsäck på dessa platser.
· Använd ett kort med månadsfaktura, så är dina pengar på lönekontot orörda om ett bedrägeri trots allt skulle inträffa.
Vid köp via Internet, telefon och postorder
· Betala via tjänsten Säkra kortbetalningar på Internet
· Behåll alltid en utskrift/kopia av beställningen.
· Skicka aldrig ditt kortnummer via e-post.
· Ta alltid reda på företagets telefonnummer och adress och hur man kan reklamera köpet.
· Uppge aldrig ditt kortnummer om du inte ska köpa något.
· Se till att e-butiken har en säker uppkoppling, t ex SSL (symboliseras av ett hänglås).
· Vid köp på Internet, telefon eller postorder ska kortnummer samt giltighetstid uppges i den ordning det står på kortet.
 
Okej, jag formulerade mig slarvigt när jag skrev att "ingen av mina banker har något emot att jag skickar information på det viset". Harald har rätt i att de inte gillar det. Han har dock fel när han hävdar att de förbjuder det. "Allmänna tips och råd" är inte samma sak som tvingande regler.
 
Du har rätt såtillvida att det inte är straffbart enl. svensk lag att bryta mot bankernas regler. Men det finns prejudikat från flera banker där personer som skickat kortuppgifter okrypterat nekats ersättning och det har hållit då sådana ärenden prövats rättsligt.

Egentligen förstår jag inte ditt resonemang. Propagerar du för att man ska sprida hemliga uppgifter hur som helst? Räcker det inte med det antal personer som blir barskrapade varje dag? Har du aldrig funderat på att ställa krav på säljarna så man slipper hålla på med detta vansinne att skicka sina kortuppgifter helt öppet?

En person har hört av sig för att få veta hur man ”grabbar” mail. Det tänker jag givetvis inte upplysa om men sådana frågor visar ju att det finns konstiga människor lite överallt…
/Harald
 
Ett kontokorts nummer är inte en "hemlig uppgift". I så fall skulle det knappast stå i klarskrift på kortet.

Att kontokort utnyttjas otillbörligt efter att någon snappat upp kontonummer i cyberspace genom någon form av "avlyssning" är mycket ovanligt. Däremot är det ganska vanligt att personal i fysiska butiker/krogar (både i Sverige och andra länder) snor kontokortsnummer som sedan utnyttjas otillbörligt.

Slutligen: Ursäkta om jag blir tjatig, men "Allmänna tips och råd" är inte samma sak som tvingande regler. Rättsfallen du refererar till skulle jag gärna titta på. Vet du var jag kan hitta dem?
 
å andra sidan måste man ju skicka med en kopia på sitt kort när man handlar från BHphoto första gången också, eller hur?

Å det är det inga som har problem med att göra..

Nu har de dragit pengarna från mitt kort .. ska vi se när grejerna kommer.
 
De ärenden som behandlades i den säkerhetsgrupp jag deltagit i kan jag av sekretesskäl inte ta upp. Någon sammanställning av bankkortsrelaterade rättsfall finns inte vad jag vet. En sammanställning av vägledande domar från ”Sveriges domstolar” finns ju men där finns ju bara prejudicerande domar. Ska kolla om det går att hitta något lämpligt sökbegrepp i något av nätets fora. Bankerna vill hålla hemligt hur många intrång som görs och ofta görs ärendena upp i godo under förutsättningen att kunden håller käften om vad som hänt. Vissa fall har ju kommit upp i DN och i TV-programmet Plus. Jag har skrivit på en tystnadsförbindelse för mitt deltagande i säkerhetsgruppen. När vi dryftade vissa säkerhetsluckor fick vi inte prata om dessa per telefon och all mailkontakt var krypterad. (Notera att det oftast enl. bankerna är OK att uppge sitt kortnummer och giltighetstid per telefon! Telefon anses säkrare än okrypterade mail.)
Håller med om att det nog är ganska ovanligt att just kortinfo snappas upp på internet eftersom den alltid är krypterad när man gör affärer med sin bank.

När det gäller Nordea så står följande i deras ”Allmänna villkor för Nordeas flerfunktionskort” (Den texten är, i vissa avseenden, att jämställa med lagtext.)

Citat -->
2. Förvaring av kort och kod m.m.
Kortinnehavaren ska:
• säkert förvara kortet, och
• omedelbart anmäla till banken förlust av kortet samt varje misstanke
om att kortet eller kopia därav kommit i annans besittning

<-- Slut citat

Men det finns dessutom bankpraxis som det alltså inte står något om i villkoren. En sådan är att man måste kolla sina banksaldon tillräckligt ofta för att kunna upptäcka om någon tar ut pengar obehörigt. Hur ofta man måste kolla sina saldon är oklart men vissa banker anser att tre veckor är för lång tid. Det beror dessutom på om man använder kortet eller ej.

Att skicka en kopia av sitt kort som fysiskt brev eller mail skulle jag inte kunna tänka mej att göra. Jag fattar inte varför inte den internationella internethandeln kan anpassa sig till de vettiga betalningsmetoder som ju faktiskt finns. Jag syftar på Paypal men det finns faktiskt bluffportaler i den branschen också…

Kan meddela att warehouseexpress nu svarat på mina mail och de jobbar med att få bättre betalningsmetoder…
/Harald
 
Som kund kan man nog strunta i det du kallar "bankpraxis" om det inte står i villkoren. I en tvist som bygger på den typen av "villkor" skulle nog ARN (eller en domstol) döma till kunden utan någon större tvekan.

Men jag hoppas du kan återkomma när du hittat något eller några av de rättsfall du refererade till tidigare, där bankkunder alltså blivit utan ersättning när de utsatts för bedrägeri på grund av att de skickat kortuppgifter i mejl och dessa sedan otillbörligen "snappats upp" av utomstående. Jag har sökt både på DNs och Plus webbsajter utan att hitta något.

Jag är mycket intresserad av att studera ett sådant rättsfall, eftersom det låter som om det skulle kunna vända uppochner på min uppfattning om kortsäkerhet.
 
jofawe skrev:
å andra sidan måste man ju skicka med en kopia på sitt kort när man handlar från BHphoto första gången också, eller hur?

Inte nödvändigtvis. Jag behövde inte det när jag handlade där för ett par månader sedan.
 
Så om tillexempel kameran skulle gå sönder kan jag lämna in den på något canon ställe och få den lagad istället för att skicka tillbaka den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.