Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från warehouseexpress

Produkter
(logga in för att koppla)
nu har de dragit från mitt konto, men jag har inte fått nått leveransbesked. Får man inte sånt ni som handlat där? Vore skoj å få snabbt svar.
 
När man handlar inom EU gäller alltid minst två års "reklamationsrätt", vilket i praktiken är detsamma som det vi kallar garanti -- dvs säljaren är ansvarig för att kostnadsfritt rätta till eventuella fabrikationsfel.
Det som undrades om var dock tillverkarens garanti. Om tillverkaren har en EU-garanti som tillåter att man kan reklamera i Sverige fastän man har köpt varan i ett annat EU-land så kan det ju vara rätt mycket bekvämare än att skicka tillbaka varan till säljaren för reklamation.
 
Det som undrades om var dock tillverkarens garanti. Om tillverkaren har en EU-garanti som tillåter att man kan reklamera i Sverige fastän man har köpt varan i ett annat EU-land så kan det ju vara rätt mycket bekvämare än att skicka tillbaka varan till säljaren för reklamation.

Är du full eller? jobbigare och dyrare lixom och skicka tillbaka varan till säljaren. Går varan sönder är det ju inte säljarens fel utan tillverkaren alltså Nikon eller vilket märke du nu har valt...
 
nu har de dragit från mitt konto, men jag har inte fått nått leveransbesked. Får man inte sånt ni som handlat där? Vore skoj å få snabbt svar.

Jag fick inget, enligt samtal så skickade de varan en onsdag,och jag hade den onsdsagen efter. Men ingen korrespondens.

Dåliga på att svara på epost är de också, men bra att prata med live.
 
Ja, och du är ful. I morgon är dock jag nykter.

jobbigare och dyrare lixom och skicka tillbaka varan till säljaren. Går varan sönder är det ju inte säljarens fel utan tillverkaren alltså Nikon eller vilket märke du nu har valt...
Nej, om man åberopar konsumentköplagar så är det säljarens ansvar att rätta till fel på en vara, och inte tillverkarens.
 
Jag fick inget, enligt samtal så skickade de varan en onsdag,och jag hade den onsdsagen efter. Men ingen korrespondens.

Dåliga på att svara på epost är de också, men bra att prata med live.


Ja det har jag märkt att dom är hehe. Men de skickade samma dag som de fick betalningen av dig då eller? Enligt sidan ska de ju skicka samma dag om man beställer före 16:00.

Live e dom hursnabba som helst, de till och med sänkte priset för jag hitta billigare pris på amazon :D Men det gick jämt ut med den där skumma avgiften swedbank tog för att jag köpte utomlands på Visakortet.

Live sa säljaren att de skulle skicka idag fredag när jag chatta med han på torsdagen när jag gjorde beställningen och att jag borde ha kitet på tisdag.

får se om den verkligen kommer då :D
 
Ja, och du är ful. I morgon är dock jag nykter.


Nej, om man åberopar konsumentköplagar så är det säljarens ansvar att rätta till fel på en vara, och inte tillverkarens.

varsågod nu fick du en rapport om oförskämt uttalande.

Du borde förstå bättre än å kommentera hur folk ser ut....
 
Enligt telefon samtal skickades varorna förra veckan, minns inte vilken dag det var men tisdag-onsdags tippar jag på. Pengarna hade dragits från kontot, men igår var dem tillbaks igen. Väldigt mysko. Om GBP kursen höjs efter beställningen och pengarna dragits ökar väl inte mitt pris? Tänkte ifall dem vill ha mer pengar än vad som finns på kontot pga det.
 
Det som undrades om var dock tillverkarens garanti. Om tillverkaren har en EU-garanti som tillåter att man kan reklamera i Sverige fastän man har köpt varan i ett annat EU-land så kan det ju vara rätt mycket bekvämare än att skicka tillbaka varan till säljaren för reklamation.



Reklamation måste enligt konsumentköpslagen ske mellan kund och återförsäljare, ej direkt mot tillverkaren. Är dock inte helt hundra på hur det fungerar med återförsäljare utomlands, men vi på sony ericsson tar ej emot reklamationer från privatpersoner, utan endast från återförsäljare. I norge är det dock helt OK att göra reklamation som privatperson..

Kanske inte var så givande svar, men kanske hjälper något o_O
 
Reklamation måste enligt konsumentköpslagen ske mellan kund och återförsäljare, ej direkt mot tillverkaren.
Som sagt, det handlar om tillverkarens garanti, och inte om konsumentköplagen (eller andra liknande lagar som eventuellt gäller inom EU). Tillverkaren får förstås utfärda vilken slags garanti han vill.
 
Min Historia

Beställde lite prylar från WHE på lördagen (6 september) med förväntan att paketet skulle skickas på tisdagen men efter lite problem med att de inte kunde verifiera min adress så dröjde detta ut på tiden.
Efter att jag skickat in en skärmdump på mitt kontoutdrag på tisdagen så hoppades jag allt skulle ordna sig, men NEJ !
På onsdag (igår) kom ett mail med mera problem där dett står att "We have attempted to process your order but unfortunately the transaction has been declined, blablabla". Jag loggade då in på min internetbank och kollade om jag kunda hitta något som kunde strula till det.
Efter en stund hittade jag då en slags gräns som kallades för "Limit för verifierade inköp per dag" som var 300 € (2850 kronor). Höjde då gränsen och bad WHE att försöka göra transaktionen igen och det fungerade, så nu är summan reserverad på mitt konto och ordern skickas antagligen imorgon.

Frågade idag av WE om dom hade skickat mitt paket, fick svaret att dom hade skickat det redan på Onsdagen förra veckan :) Jag blev riktigt förvånad, trodde dom skulle bekräfta att dom skickat paketet ! Jag fick också en "Tracking number" !

15-09-2008 17:28 Delivery Agent - FINLAND Arrived destination country
12-09-2008 00:03 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
10-09-2008 21:54 International Hub Export item accepted into network
10-09-2008 21:50 International Hub Arrived at outward Office of Exchange
10-09-2008 18:01 Norwich Central Depot On route to hub
10-09-2008 16:38 Norwich Central Depot Collected from customer

Snart är min leksak hemma, verkligen kul med överraskningar :D !
 
Så här ser det ut för mig då:

15-09-2008 23:26 Delivery Agent - DENMARK Left origin country
15-09-2008 23:23 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
13-09-2008 01:17 International Hub Export item accepted into network
13-09-2008 01:14 International Hub Arrived at outward Office of Exchange
12-09-2008 21:41 International Hub Arrived at outward Office of Exchange
12-09-2008 18:16 Norwich Central Depot On route to hub
12-09-2008 16:45 Norwich Central Depot Collected from customer

Det här bolaget som har paketet verkar vara det segaste som finns.
När jag beställer dyra jeans från england kommer paketet nästan dan efter jag beställt, på sin höjd 2 dagars lev.
 
Fick min 40D levererad idag, beställde förra torsdagen. Det tog således 6 dagar totalt inklusive en helg att få den hit, helt okej tycker jag. Betalade med VISA och skickade skärmdump från nätbanken. Mycket nöjd med hela affären måste jag säga, nu är det cashback time :)
 
En sak jag funderat på är att jag inte hittade någon vanlig garantisedel i min låda, är det kvittot som gäller som garanti? Eller är det dags för mig att börja krångla med WE nu? Har ni andra som beställt fått någon garantisedel?
 
Okej, kanske är det så att garantikortet för kameor ser annorlunda ut mot objektiven. Har ett vitt litet häfte på 47 sidor med rubriken "European Warranty System (EWS)" Måste vara så att det gäller som garanti i kombination med kvittot då?

En annan fråga till er som handlat Canon från WE på sistonde, hur resonerar ni med cashback. Verkar ju som om enda alternativet är att få utbetalningen i form av en check, vilket ju innebär att det inte blir många kronor att hämta ut i slutändan. Några tips på hur man löser in en check utan att förlora största delen av värdet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.