Annons

Handla från warehouseexpress

Produkter
(logga in för att koppla)
fridhamre skrev:
blir fundersam om du Erland skulle vara helt bekväm av att skanna av dina betalkort och legitimation o skicka till en butik över nätet vilken leder tillbaka till min första fråga: menar du seriöst att det är samma sak?
Ja, det skulle och är jag. Ja, det menar jag.

Risken att du skulle bli utsatt för något slags brott är inte större i en webbutik än i en fysisk butik. I de flesta fallen av skimning hämtas kortuppgifterna från användande av kort i fysiska butiker.
 
där ser man, olika syn helt enkelt

dock kan jag tillägga att jag skulle vara betydligt mer ovillig att lämna ut en bild med min fullständiga legitimation än en bild på visakortet där jag i stortsett aldrig har värst mycket pengar

vidhåller dock att det är ytterst konstigt att sådana procedurer ska behöva genomföras och min banks åsikt var "verkligen inte, absolut inte" när jag pratade med dom om saken
 
Jag har Visa och Swedbank och det var inga problem med att lägga in en beställning. La in en beställning i torsdags förra veckan och idag ringde Schenker för att bestämma tid för leverans.

Tycker det har fungerat jättebra med warehouseexpress.com och kommer handla mer framöver.

Har haft samma förfrågan från BHPhoto att jag skulle scanna och skicka och det gjorde jag. Det var inga problem men sen å andra sidan har jag Visa korten enbart för online shopping :D
 
fridhamre skrev:
vidhåller dock att det är ytterst konstigt att sådana procedurer ska behöva genomföras och min banks åsikt var "verkligen inte, absolut inte" när jag pratade med dom om saken
Så banken tycker inte att du behöver visa upp bankkort och id-kort i butikerna? Hur ska butikerna då veta att det faktiskt är du som använder ditt kort, och inte bara en bedragare som råkat få tag i ditt kortnummer?

Jag förstår faktiskt inte problemet -- tvärtom är det väl utmärkt att butiken gör vad de kan för att skydda dig och dina pengar!
 
Hinken74 skrev:
Funkar det med e-kort?

jag har testat med e-kort och problemet var att de först vill reservera pengarna på kortet och sedan dra vilket, vad jag förstått, gör att det blir två stycken "aktioner" mot kortet och e-kort är ju konstruerat så att det bara ska gå att använda en enda gång

kanske fungerar om man ber dom dra pengarna direkt och redan innan bevisat att man är den man utger sig att vara
 
Går det inte att använda någon tjänst som PayPal eller liknande, så att man slipper lämna ut sina uppgifter hos olika företag?
 
vissa företag tar paypal men mig veterligen är det mest de som figurerar på tradera och ebay eller liknande auktionssidor

warehouseexpress har dock meddelat mig att man kan förskottsbetala in på deras IBAN konto om det strular med kortbetalning
 
När vi ändå diskuterar warehouseexpress här så har jag en fundering som jag inte hittat något svar på.

Hur går man tillväga om man är företag och vill lyfta momsen direkt i England. Det jag lyckats läsa mig till är att man skickar sitt VAT nummer till dem och då ska man bara betala beloppet utan moms.

Någon som provat?
 
Sans skrev:
Går det inte att använda någon tjänst som PayPal eller liknande, så att man slipper lämna ut sina uppgifter hos olika företag?
De enda uppgifter man lämnar ut är samma uppgifter som man lämnar ut när man handlar med kort i en affär, dvs kortnumret och legitimationsuppgifter.

Om man inte vill använda kort att betala med så är det nog bara kontanter som funkar.

Hur gör Paypal för att verifiera att betalningen görs av rätt person?
 
PMD skrev:
Hur gör Paypal för att verifiera att betalningen görs av rätt person?
De drar en summa och genom detta får man en kod som man anger på deras hemsida, och när man gjort det sätts summan tillbaks igen.

Jag tänkte nog mest på att om man handlar mycket internationellt så kunde det ju vara bekvämt att slippa ange samma uppgifter gång på gång i flera olika butiker.
 
Sans skrev:
De drar en summa och genom detta får man en kod som man anger på deras hemsida, och när man gjort det sätts summan tillbaks igen.
Och detta görs varje gång man betalar något? Verkar lite omständigt. Hur får man koden?

Hur vet internetaffären att det är rätt person som gör betalningen? Det är ju för att verifiera det som de ibland vill ha ytterligare uppgifter förutom namn och kortnummer.

Jag tänkte nog mest på att om man handlar mycket internationellt så kunde det ju vara bekvämt att slippa ange samma uppgifter gång på gång i flera olika butiker.
Vanligen brukar det gå väldigt bra att betala med kort på internet, både i Sverige och utomlands.
 
PMD skrev:
Och detta görs varje gång man betalar något? Verkar lite omständigt. Hur får man koden? [...]
Nej, bara en gång per kort. Därefter anses du och kortet vara verifierade. Koden syns på ditt kontoutdrag efter några dagar.

martinh skrev:
[...] Hur går man tillväga om man är företag och vill lyfta momsen direkt i England. Det jag lyckats läsa mig till är att man skickar sitt VAT nummer till dem och då ska man bara betala beloppet utan moms.

Någon som provat?
Jag har inte provat med WE men väl med andra butiker. Alla gånger utom en har det gått bra, den enda gången ville de ha någon form av bevis på VAT-numrets giltighet. Jag frågade Skatteverket om man kunde få sin F-skattesedel på engelska men det gick inte. Vill minnas att jag köpte grejorna på annat håll istället. Det finns för övrigt en europeisk databas med sökfunktion där man kan kontrollera VAT-nummer här.
 
Paypal begärde både Leg och kort inscannat när jag skulle göra en lite större affär via nätet.

Paypal har dessutom ingen större säkerhet om man granskar vilkoren lite nogrannare. Men till lite mindre affärer är den kanon.
 
Jag bestälde nyss från warehouseexpress och råkade också ut för att de inte lyckades verifiera min adress. Efter att jag ringde upp och pratade med supporten så gick de med (utan någon övertalning) att jag skickade skärmdumpar från min internetbank där det stod både mitt kortnummer och min adress - som vara samma som mina varor skulle skickas till.

Några minuter senare fick jag ett mail om att ordern var skickad och pengarna har dragits från kontot. Nu väntar jag bara på att få mina leksaker.
 
Shit vilken knäpp butik.

Nu har jag hänvisat warehoseexpress till man mank som gett ut krditkortet för verifieringen av min adress vid 2 tillfällen. resultatet har helatiden varit det samma, dom måste få en verifiering på min adress. IDIOTER!!.

I dag så fick jag ett brev från DHL om att jag ska få en paket hemlevererat. Detta är paketet från warehouseexpress.

Jag tittar i min email för att se om dom äntligen kontaktat banken och fått min adress verifierad.

Nejdå, samma sak igen, Vi måste få din adress verifierad för att kunna skicka paketet. Men det är ju förfan redan på väg!!

Så jag ringde precis banken för att se om pengarna har blivit dragna från kontot eller om det fortfarande bara är ett reserverat köp som ligger där.

Köpet var alltså inte genomfört, bara reserverat och paketet på väg och dom kan inte skicka paketet innan dom fått adressen verifierad vilken dom lätt kan fixa själva då jag gett dom fax nummer till min bank samt telefon nummer till banken om dom behöver fråga dom om något.

Jag bad i allafall banken att skicka ett mail med verifieringen till warehoseexpress så att jag inte ska behöva dividera med DHL om ev. betalning när paketet kommer.

Hoppas att mupparna på warehouseexpress accepterar verifieringen från banken, eller bygger dom säkerheten på skärmdumpar, scanningar av elräkningar och annat som man lätt kan förfalska.

Jag kommer aldrig mer att handla från det där skit stället igen i allafall.

//Micke
 
Varför inte köra en transfer via bank istället för att använda kreditkortet om det är bökigt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.