Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

handla från usa?

Produkter
(logga in för att koppla)

kalle-bah

Medlem
Har mina funderingar på att köpa en kamera ifrån Cameraquest i usa. 1049 usd ska det kosta.
Men sen är det väl moms, tull och frakt på det?
Vad blir slutsumma för kalaset. Har aldrig handlat från utlandet förut och kan inget om sånt här. Någon som har en uppfattning om slutsumman?
 
Finns många trådar om just detta i forumet. Använd sökfunktionen. Dessutom finns en bra artikel här på fotosidan.
 
kalle-bah skrev:
Har mina funderingar på att köpa en kamera ifrån Cameraquest i usa. 1049 usd ska det kosta.
Men sen är det väl moms, tull och frakt på det?
Vad blir slutsumma för kalaset. Har aldrig handlat från utlandet förut och kan inget om sånt här. Någon som har en uppfattning om slutsumman?
Jag är tveksam till om man kan köpa kamerahus från USA, åtminstone via postorder. B&H New York skickar inte till Europa om jag minns rätt.
 
Fråga

Hej!

Jag funderar på att köpa kamera, objektiv, väska, minneskort från BHphotovideo.com. Tanken är att min amerikanska släkting (bosatt i San Francisco och ett förflutet i militären i USA) ska ta med sig varorna till Sverige när han kommer hit i sommar.

Frågan är nu denna:

Hur ligger det till med moms och tull? Som jag förstår det måste man, om man som svensk köpt sakerna på plats i USA, betala moms och tull när man kommer hem. Men om man som amerikansk medborgare tar med sig varor till Sverige, hur blir det då?

(att jag nämner att han har varit med i militären beror på att jag har hört att "vets" har vissa förmåner när det gäller skatt etc)

Jag vet att det finns mycket trådar som handlar om köp av utrustning utomlands men jag hittade ingen som berörde just denna fråga.

Tacksam för svar

mvh Oskar
 
Om han köper kameran och tar med den så behöver han naturligtvis inte tulla för den. Det är ju hans kamera, som han har med sig på semestern. Det är naturligtvis olyckligt om han råkar glömma den hos dig..

Hur det står till med skatt har jag ingen aning om, den är ju beroende på vilken stat han bor i
 
Jeppe skrev:
Om han köper kameran och tar med den så behöver han naturligtvis inte tulla för den. Det är ju hans kamera, som han har med sig på semestern. Det är naturligtvis olyckligt om han råkar glömma den hos dig..

Precis!
 
Kom bara ihåg att garantin inte gäller i Sverige om kameran köps i USA. I så fall får man köpa till en så kallad Mack-garanti, vad det kostar vet jag inte.
 
Om man nu skulle ha en väldigt god vän i USA som helt plötsligt skulle vilja skänka en kamera med objektiv till mig som bor i Sverige då? Eftersom du inte köpt kameran själv och vi inte har gåvoskatt i Sverige längre så är ju tullvärdet noll alltså borde det inte bli någon tull och moms.

Fast så bra är det garanterat inte utan man får säkert betala tull och moms i alla fall.

Fast å andra sidan om man bjuder över den goda vännen hit till Sverige över helgen och han vill ge dig kameran i gåva innan han åker hem så borde det vara lugnt.
 
ATJ skrev:
Om man nu skulle ha en väldigt god vän i USA som helt plötsligt skulle vilja skänka en kamera med objektiv till mig som bor i Sverige då? Eftersom du inte köpt kameran själv och vi inte har gåvoskatt i Sverige längre så är ju tullvärdet noll alltså borde det inte bli någon tull och moms.

Från Tullverkets hemsida:

"För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."

http://www.tullverket.se/se/Privat/Gåva+från+utlandet/
 
Arctic skrev:
Från Tullverkets hemsida:

"För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."

http://www.tullverket.se/se/Privat/Gåva+från+utlandet/

Ja det kunde man ju gissa det är ju i Sverige vi bor, men undrar hur blir det om man bjuder över den gode vännen och han ger bort kameran som gåva när han är i Sverige?
 
Tja Anders regeln är enkel. Han kommer fortfarande inte ifrån EU och kameran är säkert värd mer än 500kr.

Men vad gäller om man köper en begagnad kamera?
För egentligen köper man kameran begagnad av en privatperson i detta fallet.
Det är i så fall ingen gåva.

Gäller garantin den andra ägaren?
 
Erik Schalin skrev:
Tja Anders regeln är enkel. Han kommer fortfarande inte ifrån EU och kameran är säkert värd mer än 500kr.

Men vad gäller om man köper en begagnad kamera?
För egentligen köper man kameran begagnad av en privatperson i detta fallet.
Det är i så fall ingen gåva.

Gäller garantin den andra ägaren?

Är det verkligen så enkelt? Vännen får ju naturligtvis föra in kameran över svenska gränsen utan tull och moms, frågan är väl om han är tvungen att föra ut kameran också.

Garantin gäller endast första köparen, i alla fall i Sverige.
 
ATJ skrev:
Garantin gäller endast första köparen, i alla fall i Sverige.

Generellt så är det säljaren som bestämmer hur garantin gäller. De kan låta garantin följa med produkten oavsett vem som äger den eller begränsa den till första ägaren.

Tänker du måhända på konsumentköplagens regler?
 
Ärligt talat vem vet att du får en kamera från USA???
Vem kollar av och skriver upp allt din vän har med sig hit från USA???
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.