** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från KEH med e-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frakt? Spåra?

Jag har fått ett mail om att frakten kostar 13 dollar, och att det är utan tracking.

Ska jag be dom skicka på nått stt så att man får nåt tracking-nummer? Brukar det bli mycke dyrare då?

skickas med "Federal Express MailService"

PayPal är ju ett bättre sätt att betala på än att skicka kopior på sitt fysiska kort.

EKort är också ett bra sätt att handla på.

Jag personligen använder endast dessa alternativ när jag handlar på nätet. Gärna i kombination, dvs skapar ett ekort och fyller på ebay kontot med det.

Re: Vet inget om KEH men...

SmashingPumpkins skrev:
BHPhotoVideo gör det när man handlar med ett kort för först gången. Så förfarandet i sig är inget konstigt. Helt enkelt ett sätt för dem att se att du verkligen innehar kortet och inte bara uppgifterna. En annan "säkerhetsak" är att de ofta bara vill skicka till samma adress som kortinnehavarens.

Vet inte om jag bara hade tur eller inte, men första gången (bara handlat 1 gång) jag använde mitt e-kort på B&H fick jag inga frågor öht, bara tuta och köra...

Leif

Senast ändrad:
Hur länge ska man vänta?

28 juni svarade jag att jag accsepterar frakt kostnaden men sen har det inte hänt nått, om min order står det "Pending" och inga pengar har dragits från kortet.

Är det kanske nån storhelg i USA så att alla är lediga?

Det var inte lätt det här.

Fick skicka ett mejl för att påminna om min order och då svarade dom att dom hadde missat mitt svar och att det inte funkade med mitt kort (e-kortet).
Så då skrev jag in mitt riktiga visakortnummer under Billing information på min profil men då kan dom bara se den informationen vid en ny beställning.

Så nu ska jag be dom göra en ny beställning av samam vara eller avbeställa så att jag kan beställa igen och hoppas att ingen annan hinner köpa objektivet.

Det handlar bara om 9+13 dollar men det här var ett första försök att handla från USA för jag ville se om det var enkelt eller svårt.

Jag kanske har råkat ut för nån förvirrad sommarjobbare.

Swedbanks VISA-kort = "credit card"?

"I was unable to charge your credit card. Is this an international credit
card.

Tim Smith
KEH Sales"

Funkade visst inte att betala med kortet heller, måste man ha kredit kopplad till kortet kanske? Eller finns det olika sorts visa-kort?

När jag betalar i en affär så får jag välja på Konto eller Kredit, men jag har ju ingen kredit till kortet så det är bara om jag väljer konto som köpet går att genomföra. Kan det va det som blivit fel, att dom försöker använda kredit som inte finns?

Bump!

Jag tänkte handla en glugg av KEH, men precis som så många andra så tycker jag att det verkar helt vrickat att skicka bilder på sitt kort! Ni som ändå lyckats köpa, hur har ni betalat? Det står bara det där med bilder om man kollar i deras FAQ, men inte i själva formuläret där man ska fylla i sina uppgifter och kortnummer när man registrerar ett konto. Det kanske bara är att skita i det och hoppas att ingen bryr sig? Paypal kan man tydligen inte heller använda om man inte bor i USA. Jag fattar inte riktigt deras restriktioner, för det är ju bara de själva som förlorar på detta knas.
Det framgår heller ingenstans vad frakten kostar, märkligt nog. Ska man behöva dra iväg ett mail om saken?

Martin du kan väl testa, vad har du för bank/kort-utgivare?

Dom skickar ett mejl om vad frakten kostar så att dom vet att du akcepterar det.

Jag testade både med Swedbanks e-kort och det vanliga kortet men inget fungerade.
Funderar på om det hadde funkat bättre om jag haft ett Mastercard, ska försöka skaffa ett sånt bara inte banken tycker jag har för ojämn/låg inkomst eller nåt.

Vet inte om det ska spela nån roll men mitt visa-kort var rätt nytt, kanske använder keh nån betalnings funkton som inte hadde uppdaterats än.

En annan sak som dykt upp i tanken är att jag skrivit adressen fel på nåt sätt, har å och ä i adressen, men att allt skulle fallit på en sån liten sak verkar ju knepigt med tanke på att keh faktiskt säljer till utlandet.

Med e-kort:
"Sorry, I missed you approval. I tried to charge the card, but was unable
>> to do so. The message I received was "insufficient permissions." That
>> normally means that the customer's credit card company does not
>> communicate with the network my credit card authorizer uses.
>>
>> Tim Smith
>> KEH Sales
>> 404-748-60472"

"KEH Order Number 2009739
This is acknowledgement of the order just placed with KEH.com. Thank you and we hope you enjoy your equipment.
If you require anything related to this order, please email [email protected] for assistance. If you would like personal sales assistance, please call our sales department at 404-892-5522. The sales office is open weekdays from 9:00 am until 7:00 pm and on Saturdays from 10:00 am until 4:00 pm Eastern Standard Time.
Your credit card will be charged only after we confirm that the order will be shipped. Due to the nature of our business, our inventory is constantly changing. If for any reason an item is not available, or there is a question about the order, you will receive a follow up email on the next business day (Monday - Friday).
If your order is being shipped outside of the USA, you will receive an email on the next business day to obtain your approval to pay for the necessary shipping costs. International customers must approve shipping costs before these orders are shipped.
Domestic orders shipped by air are generally processed for shipment the next weekday following the order date if they are received by KEH before 9:00 pm ET. Orders that request overnight delivery are shipped the same day (Monday - Friday) if received by KEH before 1:30 pm ET. Orders being shipped ground are generally shipped on the second business day after being received.
Once an order is processed and shipped, each customer will receive an email with important delivery information from UPS.
All emails will be sent to the same address used to place the Internet order with KEH.
Please note that your shipment may be delayed if your charge on your credit card is declined or the address given to us on the order does not match the credit card billing address.
By submitting your online order, you have agreed to be bound by KEH's return policy as stated below:
Returns are allowed within 14 days of invoice date and are subject to the following conditions:
* NEW items must be in perfect, brand new condition and returned in manufacturer's original undamaged box. All manufacturer's original packing materials, accessories and original unused warranty cards must also be included and in perfect condition. * USED items must be in same condition as originally shipped. * Returned items must be shipped prepaid to KEH. * Returned items shipped COD or shipping charges collect will not be accepted. * Returned items that do not meet the above conditions or products containing opened software will be subject to a minimum 15% restocking fee. * Authorization is required by KEH.com prior to the return of NEW merchandise. Please call (404) 892-5522 or email [email protected] for return approval.
[...]
Special Shipping Instructions:
You ordered the following items:
Web Order No.:20097392 Item Number: 1 SKU Number: AI07999030620A6 Product: MINOLTA 35-70 F4 MAXXUM AUTO FOCUS (49) APERTURE INOPERATIVE Grade: Bargain Shipping will be by: UPS Export Worldwide Express Quantity: 1 Price: $9.00 Total: $9.00 ------------------------------------------- Shipping Charge: $0.00 Insurance: $0.00 Sales Tax: $0.00 Grand Total: $9.00
KEH.com 2310 Marietta Blvd., N.W. Atlanta, Georgia 30318 404-892-5522"

"Mr Granberg,

We have received your web order. The items you ordered are available and
have been reserved for you. The cost of shipping by Federal Express Mail
Service will be $13.12. With this service Federal Express will transport the
package to your country but it will be delivered by your local postal
service. Delivery should take fourteen to twenty one business days from the
time we ship the order. Please note: packages shipped by this method cannot
be tracked.

Please let me know if the shipping charges are acceptable.

Tim Smith
KEH Sales"

Senast redigerad av en moderator:
"I was unable to charge your credit card. Is this an international credit
card.

Tim Smith
KEH Sales"

Funkade visst inte att betala med kortet heller, måste man ha kredit kopplad till kortet kanske? Eller finns det olika sorts visa-kort?

När jag betalar i en affär så får jag välja på Konto eller Kredit, men jag har ju ingen kredit till kortet så det är bara om jag väljer konto som köpet går att genomföra. Kan det va det som blivit fel, att dom försöker använda kredit som inte finns?

EDIT: Såg inte att det kommit svar, men jag låter mitt inlägg ligga kvar i alla fall, det kan ju vara till nytta ändå.

I USA är de mycket förtjusta i en slags kontroll av kreditkort som av kortutgivarna egentligen kallas "address verification", men som av handlare ofta felaktigt kallas för for "credit card verification". Det senare är dock på kortutgivarnas språk en vanlig kontroll av CVV2-koden, något som det sällan blir problem med.

Med "address verification" är det dock en helt annan sak, för VISA och Master Card stöder inte den funktionen på kort utfärdade utanför USA och Canada, dvs. det amerikanarna tycker är internationella kort, även om England och något enstaka annat land lär ha delvis stöd för det.

En "address verification" innebär i största korthet att handlaren ber en tredje part att verifiera om vissa delar av den adress du vill ha varan levererad till stämmer överens med samma delar av den adress som din korträkning går till. Oftast görs kontrollen på ditt postnummer och fastighetens nummer på gatan eller motsvarande, och svaret som ges är mycket kortfattat och blir i stort sett endera av "matchar", "matchar delvis" eller "matchar inte".

Ett internationellt kort får en status på frågan som ser ut som att du försöker lura till dig varor med ett stulet kort, eftersom adresserna inte matchar, och trots att kortutgivarna försöker informera handlarna i USA om att det inte nödvändigtvis är så när det gäller "internationella kort", så är min erfarenhet att man efter att kontrollen misslyckats blir behandlad precis som en avslöjad bedragare.

Det svar ovan som du fick låter som ett ovanligt artigt sätt att komma fram till att de inte vill ha pengar från det kortet eftersom det inte klarar kontrollen.

Det enda sättet att komma runt detta är med PayPal, men många handlare tar inte det, särskilt inte om PayPal-kontot balanseras med ett internationellt kontokort (här börjar det kännas som om problemet börjar loopa...), även om PayPal har ett eget sätt att verifiera kreditkorten som är hyggligt bra och fungerar även med våra kort.

Det verkar som om American Express motsvarighet till "address verification" skall fungera även med de kort vi har i Sverige, men jag har inte provat eftersom den handlare jag diskuterade med plötsligt visade sig ta PayPal - fast mitt konto balanserades av samma kreditkort som de vägrade debitera eftersom det inte klarade deras "address verification"...

Ja, nu vet ju inte jag säkert att det var det här som var problemet, men det är ett mycket vanligt problem för den som vill köpa saker från USA numera. Jag tycker att det är lite slappt av de banker som represeterar VISA och MC i Sverige att inte fixa till det här, eftersom det minskar användbarheten för deras produkt en hel del.

Hur gick det till slut då?

Senast ändrad:
"cancel my orders"

För mig blev det ingenting.

Hadde tänkt köpa ett "baby beercan" med defekt bländare mest för att det verkade kul att prova ett nytt objektiv för 200kr och att man om man lagar det kan sälja det för 700kr på tradera. Nu har jag kommit fram till att det är ett Sigma 17-70 jag vill ha, men man kan ju inte säga nej till ett bra objektiv för ca 200kr (13+9 dollar).

Så om Martin eller nån annan lyckas genomföra ett köp med Swedbanks kort så tänker jag testa igen att köpa nått billigt defekt, om inta annat för att laga och sälja för att finansiera köpet av det där Sigmat.

Bilagor

• e-kort_080722_keh.jpg
    e-kort_080722_keh.jpg
    23.9 KB · Visningar: 11,519
Senast ändrad:
Det verkar ju helt vansinnigt att sitta och försöka kolla upp om adressen matchar kortet eftersom man inte alls behöver vara skriven på den adress som kortet utfärdades till. Vad händer om man flyttar, får man inte använda kortet längre då? Eller vad händer om den amerikanska teckenuppsättningen inte inkluderar alla bokstäver i ens adress? Eller om det frågas efter "state" när det inte finns någon sådan?
Jag har handlat en hel del saker internationellt, men aldrig stött på detta knäppa problem förut. Nu har jag visserligen inte ens provat med KEH ännu, men med tanke på att det står att de måste kolla upp kortet så kommer det antagligen inte att gå. Vilket är enormt tråkigt eftersom de har grymt bra priser på begagnade objektiv:-(
Sen kan man undra varför de bara accepterar Paypal från amerikanska kunder. Paypal lägger ju över bedrägeriansvaret på just Paypal så att säljaren inte ska behöva bry sig. Ändå vågar de alltså inte ta emot pengarna bara för att man inte bor i USA. Ruttet.

Det verkar ju helt vansinnigt att sitta och försöka kolla upp om adressen matchar kortet eftersom man inte alls behöver vara skriven på den adress som kortet utfärdades till. Vad händer om man flyttar, får man inte använda kortet längre då? Eller vad händer om den amerikanska teckenuppsättningen inte inkluderar alla bokstäver i ens adress? Eller om det frågas efter "state" när det inte finns någon sådan?
Jag har handlat en hel del saker internationellt, men aldrig stött på detta knäppa problem förut. Nu har jag visserligen inte ens provat med KEH ännu, men med tanke på att det står att de måste kolla upp kortet så kommer det antagligen inte att gå. Vilket är enormt tråkigt eftersom de har grymt bra priser på begagnade objektiv:-(
Sen kan man undra varför de bara accepterar Paypal från amerikanska kunder. Paypal lägger ju över bedrägeriansvaret på just Paypal så att säljaren inte ska behöva bry sig. Ändå vågar de alltså inte ta emot pengarna bara för att man inte bor i USA. Ruttet.

1: Ja, som det fungerar nu är det närmast korkat, det är det inget tvivel om. Men när vi då talar om korkat, vad sägs om den handlare som påstod att det var hans samarbetspartner för "international credit card address verification" som nekade mig att handla, inte han. Det innebär alltså att om han inte ljuger så tar någon betalt av honom för att kontrollera en feature som VISA och MC inte stöder, och därmed alltid failar, varje gång han har en utländsk kund... (Det är fö. fel, handlaren kan göra som han vill oavsett resultat, men beroende på avtalet med VISA/MC kan han få ta hela risken själv om verifieringen går dåligt, och det vill han antagligen inte.)

Och när man försöker förklara för dem att deras metod innebär att de därmed i pricip inte accepterar internationella VISA och MC så säger de "Jodå! Bara de klarar adressverifikationen!" Håhåjaja.... Ja, om jag låter grinig så är det för att jag faktiskt har haft ett par duster med folk som verkligen inte velat begripa. Någonting alls faktiskt...

2: Tjaa, jag är inte helt säker, men med ett kort utfärdat i Sverige skickas nog räkningen alltid till den adress där innehavare är mantalsskriven, jag tror inte att man kan få det ändrat. Det är svårare att kolla sådant i USA, men poängen är att leverans och räkning skall gå till samma adress, och jag ser egentligen inte något orimligt i det resonemanget, tvärtom, men då skall VISA och MC också ställa upp på det.

3: Om du flyttar så ändrar du ju antagligen din mantalsskrivningadress, och sedan meddelar du den till VISA/MC, eller så kollar de själva mot Skatteverket, och då stämmer ju din adress igen. Men under en liten tid kan det ju bli olika adresser, visst.

4: Det är det enda de gjort riktigt smart med detta - man kollar sällan annat än nummer på gatan och postnummer, och de tecknen är ju desamma.

5: Mmm, håller med om att det är obegåvat av dem att avkräva att den som är bosatt i Europa måste uppge i vilken amerikansk delstat det ligger... ;-) Men de börjar bli lite bättre på det, oftast kan man säga att man bor i staten "International". Jag väntar dock ivrigt på att få frågan om den staten ligger uppe vid gränsen mot Canada eller något i den stilen....

6: Njae, detta är något som du normalt bara råkar ut för när du handlar från USA, andra länder har inte heller detta system, och då blir det ju inget problem.

7: Jo säljaren behöver visst bry sig. Om PayPal får lust så drar de pengar från säljarens konto utan att "be om lov" när de tycker att en köpare har rätt att få pengar tillbaka. Många säljare upplever att detta sker på fullständigt felaktiga grunder, och att det händer oftare när det är folk från utanför USA, och att dessa mer eller mindre satt i system att utnyttja detta ofta för att lura dem på pengar.

Det kanske inte är oftare i verkligheten, men det är inte så ovanligt att PayPal väldigt lättvindigt lyssnar på en förment missnöjd köpare och i mycket mindre grad bryr sig om vad säljaren tycker. Men det är nog knepigt att döma rätt i många fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar