mipert
Aktiv medlem
Måste vara kul att komma hem med 10000 gummipackningar...joniz skrev:
Vittnen säger att en man iklädd en tröja med fotosidan.se tryck sågs springa ur fabriken med en handfull kartonger precis innan branden bröt ut...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Måste vara kul att komma hem med 10000 gummipackningar...joniz skrev:
Vittnen säger att en man iklädd en tröja med fotosidan.se tryck sågs springa ur fabriken med en handfull kartonger precis innan branden bröt ut...
mipert skrev:
Måste vara kul att komma hem med 10000 gummipackningar...
YNG skrev:
... inte om du läser leveransvillkoren. Framgår även av produktsidorna i webbshopen att de reserverar sig för prisjusteringar.
Damocles skrev:
Cyber och även andra visade sig hålla va de sa efter allt schabbel med priserna på 24-105an. Och det var ingen dålig skillnad. Ändå skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det definitivt inte är något som Cyberphoto kan påverka.
Sonnaren skrev:
Denna företeelse med väntan på en ny kamera har ju varit uppe här på fotosidan förut och jag har inte riktigt greppat varför det är så exalterat runt detta.
Får jag därför i all vänlighet fråga: Varför så haussat??
1) Du har ingen kamera och vill rysligt gärna börja fotografera??
2) Du har en trasig kamera och väntar på en ny och hel??
3) Den här nya kameran låter dig ta bilder som är helt omöjliga med nuvarande utrustning??
4) Det är DENNA kameran som skall möjliggöra för dig att visa vilken sjutusan till fotograf du egentligen är?? (Det gick aldrig att visa med nuvarande kamera som ju är förra modellen!!!)??
5) Bilder?? Voffi deför?? Jag skall enbart sitta med kameran i soffhörnet och ta bilder på soffkuddarna och TV-skärmen....!
6) Vi är ju inne i advent!!! (Advent betyder ju "väntan")
Vore roligt att få veta. Själv har jag aldrig känt sådan entusiasm för ett nytt kamerahus (eller objektiv).....
Sonnaren skrev:
Denna företeelse med väntan på en ny kamera har ju varit uppe här på fotosidan förut och jag har inte riktigt greppat varför det är så exalterat runt detta.
Damocles skrev:
Jo, men det jag menar är att om distributören har gett ett felaktigt pris och sedan höjer så borde inte det kunna vara cyberphoto som är fullt ansvarigt. Den typen har jag inte sett någon referens för. Men enligt tolkningen ovan blir alltså butiken stående där med förlusten/mellanskillnaden. Det är ju liksom inte något som går att gardera sig mot, vilket däremot valutakurser till en viss mån gör.
Men å andra sidan så finns det väl inget säkert om det inte prövats ännu.
Ok. Vore kul att läsa lite om fallen faktiskt.Dajo skrev:
Ja, det blir då butikens sak att argumentera med grossisten om deras prissättning.
VET man inte priset på en vara får man helt enkelt sätta "pris okänt" istället för att höfta till ett pris som visar sig vara fel.
Valutakurserna är ju Nikons problem eftersom butiken med allra största sannolkhet köper varorna i Svenska kronor medan Nikon Sverige betalar i Yen eller i USD alt kanske i Euro.
Det skulle tydligen finnas ett antal ARN-beslut om detta men exaktare än så var inte KO när dom svarade.
Jag mailade alltså och frågade specifikt i detta fallet med Cyberphoto och D200...
Punkt 5. Definitivt punkt 5. Visserligen fungerade min D70 bra och har gett mig runt 5000 bra bilder på kuddarna och ett något lägre antal på TV:n. Jag räknar dock med att D200:an skall ta mig till kudd-höjder ingen annan fotograf nått. Jag är väldigt exalterad! Men, man kanske skulle hållit sig till det analoga, för då hade man sluppit vara ens i närheten av någon hausse. Man hade i lugn och ro kunnat ta sina konstnärliga kudd- och TV-bilder, medans man fridfullt kontemplerade över en sakta, om inte utdöende så i alla fall borttynande, teknik...Sonnaren skrev:
1) Du har ingen kamera och vill rysligt gärna börja fotografera??
2) Du har en trasig kamera och väntar på en ny och hel??
3) Den här nya kameran låter dig ta bilder som är helt omöjliga med nuvarande utrustning??
4) Det är DENNA kameran som skall möjliggöra för dig att visa vilken sjutusan till fotograf du egentligen är?? (Det gick aldrig att visa med nuvarande kamera som ju är förra modellen!!!)??
5) Bilder?? Voffi deför?? Jag skall enbart sitta med kameran i soffhörnet och ta bilder på soffkuddarna och TV-skärmen....!
6) Vi är ju inne i advent!!! (Advent betyder ju "väntan")
Damocles skrev:
Ok. Vore kul att läsa lite om fallen faktiskt.
Chet skrev:
Har dom inte gått ut med 17995:- som riktpris på D200:an?
När jag lade ordern på min så låg "Bankeryd" 100:- över "Umeå". Ungefär som dagens pris fast ca: 1000:- under.
Kanske de har kommit överrens om att tjäna den där tusenlappen extra i marginal, med vetskapen av att i första sändningen ändå finns sådan efterfrågan på kameran.
"Dom köper den ändå!"
YNG skrev:
http://www.arn.se
... här är ett exempel som _kan_ vara applicerbart:
http://www.arn.se/templates/Page____128.aspx
Man skall dock komma ihåg att ARN bara opartiskt prövar tvister mellan konsumenter och företagare och lämnar rekomendationer hur tvisten skall lösas. Nämndens beslut är inte bindande för parterna. Besluten kan därför inte verkställas med tvång. I knappt hälften av de ärenden som nämnden prövar i sak får konsumenten helt eller delvis rätt och i de flesta av dessa fall följs rekomendationen. Dock betyder detta att även om man får rätt i sak betyder det inte att man får som man vill i praktiken
Dajo skrev:
Nej, det är inte applicerbart eftersom Cyberphoto har bekräftat beställingen med det lägre priset.
Det innebär att ett avtal uppstått som är lika bindande för mig som för Cyberphoto.
JAG kan sedan ta mig ur avtalet emd hänvisning till KKL samt Distansavtalslagen men någon liknande "urdragningsrätt" finns inte för säljaren.
Hade en annons hunnit gå i tryck med det låga priset och jag går till butiken och vill köpa men nekas had edet varit paalicerbart.