Annons

Hallå Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
YNG skrev:
... inte om du läser leveransvillkoren. Framgår även av produktsidorna i webbshopen att de reserverar sig för prisjusteringar.

Svesk lag gäller även hos Cyberphoto.

Så här skriver konsumentverket som svar på en direkt fråga:

"Grunden är att ett avtalat pris skall hållas. Det är vanligtvis under mycket begränsade former som det är OK för näringsidkaren att ha prishöjningsklausler när det gäller köp av en vara. I vissa fall kan näringsidkaren förbehålla sig att höja priset under omständigheter som han inte alls kan råda över själv. Skattepålagor hör till sådana godtagbara höjningar. Valutakursförändringar är ett gränsfall.

Vad man som konsument kan göra om man drabbas av sådana prishöjningar är att anmäla till ARN och ifrågasätta om inte prishöjningsklausulen kan vara ett oskäligt avtalsvillkor och begära jämkning med stöd av 36 § avtalslagen."


Jag är inte det minsta orolig för att jag inte ska få köpa min D200 till det avtalade priset.
 
Cyber och även andra visade sig hålla va de sa efter allt schabbel med priserna på 24-105an. Och det var ingen dålig skillnad. Ändå skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det definitivt inte är något som Cyberphoto kan påverka.
 
Damocles skrev:
Cyber och även andra visade sig hålla va de sa efter allt schabbel med priserna på 24-105an. Och det var ingen dålig skillnad. Ändå skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det definitivt inte är något som Cyberphoto kan påverka.

Det är ju knappast någon höjd moms/skatt som ligger bakom prishöjningen utan förmodligen ett högre pris från generalagenten än det preleminära priset som dom baserade sina priser på.
Jag antar att Cyberphoto betalar i Svenska kronor och då kan man inte heller åberopa valutakurser osv

I det aktuella fallet är avtalsvilkoren oskäliga och gäller ej. Möjligen kan dom gälla mellan företag men absolut inte till en konsument.

Jag tror inte en sekund att man måste påpeka det för Cyberphoto utan att dom håller ingångna avtal.
 
Denna företeelse med väntan på en ny kamera har ju varit uppe här på fotosidan förut och jag har inte riktigt greppat varför det är så exalterat runt detta.
Får jag därför i all vänlighet fråga: Varför så haussat??
1) Du har ingen kamera och vill rysligt gärna börja fotografera??
2) Du har en trasig kamera och väntar på en ny och hel??
3) Den här nya kameran låter dig ta bilder som är helt omöjliga med nuvarande utrustning??
4) Det är DENNA kameran som skall möjliggöra för dig att visa vilken sjutusan till fotograf du egentligen är?? (Det gick aldrig att visa med nuvarande kamera som ju är förra modellen!!!)??
5) Bilder?? Voffi deför?? Jag skall enbart sitta med kameran i soffhörnet och ta bilder på soffkuddarna och TV-skärmen....!
6) Vi är ju inne i advent!!! (Advent betyder ju "väntan")
Vore roligt att få veta. Själv har jag aldrig känt sådan entusiasm för ett nytt kamerahus (eller objektiv).....är möjligen barnet i mig sedan länge totalt avlidet??
Us
 
Jo, men det jag menar är att om distributören har gett ett felaktigt pris och sedan höjer så borde inte det kunna vara cyberphoto som är fullt ansvarigt. Den typen har jag inte sett någon referens för. Men enligt tolkningen ovan blir alltså butiken stående där med förlusten/mellanskillnaden. Det är ju liksom inte något som går att gardera sig mot, vilket däremot valutakurser till en viss mån gör.

Men å andra sidan så finns det väl inget säkert om det inte prövats ännu.
 
Sonnaren skrev:
Denna företeelse med väntan på en ny kamera har ju varit uppe här på fotosidan förut och jag har inte riktigt greppat varför det är så exalterat runt detta.
Får jag därför i all vänlighet fråga: Varför så haussat??
1) Du har ingen kamera och vill rysligt gärna börja fotografera??
2) Du har en trasig kamera och väntar på en ny och hel??
3) Den här nya kameran låter dig ta bilder som är helt omöjliga med nuvarande utrustning??
4) Det är DENNA kameran som skall möjliggöra för dig att visa vilken sjutusan till fotograf du egentligen är?? (Det gick aldrig att visa med nuvarande kamera som ju är förra modellen!!!)??
5) Bilder?? Voffi deför?? Jag skall enbart sitta med kameran i soffhörnet och ta bilder på soffkuddarna och TV-skärmen....!
6) Vi är ju inne i advent!!! (Advent betyder ju "väntan")
Vore roligt att få veta. Själv har jag aldrig känt sådan entusiasm för ett nytt kamerahus (eller objektiv).....

För min del har jag sålt min D70 och är utan kamera.

D200 är för mig lösningen på alla dom saker jag saknat på min D70. spegellås, ISO100, lägre brus på höga ISO, vertikalgrepp, snabbare serietagning (fotar mycket hundar som rör sig snabbt dvs svårt att tima in den perfekta bilden) samt lite fler faktorer som inte r så viktiga såsom fler pixlar, magnesiumhus, vädertätad osv.

För mig är det klart värt mellanskillanden på 10 000kr.
 
Sonnaren skrev:
Denna företeelse med väntan på en ny kamera har ju varit uppe här på fotosidan förut och jag har inte riktigt greppat varför det är så exalterat runt detta.
Får jag därför i all vänlighet fråga: Varför så haussat??

Tja, därför att nya prylar helt enkelt är kul, kanske? :)

Fast seriöst så har jag faktiskt väntat på att byta upp mig från D100 till något som är lite mer användarvänligt (alla som har en D100 och plåtar i RAW vet vad jag menar: det går SLÖTT...)

D200 ligger helt enkelt väldigt bra i pris/presetanda för min del.

Men framförallt: Det finns inget som slår lukten av ny elektronik... :-D
 
Nästa gång jag köper en ny kamera ska jag se till att precis som förra gången vara först att få den, men sedan ska jag bara låta den ligga på skrivbordet och så berättar man vitt och brett om hur man har en kamera men är för lat för att använda den för att som står i kö och haussar upp alltihopa. Undrar om de blir glada då.



Förra gången jag väntade på 20D så var det första digitala systemkameran, då hade jag rejält tröttnat på att skanna dia och negativ, och min andra digitala kamera hade redan gett mig grått skägg i väntan på att kunna se bilden efter att den var tagen.

För många är det ju trots allt ett uppsving i intresset att införskaffa en ny pryl så man kan börja upptäcka saker på nytt liksom.
 
Damocles skrev:
Jo, men det jag menar är att om distributören har gett ett felaktigt pris och sedan höjer så borde inte det kunna vara cyberphoto som är fullt ansvarigt. Den typen har jag inte sett någon referens för. Men enligt tolkningen ovan blir alltså butiken stående där med förlusten/mellanskillnaden. Det är ju liksom inte något som går att gardera sig mot, vilket däremot valutakurser till en viss mån gör.

Men å andra sidan så finns det väl inget säkert om det inte prövats ännu.

Ja, det blir då butikens sak att argumentera med grossisten om deras prissättning.
VET man inte priset på en vara får man helt enkelt sätta "pris okänt" istället för att höfta till ett pris som visar sig vara fel.

Valutakurserna är ju Nikons problem eftersom butiken med allra största sannolkhet köper varorna i Svenska kronor medan Nikon Sverige betalar i Yen eller i USD alt kanske i Euro.

Det skulle tydligen finnas ett antal ARN-beslut om detta men exaktare än så var inte KO när dom svarade.

Jag mailade alltså och frågade specifikt i detta fallet med Cyberphoto och D200...
 
Dajo skrev:
Ja, det blir då butikens sak att argumentera med grossisten om deras prissättning.
VET man inte priset på en vara får man helt enkelt sätta "pris okänt" istället för att höfta till ett pris som visar sig vara fel.

Valutakurserna är ju Nikons problem eftersom butiken med allra största sannolkhet köper varorna i Svenska kronor medan Nikon Sverige betalar i Yen eller i USD alt kanske i Euro.

Det skulle tydligen finnas ett antal ARN-beslut om detta men exaktare än så var inte KO när dom svarade.

Jag mailade alltså och frågade specifikt i detta fallet med Cyberphoto och D200...
Ok. Vore kul att läsa lite om fallen faktiskt.

Såklart, vet man inte priset ska man inte gissa, men om man fått ett pris som distributören säger är gällade och de sedan backar på det så kan man inte klandra butiken. Hade de gissat friskt så har jag inga kval om att låta dem brinna för det. Iofs så är ju det vi pratar om nu enbart ur kunden perspektiv för att kunden inte ska kunna lastas för konstigheter högre upp, såvida det inte är staten som säger bu eller bä såklart.
 
Sonnaren skrev:
Denna företeelse med väntan på en ny kamera har ju varit uppe här på fotosidan förut och jag har inte riktigt greppat varför det är så exalterat runt detta.
Får jag därför i all vänlighet fråga: Varför så haussat??
1) Du har ingen kamera och vill rysligt gärna börja fotografera??
2) Du har en trasig kamera och väntar på en ny och hel??
3) Den här nya kameran låter dig ta bilder som är helt omöjliga med nuvarande utrustning??
4) Det är DENNA kameran som skall möjliggöra för dig att visa vilken sjutusan till fotograf du egentligen är?? (Det gick aldrig att visa med nuvarande kamera som ju är förra modellen!!!)??
5) Bilder?? Voffi deför?? Jag skall enbart sitta med kameran i soffhörnet och ta bilder på soffkuddarna och TV-skärmen....!
6) Vi är ju inne i advent!!! (Advent betyder ju "väntan")
Punkt 5. Definitivt punkt 5. Visserligen fungerade min D70 bra och har gett mig runt 5000 bra bilder på kuddarna och ett något lägre antal på TV:n. Jag räknar dock med att D200:an skall ta mig till kudd-höjder ingen annan fotograf nått. Jag är väldigt exalterad! Men, man kanske skulle hållit sig till det analoga, för då hade man sluppit vara ens i närheten av någon hausse. Man hade i lugn och ro kunnat ta sina konstnärliga kudd- och TV-bilder, medans man fridfullt kontemplerade över en sakta, om inte utdöende så i alla fall borttynande, teknik...

Nej, hellre då hausse för min del! Fram med D200-champagnen! Mer kuddbilder åt folket, men kom ihåg nu barn: en analog kudde är i vissa kretsar *alltid* finare än en digital. Som Farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till den perfekta bilden"...
 
Damocles skrev:
Ok. Vore kul att läsa lite om fallen faktiskt.

http://www.arn.se

... här är ett exempel som _kan_ vara applicerbart:

http://www.arn.se/templates/Page____128.aspx

Man skall dock komma ihåg att ARN bara opartiskt prövar tvister mellan konsumenter och företagare och lämnar rekomendationer hur tvisten skall lösas. Nämndens beslut är inte bindande för parterna. Besluten kan därför inte verkställas med tvång. I knappt hälften av de ärenden som nämnden prövar i sak får konsumenten helt eller delvis rätt och i de flesta av dessa fall följs rekomendationen. Dock betyder detta att även om man får rätt i sak betyder det inte att man får som man vill i praktiken ;)
 
Har dom inte gått ut med 17995:- som riktpris på D200:an?

När jag lade ordern på min så låg "Bankeryd" 100:- över "Umeå". Ungefär som dagens pris fast ca: 1000:- under.
Kanske de har kommit överrens om att tjäna den där tusenlappen extra i marginal, med vetskapen av att i första sändningen ändå finns sådan efterfrågan på kameran.

"Dom köper den ändå!"
 
Chet skrev:
Har dom inte gått ut med 17995:- som riktpris på D200:an?

När jag lade ordern på min så låg "Bankeryd" 100:- över "Umeå". Ungefär som dagens pris fast ca: 1000:- under.
Kanske de har kommit överrens om att tjäna den där tusenlappen extra i marginal, med vetskapen av att i första sändningen ändå finns sådan efterfrågan på kameran.

"Dom köper den ändå!"

Min order ligger fortfarande kvar på det priset jag fick när jag beställde (1/11 8.45).
 
Jag har sålt av hela min Canon utrustning för att byta till Nikon, men jag väntar till i vår när priset och tillgängligheten är bättre på D200'an, sen vill jag köpa den i kitt med 18-70 också. Får fota med kompakten så länge, en Nikon förstås :)

Varför köpte jag ett Canon system när jag visste att är Nikonist djupt inne i själen ? Det kostar att vara korkad :)

Men jag fick trots allt bra betalt för Canon prylarna.

Kent.
 
Senast ändrad:
YNG skrev:
http://www.arn.se

... här är ett exempel som _kan_ vara applicerbart:

http://www.arn.se/templates/Page____128.aspx

Man skall dock komma ihåg att ARN bara opartiskt prövar tvister mellan konsumenter och företagare och lämnar rekomendationer hur tvisten skall lösas. Nämndens beslut är inte bindande för parterna. Besluten kan därför inte verkställas med tvång. I knappt hälften av de ärenden som nämnden prövar i sak får konsumenten helt eller delvis rätt och i de flesta av dessa fall följs rekomendationen. Dock betyder detta att även om man får rätt i sak betyder det inte att man får som man vill i praktiken ;)

Nej, det är inte applicerbart eftersom Cyberphoto har bekräftat beställingen med det lägre priset.
Det innebär att ett avtal uppstått som är lika bindande för mig som för Cyberphoto.

JAG kan sedan ta mig ur avtalet emd hänvisning till KKL samt Distansavtalslagen men någon liknande "urdragningsrätt" finns inte för säljaren.

Hade en annons hunnit gå i tryck med det låga priset och jag går till butiken och vill köpa men nekas had edet varit paalicerbart.
 
Dajo skrev:
Nej, det är inte applicerbart eftersom Cyberphoto har bekräftat beställingen med det lägre priset.
Det innebär att ett avtal uppstått som är lika bindande för mig som för Cyberphoto.

JAG kan sedan ta mig ur avtalet emd hänvisning till KKL samt Distansavtalslagen men någon liknande "urdragningsrätt" finns inte för säljaren.

Hade en annons hunnit gå i tryck med det låga priset och jag går till butiken och vill köpa men nekas had edet varit paalicerbart.

Kanon, för då får jag mitt batterigrepp MB-200 gratis, för det står 0:- på den raden. Nejvars, men det ska bli himla intressant att se vad priset i själva verket blir. På min bekräftelse, står det att den endast är preliminär, så jag tror nog dom kan ta ut det högre priset, om dom vill förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.